Visste du att den glada tjocke mannen, med ett vitt skägg, tindrande ögon och en päls så röd att det skulle göra ont i ögonen, faktiskt är en skapelse av en mycket smart Coca Cola-kampanj redan 1931?
Vi diskuterade födelsen av utmärkta kampanjer under semesterperioden så här på vårt kontor när det fick oss att tänka, var kom Black Friday/Cyber Monday ifrån? Och hur har det blivit inarbetat som shoppingdagarna för massiva försäljningar och enorma besparingar?
Black Friday, som avser dagen efter Thanksgiving i USA och Cyber Monday, följande måndag, är DE två STORA shoppingdagarna i USA och trenden har redan nått EMEA och på andra håll. En vanlig missuppfattning av Black Friday är att det är den första dagen på året där återförsäljare som har varit verksamma i rött, äntligen kommer in i det svarta på grund av att shoppare spenderar som en galning på kraftigt rabatterade varor. Så är dock inte fallet.
Black Friday och shoppingmanin härstammar från tidigt 1960-tal när polisen i Philadelphia försökte beskriva kaoset som uppstod när ett enormt antal förortsturister kom till staden för att börja sin julshopping. Under åren fortsatte denna shoppingmani-dag att växa i popularitet fram till runt 1980-talet, där återförsäljare började marknadsföra namnet och ge stora rabatter på högvärdiga produkter.
Ursprunget till Cyber Monday är lite lättare att spåra, på grund av att det är en onlinebaserad ”semester”. Termen myntades av Ellen Davis, dåvarande ordförande för NRF Foundation redan 2005, för att beteckna startskottet för semestershopping online. ”Semestern” har vuxit i popularitet och har sedan 2014 blivit allt mer framgångsrik (och därför viktig) för onlineföretag.
År 2020 var Cyber Monday den största shoppingdagen i USA:s historia med hela 10,7 MILJARDER USD spenderade. Men det är inte förvånande. Om något skulle sätta eld på e-handelsvärlden så var det en världsomspännande pandemi där människor fysiskt inte kunde gå in i tegel- och murbruksbutiker för att få sin semestershopping gjord.
Boka en konsultation med en marknadsföringsexpert idag
3 tips för B2B-marknadsföring på Black Friday/Cyber Monday
1. Meddelandekonsistens
Om du annonserar på sociala medier/onlinekällor/med PR, skräddarsy dina meddelanden för din specifika målgrupp, men se till att det finns ett enhetligt budskap som går ut och konsistens över alla kanaler.
Viktigt, se till att din SDR, försäljning och kundframgångsteam är alla med på denna kampanj. Om det planeras väl bör detta visa sig vara en betydande försäljningsmöjlighet. Det kommer att öppna dörrar och hjälpa till att avsluta affärer. Det är viktigt att komma ihåg att förberedelser över team måste övervägas för att tillgodose den ökade efterfrågan… och den oundvikliga kundintroduktionen.
2. Enhet av meddelanden
Som alltid måste du förstå var dina kunder kommer ifrån och var du ska koncentrera dina meddelanden. Med insikten om att du är ett cyberföretag är det mycket mer fördelaktigt att koncentrera dina ansträngningar mot Cyber Monday-meddelanden. Om du annonserar på sociala medier/onlinekällor/med PR, skräddarsy dina meddelanden för din specifika målgrupp, men se till att det finns ett enhetligt budskap som går ut och konsekvent över alla kanaler.
3. Om du är ny, börja Liten, kom tillbaka större
Det är för sent på året för att börja tänka på dina Black Friday-planer nu. Det betyder dock inte att du inte kan testa vissa teorier i förväg. Du kan ge kunderna en liten rabatt för att testa vattnet och se vad de svarar på. En idé är att skicka ett exklusivt erbjudande till tidigare kunder för att uppmuntra dem att komma tillbaka. Du kan göra detta relativt billigt via en e-postblast. Sedan när nästa år rullar runt är du redo att komma tillbaka med en smäll och ha en stark, genomtänkt strategi för dina Black Friday/Cyber Monday-erbjudanden. Du kan börja din Black Friday-planering redan i juni eller juli. Detta ger dig gott om tid att börja förberedelser på hög nivå inför shoppingsäsongen.
Även om Black Friday och Cyber Monday är kraftigt snedvriden B2C, finns det utrymme i utrymmet för B2B-företag att dra fördel av. Syftet med dessa är att sätta dina Black Friday-erbjudanden TIDIGT. Det ger företagen tid att köra inköpet uppför flaggstången och få ett godkännande.
Ta dessa exempel nedan som vi älskar. Du kommer att märka en trend här med företag som uppmuntrar användare att registrera sig för långsiktiga planer. Detta gör det verkligen möjligt för dem att få full nytta av plattformarna och ökar deras chanser att avgå nästa år.
BuzzSumo
BuzzSumo, en innehållsmarknadsföringsplattform, erbjuder 40 % rabatt på sin årliga plan. De tillhandahåller inte bara detta som ett begränsat Black Friday-erbjudande, de säkerställer att användarna registrerar sig i 12 månader, vilket innebär långsiktiga kunder. Användningen av en nedräkningsklocka hjälper också till att få fram meddelandet ”begränsad tid”. Tillägget av att visa i dollarbelopp hur mycket en användare kommer att spara hjälper också till att få detta köp godkänt.
Panda Security
Panda Security är ett mjukvaruföretag för cybersäkerhet som är specialiserat på att skapa produkter för IT-säkerhet. Inledningsvis bara för att handla med antivirusprogramvara har de börjat tillhandahålla och utveckla programvara för cybersäkerhet. För Black Friday erbjuder de 60 % rabatt på alla sina planer med en specifik målsida dedikerad till erbjudandet, samt delar upp exakt vad du får i varje plan. Användningen av en nedräkningstimer hjälper till att förmedla hur brådskande affären är.
Cuentas
Cuentas är en ledande FinTech-leverantör av mobila finansiella appar och betalningslösningar meddelade att de denna Black Friday samarbetar med MASL (Major Arena Soccer League) och lanserar deras Gratis trådlöst/Fintech Combo-erbjudande till de första 100 000 prenumeranterna. Detta är gratis obegränsat samtal och text samt 200 MB höghastighetsdata för användare.
LinkedIn Lead Connect
LeadConnect är en uppsökande plattform som drivs av LinkedIn för att möjliggöra leadgenerering på det sociala nätverket. Det fina med den här lösningen är att du kan integrera den med HubSpot! För deras Black Friday/Cyber Monday-deal erbjuder de 25 % rabatt på sina halvårliga och 40 % rabatt på sina årliga planer.
vilket ord som helst
Anyword är ett verktyg för att generera AI-kopior som skapar meddelanden på naturliga språk som är skräddarsydda specifikt för din publik. Genom att använda historiska data och med förmågan att mata in idealiska exempel är AI-kopia definitivt framtiden. De kör för närvarande sin Black Friday-rea specifikt för nya kunder med 30 % av plus en bonus på 20 000 ord för att komma igång.
Det är viktigt att notera att bara för att alla andra gör Black Friday/Cyber Monday-erbjudanden, betyder det inte att du behöver det också. Detta måste passa in i din övergripande strategi för vad du vill att din marknadsföring ska uppnå. Med detta i åtanke är du definitivt på rätt väg. Och hej, om du hellre inte vill tänka på det kan du alltid ringa oss för att göra det hårda arbetet åt dig!