Det är ingen hemlighet att Facebook är kungen av sociala medieplattformar. Med över 2,6 miljarder aktiva användare är Facebook en daglig del av den genomsnittliga vuxnes liv.
Men Facebook är också en av de största reklammöjligheterna för företag idag. Mer än 1 miljard av dess användare loggar in dagligen, vilket gör Facebook för stort för företag att ignorera. Och när organisk räckvidd – att lägga upp uppdateringar på en grupp/sida – når sin framgångsgräns, vänder sig fler och fler företag till Facebook-annonser för att öka sin exponering och trafik.
Men är Facebook-annonser rätt investering för dig? Här är några fördelar med att annonsera på världens största sociala medieplattform.
1. Din publik finns på Facebook
Som nämnts använder mer än 2 miljarder människor Facebook aktivt. Genom att använda Facebook-annonser kan du inte bara nå nuvarande kunder utan även nya kunder vars intressen eller övertygelser ligger nära ditt varumärke.
Publiken som finns på Facebook spänner också över många demografier. Användare i åldern 18-34 tar upp en stor del av publiken, på 56 %. Äldre publik ökar dock snabbt med nästan hälften (46 %) av 65+-åringar som använder plattformen. Oavsett vem din målgrupp är bör du kunna hitta dem på Facebook.
2. Tillgång till finjusterade inriktningsverktyg
Facebook-annonser använder en mängd avancerade inriktningsverktyg för att nå din målgrupp. De tar hänsyn till grunderna, som ålder, kön och plats, men de tittar också på livsstilsegenskaper som intressen, hobbyer och till och med senaste köpbeteende för att utöka dina potentiella kunder. Sådana riktade former av reklam är oerhört fördelaktiga för alla företag.
Ett verktyg som Facebook tillhandahåller är möjligheten att nå Lookalike publik: personer som liknar de som redan engagerar sig i ditt företag. Det här verktyget är bara ett av många som kan öka din räckvidd, och i slutändan, din varumärkesframgång. Facebook visar dina annonser för de personer som är mest benägna att köpa, vilket ger de bästa resultaten för din kampanj.
3. Budgetvänlig reklam
En stor budget är inte nödvändigt för ett stort resultat. Använder sig av Facebook-annonser är en av de billigaste metoderna för reklam på dagens marknad.
Andra former av reklam som var mer populära tidigare, såsom radioannonser, reklam och skyltar, är mycket dyrare än Facebook-annonser, och samma önskade resultat kan uppnås.
Mindre än 10 USD i Facebook-annonser kan lätt leda till en räckvidd på 1000+ personer om du planerar och planerar väl. Och du kan till och med ställa in dagliga eller livstidsbudgetgränser – som du kan ändra när som helst – för att säkerställa att du bara spenderar så mycket du vill eller kan på din annonsering.
4. Lätt att använda
Du behöver inte vara expert för att ta reda på hur du använder Facebook-annonsering till ditt företags fördel. Med lätt anpassningsbara annonser som låter dig välja typ av annons, din målgrupp och din budget, är Facebook-annonser för alla företagsägare – tekniska guider eller inte.
Marknadsföringsmål är också lätta att räkna in. Vill du öka varumärkeskännedomen? Post engagemang? Gillar du eller klickar du på din sida? Nå en bredare publik? Från sponsrade berättelser till videoannonser till karusellannonser, Facebook-annonser kommer att ha ett sätt att få de resultat du vill ha för ditt företag.
5. Gratis analyser
Med hjälp av sin budgetvänliga representant ger Facebook-annonser också gratis analyser för din kampanj. Du får resultat i realtid för att se vad som fungerar och inte fungerar. Detta gör att du enkelt kan justera dina annonser för att öka deras resultat.
Facebook tillhandahåller rapporter med statistik som veckovis räckvidd, sidgillar och engagemang. Du kan enkelt se vilka inlägg som är effektiva och vilka som inte gör det så bra, sedan finjustera dina annonser på ett sätt som gör dem mer framgångsrika. Sådan flexibilitet är inte möjlig med former av traditionell marknadsföring.
Med en annons som en tv-reklam är det svårt att mäta effektiviteten medan reklamfilmen fortfarande körs. Vanligtvis måste ett företag vänta på reaktioner från allmänheten, eller rörelse mot eller emot sina marknadsföringsmål för att mäta framgången för reklamfilmen. Facebook, å andra sidan, tillhandahåller rapporter för din kampanj så snart som möjligt, vilket ger dig de bästa resultaten för din investering.
6. Remarketing
Remarketing är ett annonseringssätt som Facebook gör enkelt. Säg att någon besöker din webbplats men inte gör ett köp. Facebook kan spåra denna besökare och visa dem en annons för ditt företag vid en framtida tidpunkt, medan de bläddrar igenom sitt flöde. Att åter engagera kunder på detta sätt kan leda till fler webbplatsbesök och bättre konverteringar.
Denna taktik kan också användas för att driva återkommande affärer: köp av kunder som har köpt av dig tidigare. Du kan direkt importera tidigare kundmeddelanden till din Facebook-annonskampanj. Det betyder att dina annonser kommer att visas för personer som redan är engagerade och är villiga att köpa.
7. Remisser
När du annonserar på Facebook kan din publik hjälpa dig att utöka din räckvidd. Kunder som redan är engagerade i ditt varumärke kan enkelt tagga sina egna vänner och familj i dina annonser. Och eftersom de har en koppling till personerna de taggar, är det mer sannolikt att de litar på kvaliteten på din produkt eller tjänst.
Dessutom finns det alltid potential att bli viral på en social medieplattform. Ta Squatty Potty till exempel. De postade en videoannons 2015 blev det viralt med över 1 miljon delningar och tusentals kommentarer. Användare taggade vänner och familj med kommentarer som ”Du behöver det här!”. En annons ledde till en enorm ökning av varumärkesmedvetenhet, webbplatsbesök och försäljning.
8. Facebook är mobilt
Nästan 80% av Facebook-användare ser bara plattformen på sin telefon. Under arbetsrasterna, när de reser till och från jobbet, eller när de är uttråkade, använder folk sannolikt sin telefon och surfar på Facebook. Genom att använda Facebook-annonser kan du fånga dessa personer under deras stilleståndstid, då det kan vara mer troligt att de köper.
9. Facebook är snabbt
Facebook ger dig möjlighet att lägga till en uppmaning (CTA) till din annons. Detta är en knapp som ger kunden en direkt åtgärd. Det kan vara att ladda ner din app, prenumerera på dina e-postmeddelanden eller boka ett möte. Detta ger en känsla av brådska för annonstittaren och uppmuntrar dem att klicka på din annons. Med den här metoden når du dina marknadsföringsmål snabbt.
Att använda Facebook-annonser har otaliga fördelar för alla varumärken. Att lägga strategier, känna din publik och känna igen ditt företags mål är allt du behöver för att komma igång. För mer information om annonsering med Facebook kan du också kolla in deras Affärscenter.