2021 var ett år av framgångar, återhämtningar och comebacks för små företag, och det var ett utmärkt år för många. Vilka utmaningar är nästa?
Även om småföretagsägare står inför stora utmaningar, såsom den pågående leveranskedjan, fortsätter de att studsa tillbaka. Och kunderna fortsätter att stödja dem. Även om ekonomin kan vara jobbig.
Så sent som förra månaden förutspådde National Retail Federation att över 58 miljoner människor skulle handla på Small Business Saturday. Marknadsförare hade en chans att återhämta sig och omvärdera hur man bäst betjänar den växande småföretagssektorn under föregående år.
Vi ville upptäcka hur små företag reagerade på det nuvarande klimatet, förberedde sig för framtiden och uppmuntrade innovation. Nyligen tillfrågade Forbes 500 småföretagsägare i USA för att ge marknadsförare den information de krävde för att effektivt kunna betjäna denna marknad.
Och baserat på statistiken är stämningen positiv!
Trots att 41 % av ägarna rapporterade låg tillväxt förra året, tror över hälften att deras företag kom fram starkare än före pandemin. Enligt samma studie kommer småföretagare att spendera i fem områden under nästa år. Vad är de egentligen?
Utmaningar för kundnöjdhet
Kunderna ligger i framkant av småföretagares digitala utveckling. I Forbes Small Business Survey uppgav mer än 80 % av de tillfrågade att de skulle koncentrera sig på kundupplevelsen nästa år. En tredjedel av de tillfrågade svarade att det primära syftet med ny teknikinvesteringar är att tjäna fler konsumenter.
Småföretagsägare vill stärka sina team när de bestämmer vilken teknik de ska investera i. Tre av fyra strävar efter att förbättra sina anställdas förmåga att skapa transformerande kundupplevelser.
Det är ingen överraskning att många småföretagsägare vänder sig till data för att förbättra sin kundupplevelse och nå en större publik. Enligt vår undersökning vill 45 % av de tillfrågade köpa programvara för konsumentanalys nästa år.
Initiativ som främjar mångfald, jämställdhet och inkludering
Varumärken kommer att fortsätta att prioritera mångfald, jämställdhet och inkludering nästa år, oavsett deras storlek.
Trots detta vill 62 % av småföretagsägarna investera i ytterligare DE&I-insatser 2022, enligt vår undersökning. Även om Forbes inte är ett litet företag, är det ett bra exempel för att främja en mångsidig, jämlik och inkluderande arbetsplats samtidigt som de hjälper små företag. Forbes EQ är ett dedikerat område för företag, entreprenörer och välgörenhetsorganisationer.
Att stödja underrepresenterade grupper att dela sina erfarenheter och insikter med Forbes.com breddar sin publik genom BrandVoices innehållsmarknadsföringsplattform.
Teknikens utmaning
Enligt 78 % av de tillfrågade kommer tekniken att vara en stor investeringsutmaning 2022.
Det är kanske ingen överraskning att tekniken skulle vara i centrum för småföretagare. De har dock inte för avsikt att investera i vilken teknik som helst. Forskning visade också att häpnadsväckande 80 % av företagen har investerat i molnet eller avser att göra det under nästa år.
Vad är det primära målet för alla dessa investeringar? Att betjäna ett större antal kunder – och att göra det framgångsrikt.
Arbetskraft och talang
Småföretagsägare siktar nu på att förbättra sina anställdas upplevelse, med 73 % av ägarna förutspår att personalen skulle bli en stor utmaning och investering 2022.
För att stärka sina anställda sa 36 % att de kommer att koncentrera sig på att förbättra mental hälsa och välbefinnande medan 35 % sa att de skulle fokusera på att främja balansen mellan arbete och privatliv.
Mer än tre fjärdedelar av chief experience officers (CxOs) hävdade att de redan har förbättrat föräldraledigheten. CxOs har skapat tydliga gränser kring arbetstider för att rekrytera och behålla kvinnliga talanger. Med ”The Great Resignation” som fortsätter i full växel kommer små företag att fortsätta att prioritera talang under 2022.
2022 har anlänt och mindre företag anammar det ivrigt.
Som företagare eller småföretagare behöver du vara en framtidsforskare. Tänk förbi idag. Föreställ dig morgondagen, agera sedan efter din intuition, hur långsökt det än är.
Marknadsförare måste också vara futurister för att kunna rikta sig till små företag. Små företag hade svåra tider till följd av epidemin. Vi har sett och hört om flera företag som hittat kreativa metoder för att anpassa sig och blomstra.
Salesforce, världens största molnbaserade mjukvaruföretag, såg detta komma för länge sedan. På höjden av epidemin ville Salesforce uppmuntra små företag. De hoppades kunna uppmuntra dem att fortsätta gå framåt samtidigt som de erkänner dem som redan gjort betydande framsteg. Denna nyckelåtgärd gav stora resultat.
Så … hitta ditt lyckliga tillstånd när det kommer till de blygsamma krav du har. Eller gå stort om du har modet till det och inte är riskvillig eller rädd för utmaningar. Kom alltid ihåg att den längsta resan börjar med det enda första steget.