För e-handelsföretag är det avgörande att generera försäljning.
Så för att hitta fler kunder och driva försäljningen använder vi innehållsmarknadsföring, betalda annonser och andra metoder för att övertyga folk att köpa av oss.
Men det finns ett annat viktigt sätt skapa mer försäljning som e-handelsföretagare inte bör försumma: affiliate-marknadsföring.
För marknadsföringsmetoder som innehållsmarknadsföring, betalda annonser och andra skapar och hanterar du processen själv.
Men med affiliate-marknadsföring görs huvuduppgiften att marknadsföra dina produkter och tjänster av en tredje part.
När den görs väl kan denna typ av marknadsföring skapa betydande försäljningar med minimal ansträngning. Låt oss utforska mer om affiliate-marknadsföring och hur små e-handelsföretag kan utnyttja det.
Vad är affiliate-marknadsföring?
Affiliate-marknadsföring är där ett företag belönar sina affiliates för de potentiella kunderna och försäljningen de tar in.
Tänk på Amazon som ett exempel. Du kan registrera dig för dess Amazon Associates-program och skapa länkar som knyter en produktförsäljning till ditt konto.
När någon köper något med din länk får du en procentandel av försäljningen.
Som småföretagare kan du skapa ditt eget affiliateprogram precis som Amazon och andra företag. Individer som vill tjäna pengar kan registrera sig för ditt affiliateprogram och tjäna pengar när de gör en försäljning.
Denna metod erbjuder e-handelsföretagare ett kraftfullt sätt att växa sin onlinebutik med en mindre investering.
Varför behöver e-handelsföretag affiliate-marknadsföring?
Det finns bloggare och influencers som har en stark följare med publik som passar din målmarknad.
Att bygga en stor och autentisk efterföljare är inte möjligt för många varumärken eftersom användare av sociala medier föredrar interaktioner med en riktig person snarare än ett företag.
Starta ett affiliate-marknadsföringsprogram hjälper dig att utnyttja målgrupperna som skapats av bloggare, marknadsförare och influencers. Detta sker på ett indirekt sätt: när dessa marknadsförare marknadsför dina produkter eller länkar till ditt innehåll, kommer du att se en ökning av försäljningen.
Och de affiliates som marknadsför dig får också en provision som är deras belöning för deras ansträngningar.
Genom affiliate-marknadsföring får du träffa nya målgrupper. Dina affiliates fungerar som ditt säljteam. Men de belönas enbart baserat på prestation. Och det är mer lönsamt än influencer marketing eftersom du betalar för verkliga resultat och inte bara innehållsskapande.
Typer av affiliate-marknadsföring
För att marknadsföra ditt företag kan du använda olika typer av affiliate-marknadsföring. Följande är några av de vanligaste och mest intressanta affiliatetyperna. Var och en är unik och erbjuder olika typer av förmåner.
Video och podcasters
Video- och podcastinnehåll är flitigt konsumerat och populärt. Det finns produktiva innehållsskapare som får stöd för sitt arbete genom att ta sig an sponsorer.
Överväg att arbeta med den här typen av kreatörer för att få ditt varumärke till allmänhetens ögon och förbättra konverteringarna.
E-postmarknadsförare
Bloggare, nyhetspublikationer och nischvertikaler bygger ofta stora e-postlistor med målgrupper som tillhör nischgrupper.
Du kan arbeta med sådana e-postpartners för att skicka ditt innehåll direkt till sin publiks inkorgar.
Cashback Affiliates
Dessa typer av affiliates ger inte alltid mervärde direkt. Om du vill marknadsföra ditt företag och inte göra vinst direkt, så är detta ett bra alternativ.
I denna typ av marknadsföring marknadsför affiliate-marknadsförare din produkt och lovar köpare en liten summa pengar som går tillbaka till köparen. Detta uppmuntrar fler människor att köpa eftersom de känner att de sparar pengar.
Granska webbplatser
Det finns ingen plats som är effektivare än en recensionswebbplats för konsumenter idag. Nuförtiden äter folk inte ute förrän de har kollat upp restaurangrecensioner. Detsamma gäller med att köpa produkter, onlinekurseroch allt annat.
Överväg att samarbeta med recensionswebbplatser. Det är ett bra sätt att bygga upp förtroende och visa ditt företag inför fler människor.
Influencers på sociala medier
Influencers gör det mesta av sina följare på sociala medier genom att marknadsföra produkter och tjänster mot betalda provisioner.
Var försiktig med att du upprättar mått som påverkaren kan möta. Många företag gör misstaget att skicka gratis saker till influencers, utan att inse att även om deras innehåll får mycket synlighet, leder det inte riktigt till konverteringar.
Men om du letar efter bra influencers och utvecklar ett prestationsbaserat program kommer du att göra bra försäljning på mycket kort tid.
Ingående steg för att ställa in ditt affiliateprogram
Här är de viktigaste sakerna du behöver komma på plats för att starta ditt eget affiliateprogram.
Rekrytering: Detta är ett av de svåraste stegen du måste utföra. Du bör inte acceptera vem som helst som affiliate-marknadsförare. Du måste marknadsföra ditt program på din webbplats och sociala medier och även skapa krav som folk ska uppfylla.
Onboarding: När du har hittat affiliate-marknadsförare måste du ta med dem i ditt program. Detta inkluderar att ge dem information, hjälpa dem att skapa konton, lära dem om dina produkter och mer.
Affiliate-verktyg: För att göra din affiliate-marknadsföring sömlös är det bästa du kan göra att använda en WordPress affiliate plugin. Ett sådant verktyg hjälper dig att skapa länkar för dina affiliates, spåra försäljning, generera rapporter och utföra andra viktiga uppgifter.
Frekvent kommunikation: Affiliate-marknadsföring fungerar inte i ett vakuum. Väl förbi introduktionsstadiet behöver du kommunicera med dina affiliates. Informera dem om kommande försäljningar, hjälp dem med produktinformation och stötta dem i övrigt i deras arbete.
Rapportering/Spårning: En av de problem som dyker upp med affiliate-marknadsföring är att dina affiliates kan utföra marknadsföringsmetoder som inte är i linje med ditt varumärkes värderingar.
Du måste kontinuerligt spåra resultatet för dina affiliates, var de marknadsför och validera deras försäljningsrapporter.
Även om dessa steg verkar tidskrävande, är de enkla att implementera med rätt verktyg. Och självklart måste du tänka på dina mål i förväg för att hjälpa dig bygga ett gediget affiliateprogram.
Slutsats
Om du vill jobba smart, hitta sätt att få någon annan att utföra vissa uppgifter. Och när det kommer till e-handelsföretag är ett bra sätt att öka din marknadsföring genom andra människors ansträngningar att använda affiliate-marknadsföring.
När du utnyttjar affiliateprogram väl kan du fokusera på att förbättra dina produkter och tjänster och din övergripande verksamhet.
Så ge affiliate-marknadsföring ett försök på ett litet sätt. Du kan alltid skala upp det för att växa ditt företag snabbare.
Inlägget Varför e-handelsföretag behöver affiliate marketing dök upp först på Business 2 Community.