På flera områden har WhatsApp överskuggat Facebook Messenger. WhatsApp började för fem år sedan och har nu 700 miljoner aktiva användare. Användare av WhatsApp kan skicka och ta emot obegränsade text-, ljud- och videomeddelanden. Dess gratis nedladdning och löfte om annonsfri tillgång har gjort det till en social vurm. Eftersom det inte finns några annonser eller media att köpa har WhatsApp visat sig vara svårt att använda i marknadsföringssyfte. För att öka kundernas engagemang måste du ändra din marknadsföringsplan för att undvika oönskade spam-liknande meddelanden.
Utnyttja WhatsApps funktionalitet på rätt sätt för att underlätta kundkommunikation
Identifiering och koppling till potentiella kunder är viktiga komponenter för effektiv varumärkeskommunikation.
WhatsApps utbredda användning bland konsumenter har blivit en populär plattform för företag att kommunicera med sina kunder. Varumärken kan nå ut till potentiella konsumenter på ett personligt sätt och via en kanal de är bekväma med. Som ett resultat är det möjligt att minska friktionen i största utsträckning.
Marknadsmöjlighet för att använda WhatsApp för ditt varumärke
WhatsApp hjälper till att kommunicera med kunderna, och det faktum att textmeddelanden öppnas med en hastighet av 98% gör detta till och med överlägset.
Dessutom är den avgörande fördelen med att kommunicera med konsumenter med hjälp av en meddelandeapp som WhatsApp att de utvecklar en större känsla av förtroende för dig. Till exempel anger 53 % av konsumenterna att de skulle köpa om de bara kunde nå ut via sms eller en chattapp.
WhatsApp överbryggar denna avgrund genom att tillhandahålla en säker, höghastighetsanslutning.
Bortsett från det gör följande faktorer WhatsApp till ett värdefullt verktyg i marknadsföringsarsenalen för lönsamma företag.
- Användning av WhatsApp för att stärka kundrelationer.
- Användning av snabbmeddelanden för att påskynda kundförsäljningscykeln.
- Förmåga att generera överlägsna försäljningssiffror.
Hur kan du utveckla en effektiv WhatsApp-marknadsföringsstrategi?
Att ha en solid marknadsföringsplan är avgörande för att få önskade resultat inom marknadsföringsområdet. Läs dessa förslag på WhatsApps marknadsföringsstrategi för att hjälpa dig att förbereda dig i förväg och göra justeringar om något inte fungerar som planerat.
1. Automatiserade meddelanden
WhatsApp för företag låter företag använda mallar för att utveckla och skicka anpassade meddelanden. Användare kan automatisera meddelanden baserat på den specifika fråga en kund ställer, den information de söker, väntetid som förflutit och tillgänglighet. Denna funktion minskar avsevärt bördan för personalen att svara på varje enskilt meddelande. Det garanterar också ett snabbt svar även om dina stödpersoner är överväldigade med andra uppgifter. Baserat på en kundprofil kan dina interaktioner anpassas för att uppmärksamma bröllopsdagar, födelsedagar och andra unika milstolpar. Detta lägger till en nivå av personalisering som hjälper till att cementera förtroende och kan också ge en CTA till mottagaren.
2. Anpassa användarupplevelsen
Konsumenter drar nytta av tvåvägsinteraktion mellan företag och deras kunder eftersom det tillåter dem att få en mer personlig upplevelse. Detta minskar sannolikheten för avhopp, ökar engagemanget och väcker kundens nyfikenhet. Kommunikation via WhatsApp gör det också möjligt för företag att differentiera sig genom att tillhandahålla en unik upplevelse efter försäljning, inklusive övervakning av uppdateringar av kundfeedback.
3. Korsförsäljning
Så snart en direkt kommunikationskanal har etablerats mellan ett företag och dess kund, kan WhatsApp användas av företaget för att erbjuda produktuppgraderingar eller paketerade produkter i samband med potentiella eller genomförda köp. Dessa förslag kan sträcka sig från att förespråka fler tjänster till att rekommendera alternativa saker med överlägsen prestanda eller kvalitet än originalobjektet.
4. Använd multimedia och röstkommunikation
För att hjälpa dina konsumenter kan du använda WhatsApp för att dela geopositioner, skicka köpbekräftelser, foton och ljud och ta emot videor.
Videor och memes informerar effektivt kunderna om framtida händelser eller nya föremål, och lämnar ett bestående intryck på deras tankar. Men memes, videor och ljudavsnitt bör vara kortfattade och raka. Dessutom kan du prova att använda WhatsApps nya produktkatalogfunktion, vilket är fördelaktigt om du inte har en webbplats. Skapa en WhatsApp-produktkatalog för dina konsumenter för att se upp till 500 varor. De kan kontakta dig med frågor om din produkt. Du kan också tillhandahålla en länk till hela produktkatalogen och ytterligare distributionskanaler om du vill.
Till sist, implementera ett WhatsApp-video-/röstsamtalkommunikationssystem för att öka engagemanget med nya kunder och ta itu med kundtjänstproblem. När kunder kommunicerar med dig via video- eller ljudchatt får de en mer personlig upplevelse, vilket ökar sannolikheten för merförsäljning. Skörda fördelarna med WhatsApp genom att leverera rätt röstmeddelanden till rätt konsumenter vid rätt tidpunkt, avgöra vilka röstkampanjer som fungerar för dig och optimera ytterligare för en bättre kundupplevelse.
5. Segmentera din målgrupp för att ge dem mer personliga upplevelser
Att använda WhatsApp Labels-funktionen för att segmentera din publik är en underbar metod för att garantera att dina användare får en mer personlig upplevelse på din plattform. Varför? Eftersom det sannolikt kommer att finnas olika användardemografi, kanske ett marknadsföringsbudskap inte är lika effektivt som ett annat för att nå dem. Det är avgörande att ge största möjliga användarupplevelse!
Slutord
Kort sagt, för att behålla nuvarande kunder samtidigt som du utökar din kundbas, är WhatsApp Marketing en smart metod för att skära ner på förvärvsutgifter. Överväg att dra nytta av denna utmärkta, lågkostnadsplattform för att förbättra din försäljning och din inkomst. WhatsApp Business erbjuder exceptionella nivåer av konsumentengagemang och främjande av långvariga band med kunder. Ett snabbt svar kan hjälpa till att utveckla förtroendet och avsevärt förbättra omvandlingarna. WhatsApp-marknadsföring kan anpassas med många möjligheter för specialiserad kommunikation som välkomstmeddelanden följt av födelsedagshälsningar och incitamentspoäng.