Tänk om din marknadsföring hade en enorm blind fläck och du inte ens visste om det?
CRM e-postmarknadsföring är ett av de bästa verktygen som används av några av de mest framgångsrika företagen runt om i världen. Men många företagsägare och chefer som verkligen kan dra nytta av denna strategi vet inte det första om det.
Så, vad är CRM e-postmarknadsföring? Är det rätt för ditt eget företag, och hur kan du komma igång? Fortsätt läsa för att upptäcka svaren på dina frågor!
Vad är CRM e-postmarknadsföring?
Vår guide kommer att förklara allt du behöver veta om CRM e-postmarknadsföring. Först måste vi dock svara på din brännande fråga: vad är denna form av e-postmarknadsföring?
Detta är ett av de sällsynta fallen när namnet på en marknadsföringsterm i grunden förklarar dess fulla funktionalitet. I det här fallet kombinerar marknadsföringstekniken ett företags kundrelationshanteringsstrategier och programvara med deras e-postmarknadsföringsinsatser.
Tänk på detta som ”två fantastiska smaker som smakar bra tillsammans.” CRM erbjuder ett värdefullt sätt att anpassa kundinteraktioner samtidigt som man samlar in värdefull analysdata, och e-postmarknadsföring ger ett billigt sätt att nå över fyra miljarder internetanvändare över hela planeten.
Genom att kombinera CRM och e-postmarknadsföring kan även mycket små företag uppleva en mycket dramatisk tillväxt!
Hur fungerar CRM med e-post?
Nu vet du grunderna om vad CRM e-postmarknadsföring är. Men det leder oss till en annan bra fråga: hur, exakt, fungerar ditt CRM med din e-postmarknadsföring?
Allt beror på var du börjar. Om du redan har ett CMS-programsystem på plats kan det ha e-postmarknadsföringsfunktioner som du ännu inte har utnyttjat. Och om du har en mjukvarulösning för e-postmarknadsföring är chansen stor att den enkelt kan integreras i ett CMS.
När du väl har synkroniserat din CRM och e-postmarknadsföring är himlen gränsen när det kommer till vad du kan göra. Synkronisering av kundinformation hjälper dig att skicka ut mer exakta riktade e-postmeddelanden, och att spåra kundinformation mer grundligt kan hjälpa dig att bättre förstå deras position i försäljningstratten, samtidigt som det hjälper dig att göra mer personliga rekommendationer till kunder baserat på deras köphistorik.
Tänk bara: detta är bara en bråkdel av vad du kan göra genom att kombinera CRM och e-postmarknadsföring.
Vad är fel med traditionell e-postmarknadsföring?
E-postmarknadsföring har funnits praktiskt taget sedan internets födelse. Så även om det har många fördelar att lägga till CRM i mixen, kan du komma på att du ställer en grundläggande fråga: ”vad är det för fel på traditionell marknadsföring?”
För att förstå svaret måste du lära dig lite om både historien om e-postmarknadsföring och utvecklande konsumentbeteende mot denna marknadsföring. I början var e-postmarknadsföring en fråga om att få så många e-postadresser som ett företag kunde och sedan skicka ut så många meddelanden som möjligt. Denna teknik beskrevs ofta som ”spraya och be”-metoden.
Men låt oss vara ärliga: hur många gånger per vecka, eller till och med per dag, blir du irriterad på oönskade e-postmeddelanden? När användarna blev mer trötta på detta ungefär, började e-postleverantörer erbjuda filter som gjorde ett effektivt jobb med att placera oönskade meddelanden i ”Clutter” eller ”Junk” mappar. Dessutom utvecklades lagarna för att reglera ”spam” e-post, och konsumenter fick möjligheten att avsluta prenumerationen på e-postkampanjer de omedvetet registrerade sig för.
Skriften satt på väggen: om ett företag ville få kunder och hålla dem prenumererade på ytterligare e-postmeddelanden, behövde de erbjuda mer värde till kunderna samtidigt som de erbjuder ett mer personligt bemötande. Och detta är hur CRM blev den ”hemliga såsen” till effektiva e-postmarknadsföringsstrategier.
Lägga till den personliga touchen
Som vi nämnt tidigare är en viktig funktion för alla bra CRM att samla in data om dina kunder. Och den mest grundläggande användningen av dessa data är att förbättra försäljnings- och marknadsföringsinsatser. När du väl vet vad kunderna vill ha (och vad de inte vill ha) kan du lättare förfina ditt förhållningssätt till försäljning och marknadsföring.
Och med lite justeringar hjälper CRM-data dig att förfina din strategi för e-postmarknadsföring också. När du vet mer om kunderna kan du skicka ut riktade budskap som är skräddarsydda efter deras exakta behov. Du kan också vårda kundrelationer mer effektivt genom att skicka ut e-postmeddelanden i precis rätt tid som motsvarar visst kundbeteende.
Det bästa är dock att CRM-e-postmarknadsföring kan förändra hur kunder ser på de e-postmeddelanden du skickar dem.
Hjälp kunderna att tänka om marknadsföringsmeddelanden
Du behöver inte tänka för hårt för att inse varför kunder blev irriterade på den ”gamla skolan” metoden för e-postmarknadsföring. Fråga dig själv varför du tar bort irriterande e-postmeddelanden varje dag? För det mesta beror det på att dessa e-postmeddelanden inte erbjuder något av värde för dig och det är uppenbart att företaget helt enkelt är ute efter att tjäna pengar på dig.
Det är det snabbaste sättet att få bort dina egna kunder. Om du vill behålla de kunderna måste du skicka ut e-postmeddelanden som hjälper dem att spara pengar, upptäcka erbjudanden och annars få lite mer glädje av livet.
Som du kan föreställa dig är det här CRM e-postmarknadsföring kommer in. När du förstår vad kunderna har för problem kan du tillhandahålla innehåll som erbjuder de lösningar de behöver.
Detta kommer att kräva lite försök och misstag i början. Men ganska snart kommer att införliva CRM med din e-postmarknadsföring revolutionera både e-postinnehållet du skapar och kundmottagningen för varje meddelande du skickar.
Revolutionera e-postmarknadsföring idag
Nu vet du vad CRM e-postmarknadsföring är och hur det kan gynna ditt företag. Men vet du vem som kan hjälpa dig att komma igång och få ut det mesta av denna möjlighet?
Här på Vertical Response är vi specialiserade på att omvandla gammaldags e-postmarknadsföring till ett framåttänkande, kundcentrerat tillvägagångssätt. För att se vad vi kan göra för ditt eget företag behöver du bara kontakta oss idag!
© 2022, . Alla rättigheter förbehållna.