Visst, Apple säljer snygg hårdvara, men som rapporterats av WSJ.
Det är utbudet av tjänster som kommer att få vinsten att komma, om och om igen. WSJ skriver, ”Största delen av Apples tjänsteintäkter kommer från appar. Apple behåller 30 cent av varje dollar som flödar genom App Store. I januari sa företaget att kunder hade spenderat 20 miljarder dollar på appar 2015, vilket tyder på att Apple genererade ungefär 6 miljarder dollar i intäkter. Mr. Cook sa att App Store-intäkterna ökade med 35 % under mars kvartalet.”
Så här är lektionen. Du kan sälja en produkt (eller enkel tjänst) till dina kunder, men genom att sälja en återkommande tjänst kommer du alltid att vara ansluten till din kund och ha en stadig ström av intäkter.
En revisor som bara säljer årliga skattetjänster är inte en revisor på längre sikt. En på lång sikt säljer hållare.
Detta går med alla branscher.
För företag som säljer en ”produkt” fundera över hur du kan vända dig också till att sälja en tjänst av värde för dina kunder.
Om de känner, gillar och litar på dig – det borde inte vara så svårt att sälja dem en tjänst som de behöver.