Om det är något som ständigt håller e-postmarknadsförare på tårna, är det att ta reda på hur man upprätthåller ett gott avsändarrykte. Varför är det så kritiskt, frågar du? Tja, det är det som så småningom avgör om deras kampanjer skulle hamna i prenumeranternas inkorgar eller inte. Du förstår, ett dåligt avsändarrykte förtrollar undergång för leverans och det i sin tur försvårar räckvidden och synligheten för dina e-postmeddelanden.
Under de 50 år (nästan) som e-post har funnits, har regeringar, ISP:er (Internet Service Providers) och olika andra tillsynsorgan haft tillräckligt med tid för att fastställa grundreglerna som företag måste följa för att upprätthålla en fläckfri e-post rykte. Att värma din IP effektivt, följa bästa praxis för tillgänglighet och upprätthålla hygienen i din e-postlista är några av de mest omtalade principerna. Idag kommer vi dock att fästa er uppmärksamhet på en aspekt som vi anser inte får rampljuset tillräckligt – betydelsen av att använda e-postunderdomäner.
Men det skulle vara försumligt av oss att dyka rakt in i det utan att täcka några grundläggande saker först. Låt oss fortsätta då, eller hur?
Förstå underdomäner för e-post
Gå till din inkorg. Öppna valfri slumpmässig e-post. Klicka nu på avsnittet ”från” i e-postmeddelandet för att se avsändarens detaljer utförliga. Vad observerar du? Ett namn följt av ”@”-symbolen, följt av ett annat namn, eller hur? Tja, ordet som kommer efter @-tecknet är inget annat än domännamnet.
I de flesta fall är domännamnet detsamma som företagets och är unikt för det. Nu kallas denna domän också för ”rot”-domänen eller ”förälder”-domänen. Underdomän är alltså, som namnet antyder, en som härrör från den överordnade domänen. E-post som levereras från underdomänen behandlas dock separat av ISP:er och postlådeleverantörer.
Begreppsmässigt är underdomäner i stort sett desamma som det du kanske har märkt i samband med webbplatser. Om webbadressen till företagets startsida ”XYZ” är xyz.com, skulle webbadressen till dess bloggsida vara blog.xyz.com. Här är ”xyz” den överordnade domänen och ”blogg”, underdomänen. På samma sätt, när du får ett e-postmeddelande från kevin@emailuplers.com, förstå att det har levererats från rotdomänen. Men om avsändarens adress är kevin@hello.emailuplers.com, så har e-postmeddelandet skickats från underdomänen ”hej”. Tänk på att det inte finns någon begränsning som sådan för vad du kan sätta före @-symbolen när du skickar e-postmeddelanden från din underdomän. Så det kan vara ”Kevin” eller ”Laura” eller ”Duke” eller vad du vill att det ska vara.
Varför ska företag använda underdomäner?
Din e-postdomän är i grunden en indikator på vem avsändaren av meddelandet är. Följaktligen är det vad Internetleverantörer använder för att övervaka din sändningsaktivitet. Som företag har du olika typer av e-postmeddelanden att skicka ut: välkomstmejl, nyhetsbrev, marknadsföringsmeddelanden, e-postmeddelanden efter köp och e-postmeddelanden med feedback, för att nämna några. Det är en stor mängd mejl, du håller med. Om du går vidare med att skicka ut dem alla under en domän kommer du att bjuda in ISP:s misstänksamhet. Det är svårt att säga vilka riktmärken de använder för att betrakta domäner som pålitliga eller på annat sätt. Att de rynkar på näsan över handlingen med flera e-postmeddelanden som kommer från en enda e-postdomän, är säkert. När du väl landar i internetleverantörernas dåliga böcker, blir ditt avsändarrykte lidande. Och, som vi diskuterade ovan, översätts det direkt till att din leveransbarhet går ner i soporna.
För att undkomma detta öde måste företag därför överväga att ha separata underdomäner på plats. Helst bör du sträva efter att ha en för varje avdelning. På det sättet:
1. Ett misstag av en avdelning kommer inte att orsaka andra skador.
2. Två avdelningar med helt olika strategier kan samexistera i fred.
Låt oss presentera ett hypotetiskt scenario som kretsar kring vart och ett av de två fallen som anges ovan.
Första fallet:
Anta att ditt marknadsföringsteam har överskridit den dagliga gränsen för skickade e-postmeddelanden. Detta kommer att införa ett skuggförbud för din domän. Nu, om alla dina avdelningar skickar sina e-postmeddelanden från rotdomänen, kommer detta skuggförbud också att stoppa deras verksamhet. I det här scenariot, men om marknadsavdelningen hade en egen underdomän, skulle förbudet endast ha förblivit begränsat till den. De andra skulle ha kunnat sköta sina ärenden som vanligt.
Andra fallet:
Säg att ni har varsitt team för att skicka välkomstmeddelanden och reklammeddelanden. Och båda använder rotdomänen. Välkomste-postmeddelanden, en viss dag, registrerar bättre engagemang än reklam. I själva verket skulle det inte vara mycket svårt att säga att engagemangsnivåerna för dessa två upptar motsatta ändar av spektrumet. Så vad tror du kommer att hända när du skickar ut både välkomst- och reklammeddelanden från samma domän? De låga engagemangsnivåerna på dina marknadsförings- och reklamnivåer kommer i något skede att tvinga ISP:er att utsätta din domän för större granskning. I slutändan kommer detta att hindra dina välkomstmeddelanden med högt engagemang från att också nå dina prenumeranters inkorgar. Boven till denna olyckliga serie händelser är inget av dessa team utan det faktum att de inte övervägde separata underdomäner.
Att inte använda underdomäner kan dessutom hindra dig från att effektivt mäta din prestanda. Tänk på det – kommer du att kunna få en djup insikt i prestandan för en enskild kategori av e-postmeddelanden om du skickar alla via en domän? Tja, du kommer att bli det men det kommer att kräva mer ansträngning. Därför kan det vara en bra idé att etablera distinkta underdomäner för att optimera din e-poststrategi och därigenom bana väg för förbättrade resultat.
Konfigurera en underdomän
Nu när vi har pratat länge om betydelsen av underdomäner för e-post, låt oss ta en titt på hur du kan skapa en. Till att börja med, låt oss förtydliga att denna process varierar mellan ESP:er (e-postleverantörer), så vad vi har gjort här är listade några bästa praxis som kommer att gälla för alla.
- En av de första sakerna du måste tänka på när du skapar en ny underdomän är att konfigurera protokoll för e-autentisering för den.
- Kommer du ihåg hur du måste skicka e-postmeddelanden i gradvis ökande volymer samtidigt som du skapar en ny IP, för att skapa ett positivt sändande rykte för den? Ja, IP-uppvärmning. Tja, du måste göra samma sak med nya underdomäner också.
- Leverera länkar i din e-post till din överordnade domän.
- Se till att formulera regler för underdomänens e-postadresser. På så sätt, när de får några svar, kommer de att gå till en övervakad inkorg.
- Glöm inte att omdirigera alla dina underdomäner till din överordnade domän. Annars, när någon försöker slå upp din underdomän på webben, kommer den att dyka upp som en helt oberoende enhet, vilket skapar onödig förvirring.
Få misstag du bör undvika
- Många gör misstaget att anta att att skicka e-postmeddelanden med olika namn från rotdomänen är detsamma som att använda en underdomän. Även om användning av olika namn kan hjälpa dig att bättre organisera dina e-postmeddelanden, ger det dig ingen av fördelarna som att konfigurera separata underdomäner. Ditt avsändarens rykte och leveransbarhet kommer ändå att förbli utsatta.
- ”Varför ska jag skapa underdomäner när jag kan köpa en ny domän helt och hållet för var och en av mina avdelningar?” Tja, tekniskt sett är det inget fel med det, och ja, du kommer att förbli fri från hån från internetleverantörer och postlådeleverantörer. Men tänk en gång från din publiks perspektiv. Genom att bombardera dem med e-postmeddelanden från olika domäner förhindrar du i huvudsak att de vänjer sig vid något. Därefter kommer de aldrig att visa nivåerna av engagemang du förväntar dig. Så, i ett nötskal, även om det är mycket möjligt att skapa nya domäner, kommer det att göra dig mer skada än nytta.
- Var uppmärksam på hur du namnger dina underdomäner. Gör dem så intuitiva att komma ihåg för prenumeranterna som möjligt. Till exempel, om din domän är ”uplers.com”, leverera marknadsföringsmail från underdomänen ”marketing.uplers.com”, nyhetsbrev från ”nyhetsbrev. uplers.com”, transaktionsmeddelanden från ”orders.uplers.com” – du förstår vår poäng, eller hur?
Slår ihop det
Att förbättra e-postleveransen toppar prioriteringslistan för alla e-postmarknadsförare där ute. Att använda underdomäner för e-post är bara en av många saker som hjälper dem att komma närmare den. Att förstå begreppet underdomäner kan vara lite knepigt när du är ny på det. Vi hoppas att punkterna ovan hjälper dig att bli bekant snarast!