I ett spännande drag för att stödja kvinnliga entreprenörer tillkännagav Visa ett nytt program som heter ”She’s Next”. Detta program är utformat för att hjälpa kvinnor som äger småföretag växa och stärka dem. Över hela världen ökar kvinnoägda företag. Enligt Visa har över 163 miljoner kvinnor öppnat företag sedan 2014 och Visa vill hjälpa dem alla på oväntade sätt.
”Som kvinnor har vi makten att forma och omvandla våra samhällen – genom vår köpkraft och även genom ledarskap och anställningsmöjligheter vi erbjuder som företagare. Genom att gå samman med Visa kommer vi att hjälpa till att skapa medvetenhet om kvinnoägda företag, ge dem fler möjligheter och investera i kvinnor över hela det socioekonomiska spektrumet runt om i världen.” – Rebecca Minkoff
Utbildningsmöjligheter för kvinnliga entreprenörer
”She’s Next” av Visa erbjuder kvinnliga entreprenörer flera program. Men det mest spännande är de årslånga träningsmöjligheterna. Möjligheterna inkluderar popup-evenemang, interaktiva workshops och tillgång till experter.
- Pop-ups kommer att äga rum över hela världen så att kvinnor kan nätverka med och lära av andra kvinnliga entreprenörer.
- De interaktiva workshops kommer att äga rum vid stora evenemang, som National Retail Federation’s Big Show i New York, Super Bowl LIII i Atlanta och FIFA Women’s World Cup i Frankrike.
- Experterna kommer från företag som Gläfsa och Fyrkantsåväl som Visa, och de kommer att dela med sig av sina innovativa idéer vid popup-evenemangen och de schemalagda evenemangen.
- Många av workshopens ämnen kommer att hjälpa kvinnor att bättre förstå hur man använder digital marknadsföring för att växa sina företag.
Utbildningsmöjligheterna var förankrade i forskning. Visa fann att kvinnoägda företag har problem som företag som ägs av män inte nödvändigtvis har. Några av dessa farhågor inkluderar:
- 73 % av kvinnorna kämpade för att få finansiering för att starta sina företag.
- 61 % av kvinnorna var tvungna att finansiera sina egna företag.
- 43 % av kvinnorna startade företag för att få ekonomiskt oberoende.
Visa kommer också att starta en marknadsföringskampanj som heter ”Money is Changing” som visar upp millennium kvinnliga företagare. Kampanjen kommer att visa hur de öppnade sina företag och utmanade stereotyper om kvinnor och pengar.
Finansiella tjänster som stödjer kvinnliga entreprenörer
Kampanjen ”She’s Next” stöds också av Kvinnligt grundarkollektiv (FFC) som utvecklades 2018 för att stödja kvinnliga företagsägare. FFC har över 3 000 medlemmar som kan stödja varandra genom nätverkande och utbildningsmöjligheter. För att ytterligare stödja kvinnliga entreprenörer lovade Visa Foundation 20 miljoner dollar till Women’s World Banking som lovar att hjälpa kvinnor på flera sätt, inklusive,
- Att lära sig att utveckla, skala och testa hållbara produkter som är innovativa.
- Utöka globala finansiella tjänster till underbetjänade befolkningar.
- Samla in och analysera data om effekterna av finansiella tjänster för kvinnliga företagare.
- Dela innovativa idéer för att stödja mikroföretag runt om i världen.