Visste du att antalet e-postanvändare förväntas växa till nästan 4,5 miljarder år 2023?
Vid denna tidpunkt har små företag inte råd att ignorera e-postmeddelanden som en kraftfull kraft för marknadsföring. För att lansera en framgångsrik e-postmarknadsföringskampanj är det avgörande att ha en e-postmarknadsföringsansvarig i ditt team.
Undrar du varför de är värda din tid och ansträngning att anställa? Fortsätt läsa för att lära dig allt om vad en e-postmarknadsföringschef kan göra för dig.
Arbetsuppgifter för en e-postmarknadsföringsansvarig
Som ett litet företag behöver du all den exponering du kan få. Varumärkesmedvetenhet är nyckelingrediensen för framgång. En e-postmarknadsföringsansvarig kan hantera alla uppgifter som är kopplade till e-postmarknadsföringskampanjer och mycket mer.
Den första ordern för denna typ av chef innebär att sätta upp mål. Försöker de få ut ordet om en ny produkt, etablera ditt varumärkes auktoritet eller allt det ovanstående? Det är ofta så att en chef har flera mål med olika prioritet.
När det är tydligare kan de börja designa e-postmeddelanden som kommer att tilltala din exakta målgrupp. Detta kan vara lika brett som e-postmeddelandets innehåll och lika specifikt som ämnesraden i e-postmeddelandet. Allt detta kan bidra till något som en potentiell kund antingen öppnar och läser eller skickar till papperskorgen.
Det är alltid så att ett e-postmeddelande kommer att ha minst en typ av handlingsbart mål i slutet av det. Några av dessa inkluderar en köplänk, en registreringslänk, en prenumerationsknapp eller något annat.
Utöver allt detta innebär ett annat mål för e-postmarknadsföringschefen att bygga dina e-postlistor. Du kan nästan tänka på en e-postlista som antalet följare på sociala medier, förutom att den här listan är ännu mer värdefull. Det finns många sätt att bygga upp den här listan, men ju tidigare du kan börja, desto bättre kommer ditt företag att få det.
Det är också viktigt att se till att alla e-postlistor hålls rena från inaktiva eller ej svarande e-postmeddelanden, vilket är en annan skyldighet för e-postmarknadsföringschefen.
Färdigheter hos en e-postmarknadsföringsansvarig
En e-postmarknadsföringschef är mer än bara en värdefull resurs för e-postmarknadsföringstips. De bästa cheferna har ett brett utbud av färdigheter som de kan använda till ditt företags fördel.
Till exempel bör de ha en imponerande förmåga att ändra och ändra toner och stilar. Ibland behövs en mer optimistisk och rolig ton för ett e-postmeddelande medan andra gånger behövs en professionell. Om en marknadschef inte kan nå en specifik målgrupp har en kampanj misslyckats innan den har börjat.
Stilen ska inte bara vara lämplig och relaterbar, utan den ska också vara begriplig. Tydlighet i skrivandet är något en e-postmarknadsföringschef kan erbjuda dig i sparlåga. Som om det inte vore nog har de bästa enastående uppmärksamhet på detaljer och kan upptäcka och korrigera varje enskilt stavfel så att alla e-postmeddelanden blir perfekta.
En annan färdighet som en e-postmarknadsföringschef kan tillföra bordet är expertis inom sökmotoroptimering (SEO). I kombination med sökmotormarknadsföring (SEM) kommer din chefs strategier att vara en kraftfull kraft.
Det finns många program och analysverktyg som din chef kan använda för att få tillgång till framsteg i realtid och i efterhand. Med sina finslipade kommunikationsförmåga kommer de att kunna förklara programmen och den övergripande betydelsen av resultaten för dig och resten av teamet.
Vissa specifika programvaror de kommer att vara skickliga i inkluderar Basecamp, Google Analytics och till och med några grundläggande kodningsprogram. De kommer också att känna till de bästa e-postmarknadsföringsplattformarna ditt företag kan använda, som Hubspot, Mailchimp och CakeMail, bland andra.
Hitta din målgrupp
Enkelt uttryckt är vissa e-postmarknadsföringsstrategier mer framgångsrika än andra. En av de viktigaste egenskaperna en e-postmarknadsföringschef bör ha är förmågan att anpassa sig. Detta kan gälla en rad olika situationer, som att hitta en mer exakt uppfattning om en kundbas.
Med varje marknadsföringskampanj kommer en massa bitar och bitar av värdefull data. Chefen bör ta de bitarna och skapa en heltäckande och begriplig helhet. På så sätt får de en tydligare vision om kundbasen och hur de kan få kontakt med dem på bästa möjliga sätt.
Det är ofta så att en e-postmarknadsföringsansvarig kan hålla reda på den huvudsakliga kundbasen och flera eller flera delmängder som kan vara mindre men inte mindre avgörande för framgång.
Under sitt arbete kan du förvänta dig att din e-postmarknadsföringschef arbetar med olika kollegor, inklusive din övergripande marknadschef, grafiska designers, dataanalytiker, innehållshanteraren samt tredjepartsleverantörer.
Hur man bedömer en chefs effektivitet
Om du tar med en helt ny expert till ditt team är det naturligt att övervaka deras framsteg och övergripande framgång.
Den goda nyheten är att det finns flera sätt du kan få hårda fakta som relaterar till en e-postmarknadsföringschefs effektivitet eller brist på sådan.
Du kan till exempel se hur många av deras e-postmeddelanden som gav en genomklickning. En genomklickning kommer att berätta om ett inte ett e-postmeddelande har raderats eller om de klickade på länken för att köpa eller prenumerera, till exempel.
Att titta på omvandlingsfrekvensen är ännu en bit data som är utmärkt för att bedöma en chefs effektivitet.
Är du redo att anställa en e-postmarknadsföringschef?
Nu när du har lärt dig allt om vad en e-postmarknadsföringschef kan göra för dig, kan du anställa dem för att ta dina strategier till nästa nivå. Det finns inget riktigt som en expert som kan hantera allt för din räkning. På så sätt kan du fokusera på andra frågor.
Vertical Response är här för att vara ditt resurscenter för e-postmarknadsföring. Från att bygga e-postlistor till marknadsföring i sociala medier, vi kan göra allt. E-poststrategier kan göra underverk för hotell och många andra företag.
Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor eller vill få igång bollen.
© 2022, . Alla rättigheter förbehållna.