Att starta ett företag är svårt. Detta gäller särskilt när det är mycket som står på spel och du känner dig överväldigad av all ny information och saker du behöver lära dig för att lyckas. Om du är ett litet företag är du dessutom begränsad med den snäva budgeten och kanske inte så många kunder. Så hur tar du ett steg framåt som tar dig närmare dina affärsmål?
Om du håller med oss, är vi på väg att visa dig några användbara reklamtips som du kan börja implementera direkt. Och gissa vad: de vi kommer att täcka här idag är gratis, och om inte helt gratis, så budgetvänliga.
Låt oss börja med de verktyg du kan använda för att marknadsföra ditt företag.
Kostnadsfria verktyg
I ett nötskal, den gemensamma nämnaren för de flesta kostnadsfria verktyg är innehåll. Du har säkert hört uttrycket: ”Content is the king”. Bra innehåll är en absolut nödvändighet. Varför? Tja, det hjälper dig att sticka ut bland dina konkurrenter och det framhäver ditt värdeerbjudande ännu mer. Dessutom gör det dig mer synlig.
Engagera dig i sociala medier
På tal om gratis reklam, vad passar bättre än sociala media. Det största misstaget människor gör är att de inte engagerar sig med sin publik eller med andra potentiella partners eller influencers. Säg till, dela din åsikt om relevanta frågor och väck uppmärksamhet när du startar ett företag.
Marknadsför dina bloggar, följ andra inflytelserika personer, delta i onlinekonferenser och skapa omröstningar. Att regelbundet publicera kvalitetsinnehåll, innehåll som din publik kommer att dra nytta av, är en av de bästa annonseringsstrategierna du kan göra. Och det är gratis. I verkligheten kan du knappast göra ett misstag här. Det enda misstaget du kan göra är att vara vilande och bara dröja kvar på sociala medier utan att ge värde för ditt företag.
E-postkampanjer
Även om vissa människor kanske klagar på att det finns för många e-postmeddelanden nuförtiden, kvarstår faktum att de flesta affärskommunikationer kommer från e-postmeddelanden själva. Med hjälp av verktyg för e-postautomatisering (många av dem, som AWeber erbjuder automatisering i sina gratisplaner), kan du verkligen hålla dina kunder engagerade genom att skapa välkomstmeddelanden, tackmejl, e-postnyhetsbrev. Du schemalägger dem bara enligt dina affärsprioriteringar och de gör i stort sett jobbet åt dig. De är en stor tidsbesparare.
Blogga
Ordens kraft, vare sig den är talad eller skriven, är obestridlig. Det är det starkaste ”vapnet” eftersom det träffar direkt i hjärtat. Finns det något bättre sätt att göra reklam för att starta ett företag än att skriva bloggar? Använd din expertis och gör en blogg lättläst. Gör det underhållande samtidigt som du kastar lite ljus över de hetaste ämnena från din bransch.
Bloggar är ett bra sätt att visa din kunskap, engagera sig med din publik och även göra lite nätverkande. Du kan presentera din verksamhet, visa vad som skiljer dig från dina konkurrenter och var ditt värde ligger. Det finns pedagogiska plattformar för företagare som lägger upp bloggar och annat utbildningsmaterial. Dessa plattformar kan vara ett bra ställe att dela din visdom och attrahera nya kunder eller bygga kraftfulla affärsrelationer.
Mun-till-mun-reklam
Det säger sig självt att vi lever i en digital tidsålder, men mun-till-mun-reklam ska absolut inte underskattas. Varför? Svaret är väldigt enkelt: människor köper från företag de litar på. Du vet själv att tillit är en av de svåraste sakerna att bygga upp eftersom det tar mycket tid och tålamod.
Men med mun-till-mun-reklam går den processen mycket snabbare. Dina lojala kunder kommer att sprida budskapet till sina vänner, familjer och kollegor. Dessa människor skulle vara mer benägna att köpa från dig eftersom någon de litar på rekommenderade dig. Du behöver inte gå igenom ringar för att förtjäna deras förtroende.
Du har redan fått en bra grund som du kan fortsätta bygga dina affärsrelationer på. Och även om det inte är direkt kopplat till reklam, glöm inte att belöna dina lojala kunder. Visa dem hur mycket du uppskattar dem.
Partnerskap och varumärke
När du är ett litet företag kan partnerskap med andra respektabla varumärken göra dig mer synlig och attrahera fler potentiella kunder. Glöm samtidigt inte ditt eget varumärke. Ditt varumärke är din ambassadör. Därför måste det vara i linje med ditt affärsuppdrag och ditt värdeerbjudande. Nyckeln är konsekvens så att människor kan börja koppla varumärket till dig. Konsekvens i detta fall är lika med tillit och en känsla av säkerhet.
Dessutom gör det ditt företag mer minnesvärt. För att uppnå konsekvens, se till att använda samma ”röst”, samma visuella varumärke över alla sociala mediekanaler. Betona ditt (nyckel) värdeförslag så att nästa gång någon ser din logotyp, till exempel, de omedelbart känner igen den och vet vad de kan förvänta sig.
Intern kommunikation
Alla annonsverktyg som vi presenterade i raderna ovan är till för att hjälpa dig att växa ditt företag och få mer kontakt med din målgrupp. Du bör dock komma ihåg att alla dessa verktyg inte kan kompensera för bristen på intern kommunikation i ditt företag/team. Det är väsentligt att du vårdar denna typ av kommunikation för att verkligen skapa en högkvalitativ arbetsmiljö.
Denna miljö kommer att påverka arbetsprocesserna ytterligare och i slutändan hur du levererar din produkt. Att tro att relationerna inom företaget/teamet inte påverkar relationerna med dina kunder skulle vara ett stort misstag.
Statistiken visar tydligt hur viktig denna aspekt är och hur ofta vi försummar den. Om du är osäker på var du ska börja, kolla dessa exempel på intern kommunikation från företag som Amazon, Netflix, Starbucks etc. Du kan också kolla statistiken medan du håller på. Det kommer att ge dig en större(re) insikt om vikten av intern kommunikation.
Prova att implementera några av dessa reklamtips för småföretag. De kan skilja dig från konkurrenterna utan att spränga din budget eller din tid.