Du kanske tror att det skulle vara något lättare att göra justeringar för att förbättra din verksamhet i vår nya digitala miljö. Men verkligheten är att onlinemarknadsförare är mer upptagna än någonsin eftersom onlinemarknaden är full av konkurrens.
Bokstavligen miljontals företag arbetar alla för att fånga konsumenternas uppmärksamhet. De hoppas få folk att besöka deras webbplatser och omvandla dem till betalande kunder. Chefer för sökmotoroptimering (SEO) är också upptagna med att se till att webbplatser är optimerade för sökmotorer. De hoppas kunna öka sin ranking på sökmotorernas resultatsidor (SERP) och öka webbplatstrafiken.
Vad är webbtrafik egentligen?
Per definition, webbplatstrafik kokar ner till antalet personer som besöker en webbplats. Trafiken har historiskt sett mätts med antalet unika besök. Idag mäts dock många ytterligare parametrar. Dessa inkluderar längden på en session – en besökares tid på att titta på webbplatsen – och hur många besökare som stannat kvar tillräckligt länge för att göra ett köp. Företagen utvärderar också hur mycket organisationen spenderade för att omvandla en enskild besökare till en kund.
Varför är webbplatstrafik relevant för ditt företag?
Ju fler besökare du har tillgång till din webbplats, desto större medvetenhet. Detta kan tyckas självklart, men kom ihåg att inte all trafik är ”bra” trafik. Det som är viktigt för ditt företag är att få högkvalitativ webbplatstrafik.
Det är möjligt att få så kallade ”organiska” besökare via standardsökningar som använder specifika sökord. Men de flesta som besöker din webbplats dyker upp som ett resultat av marknadsföringskampanjer. Du kan mäta effektiviteten av den tid och pengar du spenderade på marknadsföring och reklam genom att använda specialiserade webbadresser, spårningsprogram och andra verktyg.
Att spendera för att göra kunder medvetna om din webbplats är bra, men du vet inte hur du ska justera framtida kampanjer om du inte spårar din avkastning på investeringen (ROI). Du kommer att vilja omvandla dessa webbplatsbesökare till kunder någon gång. Annars slösar du bort tid och ansträngning som lätt skulle kunna användas bättre någon annanstans.
Hur relevant är webbplatstrafik när du försöker förbättra ditt företag?
Även om all trafik kan uppskattas, kvalificerad webbplatstrafik kommer att leda till konvertering. Konvertering innebär att dina webbplatsbesökare blev tillräckligt intresserade av vad du erbjuder för att kunna vidta åtgärder. De kanske har valt att skicka in en förfrågan, registrera dig för ett nyhetsbrev eller till och med göra ett köp. Du kommer i slutändan att få mer försäljning om din webbplats genererar fler konverteringar.
Så…hur får du webbplatstrafik?
Trots vad du kanske har fått höra är att öka webbplatstrafiken inte alls lika komplicerat som raketvetenskap. Det finns tre saker vem som helst – även den tekniska modiga – kan göra för att öka webbplatsbesöken.
1. Börja med att förbättra din webbplats SEO som en del av en övergripande marknadsföringsstrategi.
När du har optimerat din webbplats för att fokusera på branschspecifika termer och nyckelfraser kan du börja öka trafiken till din webbplats med hjälp av en rad olika alternativ. Din övergripande strategi kan inkludera betald annonsering, till exempel från Google AdWords eller annonser på specifika sociala mediekanaler. Du kan också använda betal-per-klick-annonser (PPC). Naturligtvis bör du fortsätta att förfina dina SEO-insatser och därmed förbättra dina organiska sökresultat.
2. Det är viktigt att tillhandahålla innehåll av hög kvalitet för marknadsföringsändamål.
Bloggar, när de uppdateras konsekvent, kan vara en utmärkt källa till hänvisningar och länkar. När du regelbundet tillhandahåller innehåll som är relevant för din bransch, verksamhet och produkter blir du känd som en expert. Med tiden etablerar du dig som en pålitlig informationskälla. Bara detta kommer att öka besöken på dina webbplatser.
3. Skapa specialiserat innehåll för utvalda sociala medieplattformar.
När du dyker in i sociala medier är det viktigt att välj plattformar som tilltalar din målgrupp. Se till att du tillhandahåller fullständig kontaktinformation tillsammans med länkar till din webbplats. Välj specifika webbsidor som du vill marknadsföra. Inflytande olika innehållsformat inklusive korta videoklipp, berättelser, bilder av hög kvalitet och produktrelaterade aktiviteter och evenemangsvideor. Sociala medier är ett av de snabbaste sätten att sprida information, oavsett om du betalar för tillkännagivandet eller får det gratis.
Att öka webbplatstrafiken för att förbättra ditt företags resultat är en pågående process. Men om du inte har ett dedikerat team som kan hantera det, kan du arbeta med en tredjepartsleverantör som är specialiserad på onlinemarknadsföringstjänster. Med sin erfarenhet och expertis kan de svara på din organisations behov snabbt och på de mest effektiva och relevanta sätten.