Facebook är ett användbart marknadsföringsverktyg för småföretagare som inte ofta har tid eller pengar att engagera sig i långa digitala marknadsföringsstrategier. Med nästan 3 miljarder aktiva medlemmar är Facebook en mycket populär social plattform. När det används på rätt sätt kan Facebook användas för att sprida marknadsföringsbudskap för ditt företag utan att behöva anställa ett marknadsföringsteam eller spendera mycket pengar.
Över hälften av Facebook-användarna går till ett lokalt företags sida varje vecka, så det är inte förvånande att marknadsföringsbyråer ser Facebook som en av de bästa sociala medieplattformarna att investera i som ett litet företag.
Den här plattformen kan hjälpa småföretag att bygga varumärkesmedvetenhet, attrahera nya kunder, behålla befintliga kunder, öka försäljningen och förbättra kundservicen.
1. Skapa en företagssida.
Är ditt lilla företag redo för Facebook? En liten tebutik, en e-handelsbutik eller ett landskapsarkitektur kan dra nytta av Facebook. Om du bara kan koncentrera dig på ett par sociala medier, gör Facebook till ditt bästa val.
Hur får man reda på det? Fråga dina kunder om Facebook är ett bra sätt att interagera med dem. Du kan skicka en enkät via en e-postlista eller via ett inlägg på sociala medier. Fråga om deras föredragna plattformar och varumärken.
Komma igång
Facebooksidan du skapar för ditt företag kommer att informera potentiella kunder om ditt företag, dess uppdrag och vad du erbjuder. Om du är nervös för att skapa en sida är det faktiskt ganska enkelt. Facebook tillhandahåller mallar, så du väljer bara den som fungerar bäst för dig.
Ladda upp en profilbild som innehåller ljusa färger och en lättläst logotyp. Inkludera kontaktinformation som telefonnummer, e-postadress och webbplats (om du har en). Om du betjänar kunder lokalt, inkludera även din plats eller fysiska adress.
Avsnittet Om låter dig ge bakgrundsinformation om ditt företags uppdrag, historia och produkter/tjänster. Det är viktigt att folk vet vad du gör! Berätta för dem vad som gör ditt företag unikt.
En omslagsbild är ditt varumärkes första intryck. Framkalla en känsla eller inspirera till handling, som att dra nytta av en säsongsrea. Ta en ögonblicksbild av din produkt i aktion, ditt företag, din personal eller din nuvarande affär. Var noga med att fylla i alla kontaktinformationsfält.
2. Matcha din målgrupp med Facebook-användare.
Vissa sociala medier har en mer aktiv publik än andra. Du kan matcha din målgrupps intressen, värderingar, övertygelser och personlighet till de sociala medieplattformar du överväger.
Till exempel älskar Millennials Facebook. Med över 290 000 000 användare är plattformen värd att utforska för alla åldersgrupper. Å andra sidan, om du vill nå ungdomar, prova TikTok, där 25 % av användarna är i åldern 10 till 19.
3. Undersök dina konkurrenter.
Din målgrupp är sannolikt på Facebook om jämförbara företag har betydande följare och får många kommentarer och likes. När allt kommer omkring kan dina konkurrenters kunder vara dina! Bara börja skriva.
Men om dina konkurrenter inte finns på Facebook är det förmodligen inte något för dig. Å andra sidan, om många kunder säger att de kommer att följa dig på Facebook, betyder det att det finns outnyttjad potential i din bransch.
4. Anpassa din CTA-knapp.
Överst på din Facebook-sida kan du anpassa CTA-knappen för att uppmuntra dina följare att vidta en specifik åtgärd. Andra CTA-överväganden inkluderar:
- Vanity URLs: Efter 25 följare kan du få en varumärkes-URL, som hjälper till att skapa ett ytterligare varumärke för din företagssida.
- Videoklipp: Inlägg med videor får mer uppmärksamhet och interaktion än inlägg med bara text. Facebook-videor spelas omedelbart upp, vilket gör dem mycket mer tilltalande.
- Textinlägg: Använd textinlägg för att göra en undersökning till dina följare eller skapa diskussioner. Om du inkluderar en länk kommer den att visa ett exempel på webbplatsen och fånga fler ögonglober än inlägg med enbart text. Använd dem för att marknadsföra ett fynd eller en bloggartikel.
- Fotoinlägg: Människor lägger märke till foton på Facebook när de tittar igenom sitt flöde. Foton är lättare att publicera än videor och har större möjlighet till interaktion.
- Telefonvideor: Dessa är naturliga och kan hjälpa tittarna att ansluta. Visa upp nya föremål, bilder bakom kulisserna och frågor och svar via video. Gå live för att interagera med publiken i realtid.
- Berättelser: Istället för att skapa en statusuppdatering, dela en berättelse. Facebook-användare är mer intresserade av ett företag eller en produkt efter att ha sett det i sina berättelser, enligt Facebook. Berättelser är lämpliga för informellt innehåll. Lägg upp spännande frågor och omröstningar för att hålla folk intresserade.
5. Var mänsklig, inte påträngande.
Dina kunder kommer för vad du kan erbjuda dem, men de finns kvar för din mänskliga interaktion med dem på sociala medier.
Betrakta Facebook som en varumärkesförlängning. Du kan fortfarande ladda upp reklammaterial, men det bör blandas med massor av övertygande, icke-reklammaterial för att locka Facebook-fans. Och kom ihåg att respektera deras integritet så mycket som möjligt.