Visste du att, enligt Finances Online, ökade antalet e-postanvändare till cirka fyra miljarder år 2020? Dessutom finns det en prognos på en årlig tillväxt på tre procent, vilket förväntas resultera i att det kommer att finnas nästan 4,5 e-postanvändare 2024.
Med tanke på dessa siffror är det ingen överraskning att många småföretag nu använder e-postautomatiseringsverktyg för att göra sina e-postmarknadsföringsinsatser mer effektiva.
Men om du är en liten företagsledare som inte vet vilka e-postautomatiseringsverktyg du ska ha, kan detta vara stressande.
Lyckligtvis kommer vi i den här artikeln att granska de olika verktygen för e-postautomatisering du bör ha. Slutligen kan du bemästra din e-postmarknadsföring och omvandla fler potentiella kunder till kunder än någonsin. Läs vidare för att lära dig mer.
Uppföljande e-postmeddelanden
När det kommer till företag som har framgångsrika strategier för e-postmarknadsföring är ett av de viktigaste stegen de kan göra att få ett e-postautomatiseringsverktyg som skickar uppföljande e-postmeddelanden. Varför? Genom att skicka ett uppföljande e-postmeddelande kommer du att påminna dina läsare om ditt företag.
När allt kommer omkring blir folks inkorgar översvämmade varje dag, så även om de har fått ditt välkomstmail efter att ha registrerat sig och inte har sett det, kommer de ihåg dig igen när du skickar dem ett automatiskt uppföljningsmejl.
Vissa e-postmarknadsföringsmjukvarualternativ gör det möjligt för dig att spåra de förbättringar som kommer från att använda denna typ av automatiseringsverktyg.
Detta är användbart eftersom det kan hjälpa dig att förstå om du har utformat och skrivit kopian av ditt uppföljande e-postmeddelande på ett effektivt sätt.
Autosvar
Ett av de viktigaste tipsen för e-postmarknadsföring är att hålla kontakten med dina potentiella kunder varje steg på vägen när de väl har registrerat sig för att finnas på din e-postlista. Ett av de bästa sätten att göra detta på är att ha autosvar inställda.
”Vad är en autosvarare?” du kanske undrar.
I grund och botten är en autosvarare en typ av skript som automatiserar svar som skickas via e-post. Det utlöses av att någon skickar ett e-postmeddelande eller genom att utföra vissa åtgärder när du är på en webbplats.
En av de vanligaste av dessa är ett bekräftelsemail.
Andra vanliga autosvar inkluderar skapandet av en supportbiljett, ett e-postmeddelande skickas efter att någon registrerat sig för ett nyhetsbrev via e-post, ett kvitto efter att ha köpt något på en webbplats.
Dessutom, om någon ändrar en inställning på ett konto, kan de få ett bekräftelsemail som visar detta.
En annan autosvarare är den typ som folk får när de har mailat någon som är borta från kontoret.
Genom att ställa in autosvar kan du se till att du svarar dina potentiella kunder oavsett om de skickar e-post till dig eller utför åtgärder som föranleder ett e-postsvar på din webbplats.
Som ett resultat kommer du att kunna hålla kontakten med dem vid rätt tidpunkt och göra ditt varumärke starkare.
Automatiserad e-postserie
Ett annat viktigt verktyg för e-postautomatisering är den automatiska e-postserien. Med den här typen av verktyg kan du automatisera en hel e-postkampanj för att täcka varje steg. Dessa steg kan inkludera att välkomna nya prenumeranter eller vårda relationer.
De kan också inkludera e-postmeddelanden som kommer att göra engagemanget högre och göra det möjligt för ditt företag att nå sina mål.
Leta efter programvara för e-postautomatisering som gör det enkelt att konfigurera dessa automatiska e-postserier. På så sätt kan du enkelt skicka ut dessa och förbättra öppningsfrekvenser och klickfrekvenser.
Med tiden kommer detta att leda till att ditt företag får ökad försäljning.
Avancerad rapportering
För att en e-postmarknadsföringskampanj ska bli framgångsrik är det viktigt att få all rätt information om dina ansträngningar. På så sätt kan du förbättra din kampanj över tid och göra den lika effektiv som någonsin. Avancerad rapportering bör innehålla uppgifter om:
- Var dina prenumeranter finns
- Vilka enheter de använder
- Där de klickar
Dessutom bör avancerad rapportering ge dig information om hur dina e-postprenumeranter öppnar sina e-postmeddelanden. Med all denna information kommer du att kunna anpassa dina meddelanden ännu mer och skicka meddelanden till dem som de kommer att vara mottagliga för.
Med avancerad rapportering kan du anpassa och jämföra dina kampanjer för att bli mer framgångsrika med tiden.
A/B-testning
En annan viktig funktion som är väsentlig för e-postautomatisering är A/B-testning. På så sätt kan du lära dig vilka av dina olika ämnesradsalternativ som kommer att ge dig bättre resultat när du skickar e-postmeddelanden via din e-postmarknadsföringskampanj.
Genom att använda denna typ av testning kan du upptäcka hur olika ämnesradselement kan ha en inverkan på öppna priser.
Lek med längden, vädja till olika värden och testa specifika ord för att se vilka ämnesrader som fungerar bäst. Med dessa insikter kan du optimera dina framtida kampanjer.
Förhandsvisningsförmåga
När du skickar automatiska e-postmeddelanden är en del av tanken bakom detta att du har ställt in allt så att e-postmeddelanden är redo att gå för en kampanj. Det sista du vill är att behöva oroa dig för hur dina e-postmeddelanden kommer att se ut för mottagarna.
Det är därför det är viktigt att använda verktyg för förhandsgranskning när du sätter ihop din e-postkampanj.
När du söker efter den här typen av verktyg, hitta ett som gör det möjligt att kontrollera länkar, förhandsgranska ämnesraden och förhandsgranska inkorgsvyn.
Du vill också kunna se hur själva e-postmeddelandet ser ut.
Sök efter ett förhandsgranskningsalternativ som gör det möjligt att se e-postmeddelandet på dessa olika sätt på olika potentiella plattformar. På så sätt kan du säkerställa att dina baser är täckta.
Detta kommer att öka prestandan för din kampanj och förbättra dina öppningshastigheter för e-post eftersom du kommer att kunna göra några ändringar innan du skickar de sista e-postmeddelandena i din kampanj.
Skapande av enkäter
Ett av de viktigaste sätten du kan få data från dina potentiella och tidigare kunder är genom att skicka enkäter till dem. Och om du vill göra det mer sannolikt att de kommer att fylla i dessa, kan du skicka dem dessa undersökningar som en del av din e-postmarknadsföringskampanj.
Men att skapa enkäter kan ta extra arbete – och eventuellt tid som du inte behöver avsätta.
Det är därför det är en bra idé att hitta ett e-postautomatiseringsprogram som har en funktion för att skapa enkäter.
På så sätt kan du enkelt distribuera och utforma undersökningar som är mobilanpassade.
Du kan snabbt få kundinsikter, vilket gör det lättare för dig att förbättra dina produkter och tjänster så att du i realtid kan få kundinsikter.
Kom ihåg att söka efter ett verktyg för att skapa enkäter som gör det möjligt för dig att designa effektiva undersökningar även om du inte har erfarenhet av design eller kodning.
Skapa popup-formulär
En annan viktig funktion som du bör kunna skapa för att göra din e-postautomatisering effektivare är popup-formulär. Med dessa formulär kan du öka engagemanget och bygga upp din e-postlista. Sök efter en tjänst som gör det enkelt att skapa anpassningsbara popup-formulär.
Schemaläggning
Det är också viktigt att ha ett e-postautomatiseringsverktyg som gör det möjligt att schemalägga sociala inlägg eller e-postmeddelanden. På så sätt kan du skapa detta innehåll när det passar dig bäst, utan att behöva stressa över att komma ihåg att skicka ut det senare.
Webbpublicering
Är dina e-postmeddelanden värdefulla delar av innehåll som du vill ha tillgängligt även efter att du har skickat ut dem? I det här fallet bör du använda e-postautomatiseringsverktyget för webbpublicering. Du kommer att kunna lägga den online via värden, vilket gör den tillgänglig via en länk till andra.
Faktum är att du till och med kan lägga länken i ett e-postmeddelande som du skickar ut så att nya prenumeranter fortfarande får tillgång till detta värdefulla innehåll.
Custom Branding
När du skickar ut e-postmeddelanden på ett automatiserat sätt är en del av varför du gör detta på ett så lägligt sätt och vissa steg att ställa in ditt varumärke så att dina potentiella kunder har dig högst upp i sinnet. Och vad är ett av de bästa sätten att påminna dem om ditt varumärke?
Med anpassat varumärke. Det här är en funktion som gör det möjligt för ditt varumärke att sticka ut i sekunden som någon öppnar ett av dina automatiska e-postmeddelanden.
Vill du ha de bästa verktygen för e-postautomatisering i mjukvaruform?
Nu när du har lärt dig om vilka verktyg för e-postautomatisering du bör ha, kanske du är intresserad av att hitta programvara som tillhandahåller alla dessa verktyg. I det här fallet ska du inte leta längre än till VerticalResponse.
VerticalResponse är en mjukvarulösning för e-postkampanjer som tillhandahåller alla verktyg och funktioner som behandlas i den här artikeln, tillsammans med många fler.
För att lära dig mer om VerticalResponse, ta reda på mer nu.
© 2022, . Alla rättigheter förbehållna.