Visste du att det första e-postmeddelandet någonsin skickades 1971, över ett decennium innan internets officiella födelsedag?
Sedan dess har e-postkommunikation blivit så sofistikerad och normaliserad att de flesta människor inte kan låta bli att kolla sina inkorgar flera gånger om dagen. Detta är en anledning till varför e-postmarknadsföring kan vara ganska effektiv. Naturligtvis kan det vara näst intill omöjligt för en enskild person att skicka ut tusentals e-postmeddelanden i veckan, varför e-postautomatisering är så avgörande.
Har du någonsin frågat dig själv, ”Vad är e-postautomatisering?” Fortsätt läsa för att lära dig allt om det och hur det kan hjälpa ditt företag.
Vad är e-postautomatisering?
Om du aldrig har hört talas om e-postautomatisering bör du veta att det är något som många småföretag använder inom ett brett spektrum av branscher. Som namnet antyder är e-postautomatisering automatisk och låter dig skicka förformade e-postmeddelanden till personer baserat på en bestämd åtgärd. Det finns en hel del variation inom e-postautomatisering, vilket gör att du kan skräddarsy den efter alla behov du kan ha.
Det är viktigt att skilja e-postautomatisering från massutsändningar av e-post. Massmeddelanden är de som skickas till alla e-postadresser på din lista. Å andra sidan sker e-postautomatisering bara om en viss åtgärd utlöser den, och då kommer den att skickas till den specifika personen.
En populär typ av e-postautomatisering inträffar när människor registrerar sig för e-postlistor. Åtgärden att registrera sig är utlösaren som skickar ett välkomstmail till den nya personen på din lista. Andra möjligheter till e-postautomatisering inkluderar köpbekräftelser, inbjudningar att granska en specifik produkt, ändringar av profillösenord, bokningsbekräftelser och mycket mer.
Eftersom den exakta typen av automatisk e-post kommer att bero på den åtgärd som utförs, kan du justera e-postmeddelandena så att de blir mer personliga och riktade.
Det fina med e-postautomatisering är att den bara behöver ställas in en gång. Från och med då kan du låta systemet köra sig själv medan du fokuserar på andra småföretagsuppgifter. Om du någonsin behöver uppdatera något, kommer du att bli glad att veta att processen är lika enkel som att mixtra med ett e-postformulär.
Hur kan det hjälpa ditt företag?
Förutom att du sparar mycket tid kan e-postautomatisering också se till att ditt företag kommer i tid. Det kan till exempel vara dåligt från din sida om du skulle skicka ett e-postmeddelande till en kund klockan 5 på morgonen. Saker och ting kan bli extra komplicerade om du har kunder som är spridda över olika tidszoner.
När det kommer till e-postmarknadsföringstips kan du använda automatisering för att skicka e-postmeddelanden i rätt ögonblick enligt olika tidszoner. När allt kommer omkring är det mindre sannolikt att mottagaren öppnar ett mejl om de får det mitt i natten. Det kan inte bara flaggas som spam, utan det kan också begravas under andra e-postmeddelanden som skickas när en användare kollar sin inkorg.
Automatiserade e-postmeddelanden kan också göra dina e-postmarknadsföringskampanjer mer framgångsrika överlag. Anledningen till detta är att de e-postmeddelanden människor får genom automatisering kommer att vara relevanta för deras handlingar och annan information. Med detta i åtanke är det mycket mer sannolikt att användare klickar på länkar och utför andra åtgärder som kan öka kommunikationen och engagemanget.
Detta hjälper också mycket med att behålla kunder. Tänk på att det tar mycket mer energi och resurser generellt sett att rekrytera en ny kund än att behålla en äldre. E-postautomatisering har också visat sig vara effektiv med kundbehållning.
De största skillnaderna mellan ett framgångsrikt e-postmeddelande och ett som hamnar i papperskorgen är aktualitet och anpassning. De flesta kommer att bli av med ett e-postmeddelande som skickades några timmar efter att du registrerade dig och säger ”Hej, där! Det var länge sedan. Vänligen kom tillbaka till vår sida!”
Hur kan det hantera tillväxt?
Med de enklaste termerna kommer alla e-postmarknadsföringsstrategier att nå sin gräns om du utnyttjar e-postautomatisering. Ju mer du utökar din lista, till exempel, desto mer kommer ditt team att spridas. Istället för att vänta på det här resultatet kan du tillåta e-postautomatisering att hantera och skala ditt företags tillväxt.
På ett sätt är e-postautomatisering som att anställa en helt ny personal, förutom att det är något som kan fungera som en klocka när som helst på dygnet. Medan automatiseringen fokuserar på e-postmeddelanden utan att använda, kan din riktiga personal fokusera sin hjärna på mycket specifika och anpassade e-postmeddelanden. De kan också vidga sina vyer och skjuta mot stjärnorna med ambitiösa e-postkampanjer.
När allt kommer omkring skulle du inte vilja ha ditt team att söka hjälp när dina e-postlistor fördubblas eller till och med tredubblas inom en kort tid. E-postautomatisering kommer inte bara att lyfta vikterna från deras axlar, utan det kan också ge ditt team mer användbar data.
Bortsett från de åtgärder som sporrar ett automatiskt e-postmeddelande, kommer du att lära dig hur effektiva sådana e-postmeddelanden är. Varje genomklickning, registrering och onlineköp kommer att bidra till en datapool som kan informera dina övergripande e-postmarknadsföringsstrategier. De säger att kunskap är makt och det gäller definitivt marknadsföringsvärlden.
Vad är e-postautomatisering? Nu vet du
Har en vän eller familjemedlem någonsin ställt dig frågan ”Vad är e-postautomatisering?” Nu när du har lärt dig allt om det kan du förklara det för dem i detalj. Om de har ett företag också, se till att rekommendera tekniken till dem.
Vi på Vertical Response har all marknadsföringsexpertis och automatiseringsprogram du någonsin kan behöva. Från en lättanvänd redaktör och automatiserade uppföljningar till undersökningar och avancerad rapportering, verktygen du har tillgång till kan öka ditt företags framgång.
Det bästa av allt är att vi har två servicepaket som passar vilken budget du än har.
© 2022, . Alla rättigheter förbehållna.