Mer än hälften av småföretagarna säger att e-postmarknadsföring är deras primära verktyg för att driva försäljning. Beroende på dina behov kan du utnyttja denna marknadsföringstaktik för att generera potentiella kunder, öka varumärkesmedvetenheten eller utöka din räckvidd. Det är också ett kostnadseffektivt sätt att utbilda och underhålla din publik.
Financial Post rapporterar att företag har en genomsnittlig avkastning på $42 för varje $1 som spenderas på e-postmarknadsföring. Det är betydligt högre jämfört med andra reklamkanaler. Dessutom kan du anpassa ditt budskap för att nå rätt kunder vid rätt tidpunkt.
Den största utmaningen ligger i att hitta idéer för e-postmarknadsföring som resonerar med din målgrupp. Helst vill du använda en blandning av reklaminnehåll, videoinnehåll, nyheter, freebies och informativa inlägg. Se till att du också skickar regelbundna uppdateringar om dina senaste projekt, affärer och affärsförändringar som påverkar kunderna.
Är du osäker på var du ska börja? Nedan är fem e-postmarknadsföringsidéer som kan ta ditt lilla företag till nästa nivå. Men först måste du bedöma dina behov och planera saker.
Skapa en e-postmarknadsföringsplan
Som det mesta kräver e-postmarknadsföring viss planering. Du kan inte bara skicka ett gäng e-postmeddelanden till dina prenumeranter och förvänta dig att de vidtar åtgärder.
Först av allt, definiera din målgrupp och dess behov. Använd din webbplats och andra källor för att samla in relevant data. Omröstningar, intervjuer, fokusgrupper och undersökningar kan alla ge värdefulla insikter om din kundbas. Tänk också på dina marknadsförings- och affärsmål.
Segmentera sedan din målgrupp i mindre grupper så att du kan skicka personliga e-postmeddelanden till dem.
Om du till exempel riktar dig till gymbesökare kan du segmentera dina kunder baserat på deras preferenser, som styrkelyft, CrossFit eller Pilates. Efter det kommer du att skapa olika meddelanden för varje grupp.
När dessa steg är slutförda bestämmer du dig för vilken typ av innehåll du vill skriva. Vad vill du säga till dina kunder? Vilka åtgärder förväntar du dig att de ska vidta?
Varje e-postmeddelande bör ha ett syfte och resonera med din målgrupp. Brainstorma e-postmarknadsföringsidéer relaterade till ditt företag och bestäm sedan hur ofta du vill nå ut till potentiella köpare.
Låt oss se några exempel:
- Meddelanden från VD
- Branschrelaterade nyheter
- Produktuppdateringar
- Erbjudanden och kampanjer
- Insikter i ditt företags kultur och värderingar
- Nyligen nominerade priser
- Transaktionsmail
- E-postmeddelanden och erbjudanden i slutet av säsongen
- Inbjudningar till exklusiva evenemang
- Tips och tricks
- Gratissaker (e-böcker, vitböcker, rapporter, kuponger, etc.)
- Uppföljande mejl
- Tackmeddelanden
Din fantasi är den enda gränsen – se bara till att du inte framstår som påträngande eller alltför reklam. För att undvika dessa problem, skapa en innehållskalender och håll dig till den.
Redo att ge det ett försök? Kolla in dessa e-postmarknadsföringsideer för inspiration!
1. Nyhetsbrev via e-post
Nyhetsbrev via e-post tilltalar en bred publik, vilket gör det lättare att hålla dina prenumeranter engagerade. Om du till exempel driver en butik med träningskläder kan du skicka samma e-postmeddelande till alla på din lista.
Den här typen av innehåll är inte avsedd att sälja. Visst, du kan inkludera några länkar till dina produkter, men ditt huvudmål är att informera och engagera läsarna. Det som är viktigast är att skriva nyhetsbrev som passar din varumärkesröst och ger värde till dem som läser dem.
Så vad ska du skriva om? Här är några idéer som hjälper dig:
- Breaking news
- Användargenererat innehåll
- Fallstudier
- Sammanfattning av populära blogginlägg
- Listister
- Hur-man-guider
- Bakom kulisserna bilder eller videor
- Produktinformation
- Senaste undersökningsresultat
Till exempel kan småföretag som vill ta ställning till något som händer i deras bransch dela med sig av nyhetsbrev i form av brev från redaktören. Den här typen av innehåll kan vara allt mellan 200 och 2 000 ord.
2. Välkomstmeddelanden
Välkomstmeddelanden låter dig kontakta potentiella kunder och introducera ditt företag för nya människor. I allmänhet har de högre klickfrekvens än vanliga e-postmeddelanden.
Konsumenter läser välkomstmejl 42 % mer än reklammejl. Ändå är det bara 75 % av detaljhandeln som skapar och delar denna typ av innehåll.
Att skicka ut välkomstmejl kommer inte bara att öka engagemanget utan också öka konverteringarna. Detta tillvägagångssätt kan bana väg för en varaktig relation med dina kunder och göra dem mer mottagliga för framtida kommunikation.
3. Påminnelser om övergivna vagnar
Ett annat sätt att utnyttja e-postmarknadsföring är att påminna kunderna om de produkter eller tjänster de ville köpa.
Ibland blir folk upptagna eller ändrar sig och överger sina kundvagnar. När det händer kan du skicka en vänlig påminnelse om att få tillbaka dem.
Ännu bättre, ge dem en speciell rabatt eller gratis frakt. Chansen är stor att de återvänder till din butik och tar en ny titt på de produkter de är intresserade av.
4. Dedikerade e-postmeddelanden
Fristående e-postmeddelanden, eller dedikerade e-postmeddelanden, informerar prenumeranter om en specifik produkt, tjänst eller händelse. De är faktiskt ganska lika en målsida. Innehållet kretsar kring ett erbjudande som ger värde till din målgrupp.
Med detta tillvägagångssätt kan du hämta information från din målsida till en e-postmall istället för att skriva från början. Kom ihåg att bara lägga till en uppmaning och håll ditt budskap tydligt.
När du är klar kan du enkelt mäta svarsfrekvens, omvandlingar, sidvisningar och andra mätvärden.
5. E-postmeddelanden om återengagemang
Sist men inte minst kan du skicka e-postmeddelanden till inaktiva prenumeranter för att återupprätta kontakten. Fråga om de fortfarande är intresserade av dina produkter eller tjänster och om de vill fortsätta att ta emot dina meddelanden eller avsluta prenumerationen.
E-postmeddelanden om återengagemang kan ge värdefulla insikter om konsumenternas preferenser. Det är ett enkelt och effektivt sätt att be om feedback så att du kan förbättra dina processer och leverera bättre kundupplevelser. Den här typen av innehåll kan också minska churn rates och göra inaktiva kunder till köpare.
Få de bästa e-postmarknadsföringsidéerna för att få ditt företag att växa
Dessa idéer för e-postmarknadsföring kan göra det lättare att engagera din publik och öka försäljningen. Beroende på dina affärsmål kan du även skicka ut e-postmeddelanden som främjar potentiella kunder, e-postmeddelanden om varumärkesberättelser, inbjudningar till webbseminarier, påminnelser om säsongsslut och mer. Nyckeln är att fokusera på att bygga genuina relationer med befintliga och potentiella kunder.
Intresserad av att veta mer? Bläddra i resten av vår blogg för andra e-postmarknadsföringstips. Om du är redo att skapa ditt första e-postmeddelande, registrera dig för en kostnadsfri provperiod för att få de verktyg du behöver för att bygga kraftfulla kampanjer!
© 2022, . Alla rättigheter förbehållna.