Många artiklar skrivna om analysverktyg för SaaS behandlar verktygen som en monolitisk kategori: ”SaaS analysverktyg.” Men de verktyg du behöver för webbanalys skiljer sig från de verktyg du använder för prenumerationsanalyser, som skiljer sig från dina rapporteringsanalysbehov.
Om du till exempel behöver förstå hur testanvändare konverterar till betalda och hur churn varierar mellan användarkohorter, kan ett webbanalysverktyg som Google Analytics inte hjälpa dig.
Det är därför vi delar upp de 18 bästa SaaS-analysverktygen i fyra viktiga användningsfall — så att du kan blanda och matcha de verktyg som möter din behov:
Notera: Vill förstå bättre SaaS kunder och deras beteende på din webbplats? Registrera dig och prova Crazy Egg gratis i 30 dagar för att få tillgång till ett webbplatsoptimeringsverktyg som är byggt för behoven hos SaaS marknadsförare.
Att förstå hur användarna beter sig på din webbplats är en grundläggande del av att förbättra användarupplevelsen och omvandlingsfrekvenserna för din programvara-som-en-tjänst eller prenumerationswebbplats. Verktygen nedan närmar sig det konceptet från några olika vinklar, så att du kan välja vad som fungerar för dig.
1. Crazy Egg
Pris: Börjar på $24/månad
På Crazy Egg erbjuder vi ett av de bästa webbanalysverktygen för SaaS-företag. Våra ögonblicksbilder (vad vi kallar värmekartor och klickkartor) hjälper marknadsförare att gräva djupare och förstå data bakom din webbplatsprestanda.
Vi erbjuder fem olika typer av webbplatsanalysrapporter:
- Värmekarta: Visa dig var besökare klickar på en målsida och med vilken frekvens
- Scrollmap: Berättar hur långt ner på sidan de flesta användare rullar innan de lämnar sidan
- Rapport om konfetti: Erbjuder mer detaljerad information om enskilda besökare och hur upp till 22 egenskaper påverkar klickbeteende
- Överlagringsrapport: Visar marknadsförare en uppdelning av användarbeteende för varje klickbart element på en sida, inklusive filtrering efter de 22 olika dimensionerna
- Listrapport: Den här rapporten betonar siffror framför bilder, och visar dig en uppdelning av hur många användare (och hur många procent) som klickar på ett visst element (även om de rör sig).
Tillsammans kan dina ögonblicksbilder erbjuda värdefull information om din webbplats och hur den får besökare att registrera sig, inklusive:
- Oavsett om besökarna följer din ideala kundresa eller inte – inklusive var de kommer ifrån för att komma till en webbsida och vart de går efteråt
- Vilka element på en sida dina idealkunder engagerar sig mest i
- Kvaliteten på trafiken till en sida, i form av att följa den perfekta kundresan.
Notera: Låter bra? Registrera dig och prova Crazy Egg gratis i 30 dagar för att få tillgång till ett webbplatsoptimeringsverktyg som är byggt för behoven hos SaaS marknadsförare.
2. Google Analytics
Pris: Fri
Google Analytics är ett måste-verktyg för nästan alla företag med en webbplats. Oavsett om du är en grundläggande eller avancerad användare, erbjuder Google Analytics tillgång till nästan alla nyckelstatistik du behöver veta för att mäta webbplatsens prestanda, inklusive förvärvsstatistik (som trafik) och beteendeengagemang (som avvisningsfrekvens och konverteringar).
Och det är gratis – win-win.
3. Intercom
Pris: Börjar på $39/månad
Förutom deras mest kända funktion (en affärsbudbärare), innehåller Intercom även några viktiga kunddatafunktioner som gör det enkelt för SaaS-marknadsförare att få en mer komplett bild av sina kunder, segmentera dem och filtrera och rikta in sig på kunder baserat på deras beteende och attribut (som månadsutgifter, tid sedan registrering, senaste aktivitet och mer) – inte bara demografi.
Att förstå hur dina marknadsföringskampanjer leder till prenumerationer är nyckeln till att öka din kundbas och intäkter. Verktygen nedan varierar från enbart analys till kompletta marknadsanalyser och automationslösningar.
4. Lite
Pris: Gratis, Basic eller Custom; betalda planer börjar på $29/månad
Bitly, som ofta betraktas som inget annat än ett länkförkortande verktyg, har lagt till en robust analyssvit som gör det möjligt för SaaS-marknadsförare att spåra mer än 20 exakta datapunkter i realtid – inklusive klick per kanal och demografiska såväl som organiska länkandelar – så att du bättre kan analysera alla dina marknadsföringskampanjer.
5. HubSpot
Pris: HubSpot CRM är gratis; Planer för marknadsföring, försäljning och servicenav börjar på 50 USD/månad
HubSpot är känt för många saker. Mellan CRM-, marknadsförings-, försäljnings- och servicehubbarna tillgodoser de en stor del av SaaS-verksamheten. På grund av det gör deras marknadsföringsanalysfunktioner det möjligt för marknadsförare att knyta samman varje interaktion som kunder har med varumärket – och binda tillbaka allt till intäkter. Så du kan till exempel se hur varje marknadsföringstillgång flyttar användare genom tratten plus det konverteringsvärde den i slutändan bidrar med.
6. Mixpanel
Pris: Gratis eller betalda planer börjar på $89/månad
Mixpanel tar marknadsanalys till nästa nivå – genom att analysera efter kohorten. Deras verktyg gör det enkelt att förstå hur användare rör sig genom din tratt och din produkt, jämföra användare baserat på faktiska beteenden och optimera din SaaS för bevarande. Du kan få en djup förståelse av användarnas aktivitet i din produkt och zooma ut för att se funktionsantagande i skala eller segmentera användare efter aktiveringsstatistik, geo och mer.
7. Kissmetrics
Pris: Kontakta Kissmetrics för prisinformation
Liksom många användarbaserade analysverktyg gör Kissmetrics det möjligt för SaaS-marknadsförare att gå ett steg förbi den sessionsbaserade data som Google Analytics tillhandahåller. Med Kissmetrics kan du bygga tillförlitliga kohorter, kundresa och kanaler baserat på faktiska kunders beteende och attribut. Sedan tillhandahåller Kissmetrics kurerade rapporter som hjälper dig att snabbt förstå den data som är relevant för marknadsföringsbeslut.
8. Salesforce
Pris: Analytics prissättning börjar på $75/månad per användare
Salesforce är mest känd för sitt CRM och erbjuder också en analysprodukt som heter Einstein Analytics. Verktyget är byggt med artificiell intelligens som hjälper SaaS-marknadsförare att automatisera sin analys av viktiga mätvärden, visualisera kundresan och hålla fokus på resultat över datapunkter. Det betyder att användare som inte är lika intresserade av den snåriga data kan få den information de behöver – utan att gå vilse i berg av siffror.
9. Woopra
Pris: Gratis eller betalda planer börjar på $999/månad
Woopra klickar in som ett av de dyraste analysverktygen på vår lista, men om du kan svänga det är prislappen absolut värt det. Verktyget erbjuder skräddarsydda lösningar för produkt-, marknadsförings-, försäljnings- och supportteam – och det är ett av de enda verktygen som möjliggör äkta kundresaanalys från slut till slut. Till exempel gör deras produktlösning det enkelt att förstå hur (och hur länge) dina kunder använder varje funktion.
Prenumerationsanalys är det viktigaste verktyget för SaaS-företag. Verktygen nedan är dedikerade till att analysera tester, churn, aktiva användare och mer – så att du kan fatta välgrundade beslut om hur du bäst kan växa din prenumerationsverksamhet.
10. ProfitWell
Pris: Freemium; kontakta dem för information om betald plan
ProfitWell erbjuder en av de mest kapabla analyslösningarna för att hantera och växa en prenumerationsverksamhet. Den har funktioner som hjälper dig att spåra tester och attribution, segmentera för att ta reda på var tillväxten kommer ifrån, spåra churn rate och kohorter för att öka retention, och proaktivt övervaka engagemang för att ta reda på vilka användare som sannolikt kommer att konvertera eller churn.
11. Baremetrics
Pris: Börjar på $50/månad
Designad specifikt för SaaS- och prenumerationsföretag gör Baremetrics det enkelt att få djupgående insikter om testanvändning och beteende, spåra månatliga återkommande intäkter (MRR) och andra intäktsmål och jämföra dina resultat mot andra företag som liknar ditt. Baremetrics inkluderar samlad data om hur liknande företag presterar så att du kan få en bättre känsla av din prestation i det stora systemet.
12. Churnbuster
Pris: Börjar på $50/månad för de flesta betalningsbehandlare
Churnbuster har ett snävare tillvägagångssätt för prenumerationsanalys, med fokus på att förhindra ofrivillig avgång. Deras analysfunktioner gör det sömlöst att övervaka frivillig och ofrivillig churn, spåra förbättringar och analysera kundbetalningshistorik. Churnbuster hjälper dig att förstå Varför passiv churn sker så att du kan identifiera de förändringar och optimeringar som behövs för att minska den proaktivt.
13. ChartMogul
Pris: Fri; betalda planer börjar på $100/månad
ChartMogul lovar att dess prenumerationsanalys kommer att hjälpa ”använda intäkter och kunddata för att förbättra och växa ditt företag.” Deras lösning ansluter till alla större prenumerationsfaktureringstjänster, så allt du behöver göra är att ansluta din leverantör, så kommer ChartMogul att sammanställa all data åt dig. Deras förbyggda filter (för plan, faktureringscykel och mer) gör det också lättare att gräva i den datan. Dessutom är ChartMogul ett av de enda SaaS-verktygen som erbjuder dedikerade mobil prenumerationsanalys.
Oavsett om du rapporterar internt till ditt team eller till C-suite chefer eller investerare, behöver du en rapporteringslösning som gör två saker:
- Visualiserar datamängder för att göra det enklare att hämta handlingsbara insikter ur siffrorna
- Förvandlar din data till professionella instrumentpaneler och rapporter.
Rapporteringsanalyslösningarna nedan gör det enkelt att göra båda dessa saker.
14. Klipfolio
Pris: Börjar på $49/månad
Klipfolios rapporteringslösning ansluter sömlöst till över 100 olika datakällor, vilket gör det mycket snabbt och enkelt att visualisera din data för analys eller rapportering. Med fullt anpassningsbara visualiseringar och möjligheten att gräva djupare i din data är Klipfolio ett av de bästa visuella rapporteringsalternativen för SaaS-företag.
15. Tryck på Klick
Pris: Kontakta dem för prisinformation
TapClicks erbjuder en enorm uppsättning lösningar inklusive analys och rapportering. Med kombinationen av deras TapAnalytics och TapReports kan du enkelt koppla ihop din data med ett klick, analysera prestanda över din marknadsföring och förvandla realtidsdata till professionella instrumentpaneler och rapporter.
16. Väx
Pris: Kontakta dem för prisinformation
Grow är ett av de mest robusta och kapabla affärsintelligens- och rapporteringsverktygen för SaaS-företag. Verktyget kopplas enkelt ihop med CRM, marknadsföring och finansiella datakällor – och betoningen på visualisering gör det lättare att förstå alla siffror.
17. Adaptiva insikter
Pris: Kontakta Adaptive Insights för prisinformation
Adaptive Insights fakturerar sitt analysverktyg som ”programvara för affärsplanering”, och namnet passar. Deras programvara löser för planering, modellering, budgetering och prognoser på alla dina viktiga SaaS-mått och nyckelprestandaindikatorer (KPI:er). Dessutom är Adaptive Insights ett av få SaaS-rapporteringsverktyg som är baserat i molnet – så att du lättare kan samarbeta i hela företaget.
18. Cyfe
Pris: Gratis eller betalda planer börjar på $29/månad
Cyfe erbjuder ett av de enklaste rapporterings- och instrumentpanelsverktygen som finns på marknaden. Deras ”Starter Dashboard” innebär att du kan ställa in dig på bara några minuter, med förbyggda och fyllda widgets för Google Analytics, Facebook, Mailchimp och mer. Anpassbarheten innebär att du kan skapa instrumentpaneler utformade specifikt för chefer, enskilda avdelningar eller investerare.
SaaS Analytics-verktyg Du Behöver
SaaS-företag behöver analyser som är skräddarsydda för deras unika affärsmodell – men mer än så behöver du en analysstack som fungerar för du och möter behoven hos ditt lag. Oavsett dina unika behov kan du hitta de SaaS-analysverktyg du behöver för att fylla i din stack, bättre spåra och förstå prestanda och utöka din prenumerationsverksamhet.
Notera: Vill förstå bättre SaaS kunder och deras beteende på din webbplats? Registrera dig och prova Crazy Egg gratis i 30 dagaroch få tillgång till ett webbplatsoptimeringsverktyg som är byggt för behoven hos SaaS marknadsförare.