För att företag ska kunna göra vinst måste de ta fram produkter och tjänster som deras kunder vill ha tillräckligt mycket för att köpa. Det är inte lätt att få insikt i kundernas sinnen – men det är möjligt att förbättra kundupplevelsen genom att utnyttja information som erhållits genom att implementera rätt processer och fokusera på rätt punkter.
Gleanster och Yesmail Interactive genomförde en undersökning som visade att nära 80 procent av varumärkena inte har tillräckligt med data för att lansera en effektiv marknadsföringskampanj. Den grundläggande informationen kan lätt nås från många källor – men att lära känna kunderna väl är svårare än någonsin. För att öka konverteringsgraden måste man ha en klar förståelse för vilka kunderna är och vad som driver dem. När ett företag fattar beslutet att anstränga sig mer för att bättre förstå sina kunder följer de en av många bästa marknadsföringsmetoder för småföretag. Det här är ett stort steg i rätt riktning.
Är du redo att ta det steget? Här är några sätt att använda kunddata för en bättre kundupplevelse och smartare marknadsföring.
Utnyttja sociala medier.
Alla vill veta hur man blir den smartaste internetmarknadsföraren där ute, men ändå använder bara 38 procent av marknadsförare data från sociala medier som kan hjälpa dem att bättre rikta in sig på sin målgrupp. Att ha ett socialt mediekonto är ett måste för företag som kan använda det för att interagera med nuvarande och potentiella kunder. Sociala nätverk ger insikter om kundernas önskemål, vanor och vad de verkligen köper. Kunder har ofta klagomål på en produkt eller tjänst och genom att lösa dessa problem via sociala medier kan företag lära sig mer om kundernas gillar och ogillar.
Dra nytta av ny teknik.
Tekniken har utvecklats i en häpnadsväckande takt under det senaste decenniet. Från smarttelefonboomen har det kommit helt nya kommunikationskanaler som sociala medier och stora företag som Facebook. Det är dessa nya kanaler som ger konsumenterna mer makt över hur de interagerar med varumärken och företag fler sätt att kommunicera vad som gör dem bättre än deras konkurrenter. När företag letar efter nästa teknikboom att dra nytta av, finns det en som står ensam som förmodligen den mest potentiellt påverkande för människors vardag. 3D-teknik har potential att förändra hur människor ser och interagerar med världen omkring dem.
3D- och augmented reality-teknologier slår igenom stort på varje teknikkonferens över hela världen och av goda skäl. De sociala och affärsmässiga konsekvenserna av en helt uppslukande upplevelse är häpnadsväckande. Företag gick från att förstå väldigt lite om sina kunder, bortom grundläggande demografiska och psykografiska profiler, till att veta vem som påverkar dem och vad de gillar och ogillar på bara några år. Med dessa tekniker kan människor interagera med företag på helt nya sätt.
Med varumärken som ger sina kunder mer uppslukande upplevelser blir kundaffiniteten mer tätt sammanvävd med varumärket. Detta leder till bättre marknadsföring och längre kundrelationer.
Ny teknik har alltid gett oss paus när konsumenter och företag först började använda dem men med tiden blir de en del av vår vardag. Samhället känner sig mer bekväm med den mänskliga interaktionen med teknik medan företag blir mer skickliga på att utnyttja den. Även om sociala medier är dagens främsta kopplingspunkt mellan konsumenter och varumärken, har framtiden en mycket mer sammankopplad upplevelse med teknologier som 3D och augmented reality. Det blir upp till företagen att vara tidiga användare för att komma ut framåt.
Hur lär du känna dina kunder bättre?