Salesforce meddelade tidigare i år att Social Studio, deras one-stop plattform för hantering av sociala medier, har gått in i solnedgångsläge och inte längre kommer att ta emot några uppdateringar.
För de av er som arbetar i Social Studio och njuter av den inbyggda integrationen med din Salesforce-plattform är det här troligen en svår tid. Det är normalt att känna den där osäkerheten kring vad du ska göra med ditt sociala medieprogram och hur du kan gå vidare så smärtfritt som möjligt.
I den här artikeln går vi igenom dina alternativ och förklarar din tidslinje för migrering från Social Studio till en annan plattform.
snabblänkar
Salesforce Social Studio Sunset: Viktiga datum att komma ihåg
Enligt Salesforce, efter 1 augusti 2022 kommer du inte längre att kunna förnya Social Studio.
Men även om du inte kan förnya produkten behöver du inte få panik. Du kan fortfarande använda Social Studio antingen till slutet av ditt kontraktsdatum eller den 18 november 2024, när produkten är planerad att gå i pension. Salesforce har också nämnt att detta pensionsdatum kan komma att ändras.
Vad betyder livets slut för Social Studio?
Du kan fortsätta använda Social Studio till slutet av ditt kontrakt (om det inte förnyas) eller till den 18 november 2022. Fram till något av dessa datum har du tillgång till Social Studio som du alltid har.
Det är viktigt att notera att Salesforce ännu inte har specificerat om stödet för Social Studio kommer att bibehållas efter 1 augusti 2022.
Men efter den 18 november 2024 kommer du inte längre att kunna komma åt Social Studio alls.
Vad du ska leta efter i ett Social Studio-alternativ
Förr eller senare måste du leta efter ett alternativ till Social Studio innan ditt kontrakt går ut, eller så når du november 2024. Frågan är – med det enorma utbudet av hanteringsplattformar för sociala medier på marknaden idag, vilket är det bästa valet för ditt B2B-företag?
Det finns vissa aspekter som du bör tänka på när du letar efter ett bra alternativ till Social Studio. Du behöver ett verktyg för hantering av sociala medier som kan göra allt som Social Studio gjorde, men varför inte passa på att omvärdera alla dina organiska behov av sociala medier?
Inbyggd integration med Salesforce
Först, och kanske viktigast av allt, behöver du en social medieplattform som har inbyggd integration med Salesforce. Detta gör att du kan förstå dina kunder på ett enkelt ögonkast.
Även om det också sparar tid, innebär det att du kan spåra sociala interaktioner tillbaka till kunder och potentiella kunder i din databas att du bättre kan förutse deras behov. Det är trots allt huvudorsaken till att du valde Social Studio från början – och att hålla din kunddata centraliserad kommer att vara viktigt för att erbjuda en bättre kundupplevelse.
Hantering och publicering av sociala medier
Om du var tvungen att publicera varje inlägg manuellt, skulle du bokstavligen inte göra något annat. En enorm tidsbesparing, att kunna planera och schemalägga dina sociala inlägg är vanligtvis en kärnfunktionalitet i plattformar för hantering av sociala medier.
Vissa verktyg för hantering av sociala medier kommer också att erbjuda visuella innehållskalendrar som låter dig visualisera dina kommande kampanjer. Det betyder att du inte bara kan förplanera din sociala kalender, utan det betyder att du också kan förstå exakt vad som ska ut vid vilken tidpunkt.
Integration med dina viktigaste sociala kanaler
Social Studio integrerade och tillät publicering, engagerande och statistik över flera sociala medieplattformar:
- Youtube
Oavsett om alla sociala kanaler är relevanta för ditt företag eller inte, behöver du samma djupa integration med de kanaler som finns.
Sociala lyssningsmöjligheter för att ersätta ämnesprofiler
Socialt lyssnande är en central, och ofta förbisedd, funktion hos en plattform för hantering av sociala medier. Så att du kan hålla koll på de senaste trenderna, dina konkurrenter och potentiellt klibbiga PR-situationer för ditt eget varumärke, vill du ha ett verktyg för sociala medier som inkluderar socialt lyssnande.
Obs: Se till att leta efter en social medieplattform som inkluderar sentimentanalys. Det är ett snabbt sätt att få ett fågelperspektiv över hur din publik upplever en viss situation.
Nyckelfunktioner Social Studio erbjöd inte
Kanske, nu när det är dags att hitta ett alternativ till Social Studio, kan det vara dags att ompröva hur du hanterar sociala medier i allmänhet.
Förutsatt att en annan plattform har de kriterier som du behöver, kanske du vill överväga några funktioner och fördelar som andra socialt specialiserade plattformar erbjuder. Det är viktigt att tänka på vart du vill att din sociala strategi ska gå i framtiden.
Och vilken bättre tidpunkt än när du ändå behöver hitta en ny social plattform?
Employee Advocacy:
Employee advocacy är ett kraftfullt socialt initiativ som kan förstärka ditt varumärkesbudskap. Konceptet är enkelt: ditt sociala team skapar meddelanden som dina anställda delar ut på sina personliga sociala konton.
Även om detta låter enkelt, skapar det en intressant krusningseffekt för resten av företaget. Människor köper från människor – inte varumärken. Idag vill folk inte interagera med ett varumärke på sociala medier, de vill ha riktiga samtal med andra proffs. Att låta dina anställda dela innehåll från sina egna unika röster och perspektiv gör det mer autentiskt och mer sannolikt att få högre nivåer av engagemang.
Faktum är att vi nyligen använde anställdas opinionsbildning för att öka sociala omvandlingar med 266 %.
För att inte tala om, detta har några stora fördelar som går utöver förstärkning – det cementerar din medarbetares professionella varumärken, såväl som ditt eget arbetsgivarvarumärke. En anställd som aktivt publicerar om hur bra det är att arbeta för dig är mycket kraftfullare än att ditt företagskonto pratar om det. Autenticitet är nyckeln till att få ditt arbetsgivarvarumärke att fungera på sociala medier.
För anställda kommer regelbundna inlägg som är relevanta för deras individuella karriärer att hjälpa dem att provocera fram riktiga konversationer och etablera sig som tankeledare inom sina branscher. Faktum är att 47 % av köparna säger att tankeledarskap hjälpte dem att upptäcka och köpa från ett företag som inte var ledande i deras bransch.
Medarbetararbete är en god cirkel som gynnar alla inblandade. När du letar efter en ny plattform för hantering av sociala medier är anställningsförespråkande ett måste för B2B-organisationer.
Social analys och försäljningsrapportering:
Social Studio har kort som du kan skapa för att få en känsla av dina mätvärden, som kombinerades med deras sociala lyssningsfunktion. Det finns instrumentpaneler, arbetsbänkar och rapporter, som ger dig olika djup av data och analys.
Men B2B-företag måste gå djupare. Som B2B-marknadsförare måste du kunna knyta dina sociala ansträngningar till intäktsgenerering. Business intelligence och smart social analys kan hjälpa dig att göra det.
Det finns några huvudsakliga saker du vill titta efter när du väljer en plattform för hantering av sociala medier:
- Anpassade rapporter: Du vill kunna skapa rapporter baserade på olika mätvärden och dra specifika perspektiv när du behöver dem, baserat på de tidsramar som är mest meningsfulla för dig.
- Analys över kanaler: För att förstå vad som fungerar och vad som inte gör det behöver du både en global och detaljerad bild av dina sociala medier. En del av magin med att samla dina olika sociala kanaler under ett tak är att kunna få en global bild av din sociala strategi.
- Engagemang och försäljningsstatistik: Djup integration med Salesforce gör att du kan spåra engagemang och konverteringar från sociala medier – ungefär som du kunde med Social Studio. Det är viktigt att kunna dra en gräns mellan dina insatser på det sociala och påverkan på dina intäkter.
- Målgruppsinsikter: För att bättre kunna leverera en bra kundupplevelse måste du förstå din publik. Även om du kan se mer detaljer i Salesforce, kan ibland ha en global överblick över din publik ge bättre insikter.
Efterlevnad och styrning:
Mer än någonsin granskas ett varumärkes sociala konton, vare sig det är av branschregulatorer, företagens efterlevnad, dina aktieägare eller bara din chef. Det är viktigt att se till att alla meddelanden du eller dina anställda skickar är på varumärket, och inom vilka juridiska ramar du än utsätts för.
Det finns några säkerhetsåtgärder som B2B-plattformar för hantering av sociala medier har införts så att du kan vara säker på att dina sociala medier är i goda händer.
- Godkännande arbetsflöden: Ett andra par ögon är alltid till hjälp – så en social plattform som har inbyggda arbetsflöden för godkännande kommer att möjliggöra sinnesfrid.
- Rollbehörigheter: Socialt är ett samarbetsutrymme, men det betyder inte att du vill att varje person i din organisation ska ha nycklarna till kungariket. Genom att tillåta olika roller och deras unika behörigheter kan du skapa utrymme utan att behöva oroa dig för vem som kan publicera på offentliga företagskonton.
- Krishantering: Få plattformar för hantering av sociala medier erbjuder detta felsäkra, men det är en viktig åtgärd att ha. Krishantering hjälper dig att tillfälligt inaktivera all publicering över dina konton och automatiskt pausa automatisk publicering under kristider.
Nyckel takeaways
Sociala medier är en kritisk komponent i en B2B-marknadsföringsstrategi – och kanske till och med mer än vad vissa varumärken tror. Med Salesforce Social Studio sunset är det dags att leta efter en ny lösning, och den lösningen kan skapa eller bryta den sociala strategin.
Men genom att göra dina läxor och titta djupare in i varje verktyg för hantering av sociala medier kan du hitta den perfekta lösningen för din B2B-organisation. Faktum är att vissa verktyg kan öppna nya möjligheter som du tidigare inte kunde drömma om med Social Studio.
Det finns andra kritiska faktorer som spelar in för att välja rätt sociala medieplattform för ditt B2B-företag. Kolla in vår fullständiga B2B-marknadsförares guide här!