Vi vet alla att copywriters och specialister på konverteringsoptimering kan hjälpa oss att öka omvandlingsfrekvensen.
Men inte alla småföretag har råd att anlita dessa specialister.
Den goda nyheten är att du enkelt kan öka konverteringsfrekvensen för dina kampanjer utan att spendera några extra pengar på specialister.
Fakta är att det finns många faktorer som får en potentiell kund att vidta åtgärder. Om du justerar någon av dessa faktorer är chansen stor att du kommer att öka omvandlingsfrekvensen.
Vad betyder ”öka konverteringsfrekvensen”?
Inom internetmarknadsföring innebär ökad konverteringsfrekvens att optimera en sida för högre respons. Om du kör Facebook-annonser vill du ha fler klick. Entreprenörer som använder målsidor vill ha mer försäljning. Du kanske vill ha fler prenumeranter på din e-postlista, fler klick för dina e-postmeddelanden eller kanske till och med mer försäljning för din Shopify-butik.
Om du har låga konverteringsfrekvenser har du en oregelbunden försäljning och om du har en oregelbunden försäljning har du ingen verksamhet. För nystartade företag bör ökade konverteringsfrekvenser vara huvudaffären.
Webbtrafik är ett fåfängavärde, medan omvandlingsfrekvenser är ett verkligt mått direkt kopplat till försäljningen. Om du inte är en vanlig publikation som förlitar sig på sponsrade annonser för intäkter, bör ditt fokus ligga på att få omvandlingar.
Hur ökar du konverteringar på webbplatser med låg trafik?
Det bästa sättet att öka omvandlingsfrekvensen på nya webbplatser är att skriva en försäljningssida kring specifika long-tail transaktionssökord.
Jag rådgör mycket med små tekniska företag eftersom mitt mål är att tillämpa de färdigheter jag har lärt mig, från ledande marknadsföringsbyråer till små startups.
De flesta småföretag har bra produkter. Vissa kör annonser och får betydande trafik, men ingen försäljning. De tror ofta att de behöver mer trafik så att de kan få fler betalda kunder.
Inte så. Sanningen är att om du inte kan få en av 100 personer att vidta åtgärder, kan du inte få 10 av 1 000 personer att vidta åtgärder.
Av denna anledning missbrukar de flesta startups sina marknadsföringsinsatser. De får små eller inga resultat, blir avskräckta och ger till slut upp.
Men med bra omvandlingsfrekvenser är även en webbplats med låg trafik en guldgruva.
Som frilansare kan jag ärligt säga att 8 personer av 100 personer som besökte min sida laddade ner min gratis e-bok.
Åtta är ett lågt tal för en gratis nedladdning av e-böcker. Men i jämförelse med andra B2B-webbplatser som får 0,01 % konverteringsfrekvens ligger jag 800 gånger före. Det kanske inte ger en direkt inkomst eftersom e-boken är gratis, men omvandlingsfrekvensen fungerar som en förtroendevotum för att skala mina marknadsföringsinsatser med en större budget.
Eftersom småföretag ofta förlitar sig på sociala medier måste du öka konverteringsfrekvensen på alla stadier av din tratt.
- Om du ökar konverteringsfrekvensen på dina annonser med 1,4X (40 % mer) och på din målsida med 1,10X (10 % mer) — det är en 1,51X ökning av konverteringsfrekvens och försäljning.
Checklista: Öka din konverteringsfrekvens med 1,4X på Google Ads.
Oavsett om du visar annonser på Google, Instagram eller YouTube, är chansen stor att din annons kommer att ignoreras. Varför? Tja, kunder letar faktiskt efter information och personer, inte annonser.
Så den bästa användningen av sökmotorer som Google är att få din annons att efterlikna en informativ del, alias en annons. För YouTube, använd inforeklam och influencer-partnerskap. Detta är känt som social search. För Facebook, använd informationsreklam och annonser av viral typ. Och om du annonserar i en officiell liknande facktidning, använd en företagsstil.
Hemligheten är att blandas med plattformen så att du får deras uppmärksamhet. Du är där för att söka uppmärksamhet, du ska inte ignoreras.
Småföretagsprodukten för denna demo är CRM-programvara.
- Använde jag en annonsstil…istället för vanliga annonser?
- Tilltalar min rubrik egenintresse snarare än allmänna överklaganden?
- Kan du bli en bättre e-postmarknadsförare snarare än den bästa CRM-mjukvaran för e-postmarknadsförare?
- Lägger jag till lite nyfikenhet till min rubrik?
- Lärdomar från Hilary Clinton: Använd e-post för att göra dig till en bättre e-postmarknadsförare.
- Titta på Quoras rubriker för att få en känsla av nyfikenhet.
- För sociala annonser, bjuder mina annonser in till en konversation?
- Målet är att engagera sig. Filtrera toppinlägg på Reddit eller vilken plattform som helst … det är så din annons ska se ut.
- Pressar du dina annonser organiskt?
- Om du har den bästa produkten vill du göra allt för att säkerställa att den når alla.
- Är din produkt unik?
- Denna ”wow-faktor” får produkter att trenda (och till och med bli virala).
- Har du lagt till något brådskande?
- Varför ska folk klicka nu? Begränsad tillgänglighet, begränsade upplagor?
Checklista: Designa webbplatser som konverterar.
Så vilka metoder kan du använda för att öka konverteringsfrekvensen på lågtrafikerade och nya webbplatser?
- Meddelanden: Håller min målsida sig till principen om kopieringsfokus… eller finns idéer överallt?
- Löser mitt hjälteområde och min rubrik ett brådskande problem, ropar ut en målkund och fortsätter samtalet från annonsen?
- Har min produkt/tjänst trovärdighet och beviselement, utbildning, statistik, exempel, fallstudier, meritlista och demonstrationer för att backa upp mina påståenden?
- Gör jag ett stort, trovärdigt, unikt löfte?
- Detta är det enda sättet att flytta en mättad marknad.
- Har jag en tydlig uppmaning till handling och ett oemotståndligt erbjudande som någon skulle vara dum att ignorera? AKA ”värde”.
Du skulle bli förvånad över hur många webbplatser som misslyckas med var och en av dessa.
e-handel: Hur du ökar dina omvandlingsfrekvenser
Till skillnad från B2B-företag kan e-handelsavlastare vara D2C- och B2C-företag. Som ett resultat kräver deras produktsidor mindre kopior och bör vara mer grafikrika. Syftet med varje grafik är att öka försäljningen.
- Använder jag designtips för direkt svar?
- Visar mina bilder uppfyllelsen av löftet snarare än ett problem, dvs visar glödande strålande hud snarare än acnehud?
- UX: Laddar min webbplats snabbt, med 99 % drifttid, med 1-3 klick till kassan?
- Övar jag merförsäljning – rekommendera paket med högre priser, nedförsäljning för övergivna vagnar och korsförsäljning – rekommendera liknande paket?
- Använder mitt beställningssystem aviseringar?
- Använder jag nedräkningstimer och knapphetsplugin?
- Använder jag anpassning? Ringer jag besökarna vid namn, plats, med hjälp av gamification-tekniker?
Till skillnad från SEO förändras inte konverteringsoptimering. Dessa tidlösa principer förblir vintergröna.
Folk köper för att de har problem. Allt du behöver göra är att presentera en lösning, som en omtänksam vän, med största förtroende och tydlighet.