En startup är som en baby. Det är precis etablerat, försöker bli ett företag, tar det första steget mot tillväxt. Du bör följa denna tillväxt noga genom att spåra viktiga nyckeltal för startup-marknadsföring.
Om det inte går att utvärdera barns och vuxnas prestationer med samma betygsskala kan man inte tillämpa samma KPI:er på företag som nått en viss position i åratal och startups. Innan vi bestämmer oss för nyckeltal förstår vi innebörden av det.
KPI betyder den där nyckelindikatorn, en sorts betygsskala. Utan att utvärdera skalor är det svårt att förstå att någon verksamhet går bra och det är avgörande att se hållbarhet. Och även grundaren behöver se konkreta rapporter för att avgöra om han ska fortsätta stödja uppstarten eller inte.
Nuförtiden blir det lättare att mäta startup-marknadsföringsmått inom digital marknadsföring än traditionell marknadsföring. Det finns så många gratis- och köpverktyg i appen för att observera marknadsförings-KPI:er för små företag.
Å ena sidan är det av stor betydelse vilken typ av nyckeltal som passar ditt område. Vilken KPI du använder ändras beroende på ditt affärsområde, och några av mätvärdena är användbara för alla startups, å andra sidan, vissa av dem fungerar inte för din startup. Du måste välja de bästa analysverktygen för din start.
Men varje steg i din start kräver olika marknadsföringsmått. Ju mer uppstarten växer desto fler olika verktyg behövs, men i början kan du använda viktiga KPI:er som finns i följande.
KPI:er är inte bara startupgrundares ansvar, de berör också marknadspersonalen för startups eller byråpersonal som arbetar för startups.
Det gör det möjligt för anställda att utvärdera sin egen prestation. Om du letar efter de bästa analytiska verktygen för dig och din personal kan du titta på de bästa marknadsföringsanalysverktygen på Digital Agency Network.
Vilka nyckeltal och mätvärden att spåra för startup-marknadsföring?
Nu kommer vi att berätta om viktiga nyckeltal för nystartsmarknadsföring och mätvärden för startmarknadsföring.
Sociala medier rörelser
I denna digitala tidsålder är professionellt användande av sociala medieplattformar det nästan viktigaste verktyget för att ha en bred publik för nystartade företag.
En applikation som spårar antalet följare och användarbesök kan användas för att mäta startups aktivitet på sociala medier och uppföljning av prospekt.
De frågorna kan ställas. Är antalet aktiva följare i en ökande trend eller minskar det? Om antalet aktiva följare är minskande trend, så fråga vad som inte fungerar och varför.
Det kan bero på dina inlägg, berättelser eller tweets. Varje vecka kan du använda gratisappar för att ta rapporter från analysverktyg för sociala medier för att analysera följares reaktioner.
Bästa nyckeltal för startup-marknadsföring: Kommentarer och meddelanden
Du kan mäta meddelanden och kommentarer i sociala medier. Hur många kommentarer får din startup per dag och hur många av dem innehåller positiv feedback?
Denna rapport kan också skapas för meddelanden. Du kan göra ark för att se det exakta antalet av hur många positiva och negativa avkastningar.
För att komma till en annan punkt, om du får negativa meddelanden, är det avgörande att vilken typ av problem uppstår och under hur lång tid du löser dem. Hur många användare eller följare får du eller förlorar du på grund av dessa problem?
Bästa mätvärden att spåra för nystartade företag: Kommunikationsfrekvens
Många startups glöms vanligtvis bort av kunderna om de inte kommunicerar med kunder regelbundet.
Att skicka e-postmeddelanden, aviseringar eller påminnelser om rabatter, uppgraderingar, innovationer och så vidare får kunderna att komma ihåg och returnera nystartade företag för att köpa produkter eller använda tjänsterna.
Mät dessa avkastningar varje gång du skickar e-postmeddelanden, aviseringar eller påminnelser. Om de sedan inte köper något eller använder dina tjänster kan det vara problem med din kommunikation.
Är din kommunikation anpassad för potentiella kunder? Kommunicerar du så ofta med dina kunder att de gör dem överväldigade? Eller kommunicerar du sällan med dina kunder så att de glömmer dina produkter?
Spåra din Inkomstnivåer
Startups har inte en solid infrastruktur, deras reglering av arbetet är inte helt etablerad. Därför, om de inte kan generera inkomster, kan de inte fortsätta. Det enda som kan hålla en startup igång är inkomst. Någon investerare finansierar inte någon start som inte vinner någonting.
Först analyserar du inkomstnivåer och bestämmer sedan var du ska spendera dem. När du bestämmer var du ska spendera din vinst, bör det tas med i beräkningen att hur mycket från denna inkomst kommer att investeras till icke-fungerande sektioner som observeras med olika mätvärden eller så kan du minska budgeten för icke-fungerande sektioner.
Att göra en resultaträkning skulle vara bättre för att se bortkastade pengar och så att du kan se riskerna som väntar på dig.
Interaktioner
Hur många abonnemang får du varje månad? Ökar antalet? Och hur många potentiella kunder avregistrerar sig från e-postlista, nyhetsbrev eller någon tjänst som behövs för att prenumerera? Om antalet prospekt som avregistrerar sig ökar bör man fråga sig varför.
Vilken typ av e-postmeddelanden fungerar på dina prenumeranter och vilken typ av e-post fungerar inte?
Titta på nyckelorden i dina e-postmeddelanden du skickade som orsakade avregistreringen och sökord som gör folk intresserade. Förbered en lista över dem att vara försiktig när du skickar e-post.
Mediasynlighet
Hur många nyheter, artiklar och sådan typ av massmedia pratar eller skriver om din startup? Hur många omnämnanden får du? Vilken typ av annonser är användbara som du annonserar?
Vilken ger fler människor; sponsrad Instagram-profil eller annonsera ditt varumärke på webbsidor?
Dessa frågor avgör potentiella kunders intressen påverkar hur dina val av mediesynlighet. Till en början provar du allt, men sedan efter att ha använt KPI:er & mätvärden bestämmer du vilken media som har mest avkastning.
Viktiga nyckeltal för startup-marknadsföring: Sidlängd
En av de saker som driver försäljningen inom digital marknadsföring är innehåll. Potentiella kunder besöker många startups webbplatser för att hitta rätt produkt de letar efter.
De vill få detaljerad information för att kunna välja den bästa produkten de letar efter.
Sökmotorn utför potentiella kunders sökningar och sedan klickar de på sidorna som visas först.
För det mesta läser de genom att söka efter nyckelord med ctrl + F-tangenten på sidan som de öppnar, så om du inte har de nyckelorden på din sida så kommer du att förlora kunden ändå.
Men meningslösa meningar att ha skrivit bara för att fylla sidan distraherar läsarna och få dem att komma bort från sidan.
Prospekten vill nå inte bara reklam utan även teknisk information om produkten.
Du kan analysera hur många gånger din webbsideslänk eller innehållet delas eller vilken typ av innehåll som finns i detta stycke. Antalet delningar ger dig en uppfattning om huruvida ditt innehåll fungerar eller inte.
Du har läst viktiga KPI:er och mätvärden att spåra för uppstartsmarknadsföring. Men om du är för upptagen med uppgifterna för din startup, kan du välja den mest möjliga byrån från Startups marknadsföringsbyråer för att göra detta arbete åt dig.