För att skapa en onlinemarknadsplats behöver du flera leverantörer av e-handelsprogramvara som är utformad för att ha full kontroll över administrationsleverantörsrelationen eftersom det är nyckeln till en framgångsrik marknadsplatsplattform.
Det här är de väsentliga funktionerna som ett marknadsplatsskript bör ha:
- Anpassningsalternativ
- Skalbarhet
- Användarupplevelse
- Prisvärdhet och
- Mobil tillgänglighet
Toppmarknadsplattformar
1. BigCommerce
Mest lämplig för små till medelstora företag, BigCommerce instrumentpanelen är mycket enkel och användarvänlig.
Fördelar:
- Fullt värd
- Lätt tillgänglig
- Obegränsade produktlistor
- Obegränsad bandbredd och fil
- Integrationer med frakt- och POS-mjukvara
- Inga transaktionsavgifter
Nackdelar:
- Du måste betala för 24/7 kundservice.
- De är dyra jämfört med konkurrenterna.
- Kundorder kommer inte med spårningsinformation.
2. Shopify
Top Shopify Developer NZ erbjuder det bredaste utbudet av appar, tillägg och plugins för små, medelstora och stora marknadsplattformar, och är alltid redo att hjälpa till att bygga en onlinebutik som tillhandahåller Shopify tillhandahåller massor av färdiga mallar för anpassning.
Fördelar:
- En färdig e-handelsbutik med molnvärd
- Tillgång till hundratals teman och plugins
- Hundratals mallar för att sälja alla typer av produkter
- Inbyggda betalningsgateways
- Mycket anpassningsbar och skalbar
- Kompatibilitet med populära tredjepartsintegrationer
Nackdelar:
- Prissättning från månad till månad
- Begränsade anpassningsmöjligheter
- Högt pris för planer på företagsnivå
- Komplicerad migration
3. Shopygen
Stödjer olika typer av marknadsplatsplattformar som B2C och C2C, Shopygen tillhandahåller nyckelfärdiga lösningar för marknadsplatser som Uber, Airbnb och Instacart. De tillhandahåller även tjänster för skräddarsydda plugins och teman för andra plattformar för utveckling av e-handelsprogramvara som Mgento, Shopify, WooCommerce etc.
Fördelar:
- Skapad med NodeJS-teknik
- Mycket anpassningsbar
- Ingen återkommande avgift
- Kostnadseffektivt i jämförelse med sina konkurrenter
Nackdelar:
- Du kommer att behöva skaffa din egen värd och säkerhetsunderhåll.
- Om anpassning krävs är utvecklingstiden längre än vanligt.
- Det kräver en förskottskostnad.
4. Magento
Magentos plattformen hjälper återförsäljare och varumärken med flexibla molnlösningar för att hjälpa företag att skala upp sin verksamhet. Magentos breda utbud av anpassningsbara alternativ gör det till en fantastisk plattform för handlare som vill förnya och växa med teknik.
Fördelar:
- Integrerad kassa, betalning och frakt
- Mobiloptimerad shopping
- Kataloghantering
- Omedelbart köp
- Anpassningsalternativ tillgängliga
Nackdelar:
- Lång utvecklingstid
- Högre budget än de flesta av dess samtida
- Har inte många alternativ för att skapa innehåll
- Magento Commerce-stöd kommer med ett rejält pris
5. WooCommerce
WooCommerce är ett gratis plugin för wordpress kundvagn med öppen källkod. Det är en av de mest utvalda e-handelsplattformarna på marknaden och körs i cirka 30 % av alla butiker.
Fördelar:
- Regelbundet uppdaterad och helt säker
- Mycket anpassningsbar
- Integreras med många andra e-handelsplattformar och betalningsgateways
- Fullständig support
Nackdelar:
- Inte alla funktioner kommer med grundplanen
- Dyra externa teman, plugins och hosting
- Du är på egen hand när det gäller att upprätthålla hosting till säkerhet och säkerhetskopior.
Det finns många e-handelsprogram tillgängliga på marknaden; begränsa inte bara dina val till SaaS. Naturligtvis är det inte lika lätt att hantera en egen värd webbplats som en SaaS-plattform, men du får full kontroll när du äger koden för din webbplats, vilket är ojämförligt. I slutändan beror det på dina krav, budget och hur du ska hantera din webbplats.