Gamla dagar var fantastiska.
För några år sedan skulle dela innehåll på sociala medier driva massor av trafik till din webbplats.
Men sedan blev kanalerna i sociala medier stökigare och det blev svårare att få trafik.
Nya kanaler dök upp, publiken blev mer fragmenterad och att hålla sig aktiv på alla kanaler blev mycket svårare.
Och så hände det fruktade…
Utgivare började se dramatiska minskningar i organisk räckvidd och engagemang, särskilt på Facebook.
Just nu får Facebook all uppmärksamhet för nedgången i organisk räckvidd på plattformen – vissa kallar till och med de senaste ändringarna i nyhetsflödet ”Facebook noll.”
Men sanningen är att detta händer (eller kommer att hända) på alla större plattformar, inklusive Instagram, Twitter och LinkedIn.
De håller alla på att bli betalda marknadsföringsplattformar, vilket innebär att inga fler gratisresor för utgivare och varumärken på sociala medier!
Men är nedgången i organisk räckvidd verkligen en så dålig sak?
Vi har alla blivit vana vid att få gratis trafik från sociala mediekanaler. Men … jag ser ett par problem med det:
a). Det slutar med att vi förlitar oss för starkt på sociala medier för att få in trafik och intäkter, så när reglerna ändras (och det gör de alltför ofta) påverkar det våra marknadsföringsresultat och vår verksamhet.
b). Det är inte skalbart. När Facebook ger oss gratis trafik är det som en kran som slår på och ger oss vatten. Men vi har inte kontroll över hur mycket vatten som kommer ut och kranen kan enkelt stängas av.
Som marknadsförare och företagare kan vi inte oroa oss för att kranen stängs av.
Vi måste ha kontroll över saker och ting!
Så, hur övervinner vi detta problem?
Vi betalar för trafiken.
Att betala för trafik är skalbart eftersom vi kan öka trafiken/konverteringen så mycket vi vill (med vissa begränsningar), så länge vi har budget för det.
Men för att göra detta på rätt sätt måste vi tilldela vår verksamhet ett värde och i slutändan göra en vinst på det.
Bygga en försäljningstratt
Om du kör en Facebook-annons och leder människor till din webbplats vill du uppenbarligen att de ska vidta en åtgärd. Det här skulle kunna vara:
- Registrera dig för en gratis provperiod
- Schemalägg en demo
- Köp en produkt
- Ladda ner en guide
Du måste kartlägga din tratt, räkna ut hur mycket det kostade dig att driva människor till din webbplats och sedan se hur mycket vinst du faktiskt gjorde. Och titta på innehåll som är relevant i varje steg.
Om du gjorde en förlust kanske du är ok med det (så länge det inte är betydande) om du fortfarande bygger varumärkesmedvetenhet, utökar din publik, etc.
När du blir bättre på inriktning och bättre på kanaler, kommer du att minimera förlusten och skapa lönsamma reklamkampanjer som genererar bra avkastning på din annonsutgift.
De goda nyheterna:
Facebook erbjuder nu några ganska sofistikerade inriktningsfunktioner så att du kan betala för att nå dina ideala kunder baserat på ett antal kriterier, inklusive deras intressen och onlinebeteende.
Utöver det kan du maximera avkastningen på dina annonskampanjer genom att använda anpassade målgrupper.
Du kan i princip visa mycket riktade annonser för personer som besökt en viss sida på din webbplats, rikta in dina annonser baserat på din e-postlista och till och med skapa lookalike-målgrupper baserat på vilken målgrupp du tidigare skapat.
Som du kan se finns det många sätt att finjustera din kampanj och skapa mycket riktade annonskampanjer för olika målgrupper.
Att tilldela samtal värde
Allt du gör på sociala medier handlar inte om försäljning.
Ditt fokus kan ligga på att bygga en autentisk gemenskap som är genuint intresserad av ditt företag som kommer att ge långsiktigt värde. Detta kräver att du tillhandahåller mycket värde först och att du är lyhörd för dina fans och följare.
En autentisk gemenskap gör att du kan bygga långvariga relationer och samla in insikter och feedback som du kan använda för att växa ditt företag.
Eller så kanske du fokuserar på att driva konversationer för att skapa medvetenhet, engagera din publik och i slutändan bygga förtroende för ditt varumärke och din produkt eller tjänst.
Dessa är alla vanliga marknadsföringsmål och du kan tilldela varje aktivitet ett värde som tar dig närmare att uppnå dem bara för att de är värdefulla för ditt företag.
Sammanfattning
Att förlita sig på organisk räckvidd på sociala medier för att konsekvent driva trafik till din webbplats är som att bygga ett hus på lånad mark. Det är riskabelt eftersom du till stor del är utlämnad till din hyresvärd (t.ex. Facebook).
Jag var aldrig ett stort fan av det eftersom jag gillar att behålla kontrollen över min digitala fastighet. Ibland behöver du betala för den kontrollen, och det är bra för mig så länge det resulterar i försäljning och vinst för min verksamhet.
Vad tror du, är minskningen av organisk räckvidd på sociala medier verkligen så illa? Eller behöver vi en kollektiv förändring i tankesätt och inställning till marknadsföring i sociala medier?
Jag vill gärna höra dina tankar!