Har du någonsin varit på en webbplats och märkt att den innehåller en reklam för en annan webbplats som du precis hade besökt några ögonblick tidigare? Det är ingen slump. Du har blivit omriktad.
Marknadsföringstaktiken online har verkligen tagit fart under de senaste åren och gör det möjligt för företag att engagera besökarna på nytt när de lämnar sitt varumärkes webbplats och surfar på andra platser online, inklusive sociala medier. Vissa säger läskigt, men det är ett smart drag, särskilt för småföretag i dagens digitala, sociala och mobila värld eftersom det håller dina erbjudanden högst upp i sinnet. Och som småföretagare behöver du den extra push nu mer än någonsin för att komma inför konsumenter och slåss mot konkurrenter i ditt utrymme.
Jag har bett Erika Jolly Brookes, CMO på Springbot att dela sin insikt om detta med oss.
När det görs rätt kan retargeting förvandla fönstershoppare till kunder. Faktum är att i allmänhet konverterar två procent av shoppare vid det första besöket i en onlinebutik. Retargeting tar tillbaka de andra 98 procenten, enligt AdRoll.
Däremot kan retargeting vara utmanande, särskilt för nybörjare. Utan en bra strategi i spel löper du risken att utveckla annonser som inte stämmer in på dina målutsikter och slutar med att slösa pengar. Följande är tips som hjälper dig att övervinna dessa utmaningar och bemästra retargeting för ditt lilla företag.
Låt data vägleda din kampanj
Först och främst, för att kunna genomföra en framgångsrik ominriktningskampanj vill du komma med ett fantastiskt erbjudande som kommer att leda till klick och omvandlingar. Kämpar du för idéer? Leta inte längre än din kunddata för att skapa en genial idé.
Att analysera dina kunders köpdatatrender kan ge dig bättre koll på vad som kommer att väcka intresset hos liknande konsumenter. När du granskar data, fråga dig själv:
- Vilka varor köper dessa kunder oftast?
- När köper de? Spelar säsongsvariationer en faktor?
- Var handlar de, online eller i butik?
- Vilka marknadsföringskampanjer och erbjudanden driver trafik och konverteringar?
En annan möjlighet är att visa säsongsbetonade och reklamannonser för att nå en cyklisk grupp av webbplatsbesökare. Du kanske upptäcker att dina mest lojala kunder köper dubbelt så många presenter under julhandeln, till exempel. Detta skulle tyda på att en semesterfokuserad retargetingkampanj med annonsmaterial med ett specialerbjudande på presentset med en unik kupongkod har en enorm potential för nyförsäljning.
Dessutom gillar dagens konsumenter alternativ. Små företag som driver online-skyltfönster och tegel och murbruk bör leta efter sätt att integrera specialerbjudanden i sina retargeting-kampanjer som kan utnyttjas både online och i butik.
När det kommer till retargeting är utseendet viktigt
När du har bestämt ditt erbjudande är det dags att tänka igenom övertygande annonsformat och kreativitet. I en värld av retargeting är den visuella attraktionskraften med en stark uppmaning till handling avgörande.
För att skapa klickvärda annonser, här är 5 tips som småföretag bör följa:
- Få din logotyp på varje annons att sticka ut. Du vill att tittarna ska veta exakt vad de klickar på och öka varumärkesmedvetenheten i processen.
- Ha en stark och tydlig uppmaning för varje annons. Detta kan komma i form av en knapp eller grafik, med text som ”Handla nu”, ”Klicka här” eller ”Läs mer” för att uppmana kunder att klicka tillbaka till din webbplats och köpa.
- Håll texten minimal men effektfull. Balansera text med engagerande bilder som förstärker kopian på din annons.
- Undvik att använda annonser med vit bakgrund, eftersom de lätt smälter in med färgerna på en webbsida som har en vit bakgrund.
- Gör typografi fet och engagerande för att kontrastera med standardtext på webbsidan och dra uppmärksamhet.
För att ta saker ett steg längre, kommer avancerad ominriktning genom dynamisk annonsvisning också att göra det möjligt för dig att öka attraktionskraften hos konsumenterna genom personalisering. Dynamiska annonser drar nytta av besökarnas webbplatsbeteende när de lämnar till en annan webbplats inom AdRoll-annonsnätverket för att visa exakt de produkter som tidigare setts tillsammans med din logotyp. Det känns som en win-win för återförsäljaren och konsumenten.
Kör ominriktningsannonser på webben OCH Social
Även om webbaserad retargeting är mycket kraftfull, har social retargeting under det senaste året verkligen öppnat dörrarna för småföretag, särskilt de som kämpar för att nå kunder via mobilen. Socialt representerar nu nästan 20 procent av den totala tiden som spenderas online i USA på både datorer och mobiler, så det är viktigt att du ser till att dina marknadsföringsplaner inkluderar dessa kanaler.
Genom att köra ominriktningsannonser på webben och sociala nätverk kan småföretag kasta en större skugga, träffa kunder där de är och påminna dem om de fantastiska produkterna de erbjuder. Vår forskning, tillsammans med AdRoll, tyder på att lägga till socialt till din ominriktningsstrategi kan öka omvandlingarna med upp till 73 procent.
Inte en Silver Bullet, men en del av en kraftfull marknadsföringsplan
I slutändan krävs det en smart strategi och back-end-arbete för att göra retargeting framgångsrik. Innan du dyker in är det viktigt som småföretagare att verkligen förstå din kundbas och utveckla erbjudanden som tilltalar dem och andra som dem. Du vill också skapa annonser och utnyttja annonsteknik som dynamisk retargeting som kommer att sticka ut för konsumenter och dra tillbaka dem till din webbplats. Dessutom blir det allt viktigare att se till att dina annonser visas på sociala och webbkanaler där dina kunder spenderar sin tid.
Att sätta dessa tips i spel kan generera verkliga ominriktningsresultat och höja dina marknadsföringsinsatser för att driva konsumenter till ditt lilla företag.
Om Erika Jolly Brookes
Veteranteknik- och marknadsföringschef Erika Brookes är marknadschef för Springbot, en plattform för automatisering av marknadsföring för e-handelsföretag, och hennes ansvar inkluderar att leda alla varumärken, produkter, marknadsföringskampanjer och kommunikation. Hitta henne på Twitter på @ebrookes.