Semestern är precis runt hörnet!
Med tanke på att semesterutgifterna förväntas få en ny topp 960 miljarder dollar 2022, vi hoppas att din e-postmarknadsföringskampanj för att fånga köpares uppmärksamhet redan är igång.
När allt kommer omkring, denna låga kostnad, hög ROI digital marknadsföringskanal är din bästa insats för att driva upp konverteringar.
Trots det, att få din målgrupp till din webbutik garanterar inte försäljning. Enligt a studie av Statista, 88,05 % av alla beställningar överges halvvägs.
Källa
Även om frekvensen av att vagnen överges varierar från studie till studie, varierande i intervallet 55 till 89 %, var den genomsnittliga frekvensen för 2019 77,13 %. Det är mer än två tredjedelar av din kundvagns värde som inte konverteras till försäljning!
Men som det visar sig finns det trots allt ett silverkant. Denna tendens hos en majoritet av köpare att överge ett köp precis innan de trycker på betalningsknappen kan minskas avsevärt via riktade e-postmeddelanden. Om det används på rätt sätt, kan det vara en spelomvandlare för ditt företags problem med att lämna vagnen.
Källa
Enligt a Bariliansstudieär den genomsnittliga konverteringsfrekvensen för e-postmeddelanden som lämnats av varukorg 8,24 % 2020.
Låt oss ta en närmare titt på varför kunder överger köp mitt i tiden och vilken roll riktade e-postmeddelanden spelar för att vända den trenden, särskilt under högsäsongen!
Varför överger kunderna vagnar?
Konsumenter kan hoppa från kassan av en mängd olika anledningar. Dessa kan vara allt från dålig anslutning till höga fraktavgifter eller en komplicerad kassaprocess. Dessa övergivna köp kan resultera i förluster på upp till miljarder under semestersäsongen.
Enligt en Retail Dive Rapportera, 63 % av konsumenterna som överger sina köp hävdar att de är mindre benägna att köpa från en återförsäljare eller e-handelsplattform efter en dålig shoppingupplevelse. Detta innebär att du inte bara riskerar att förlora på en försäljning utan även en kunds lojalitet. Hälften av kunderna som övergav köpet tillskrev det en tidskrävande kassaprocess, 41 % sa att det berodde på att shoppingupplevelsen inte var optimerad för mobila enheter och 23 % skyllde på att kassaprocessen inte gick igenom.
När en köpare överger ett köp är det inte troligt att de kommer att följa det på en annan enhet vid ett senare tillfälle heller. Även om vissa av faktorerna för att vagnen lämnas hänför sig till slutanvändarupplevelsen som inte är lika god, kan andra ligga utanför din kontroll. Förutom att arbeta för att optimera användarupplevelsen på olika enheter, är det näst bästa du kan göra för att vända försäljningsvolymerna under semestern att ge dem en knuff genom att engagera dig i deras inkorg.
Hur skapar man e-postmeddelanden som vänder på att vagnen lämnas?
Nästan alla företag idag utnyttjar i viss utsträckning e-postmeddelanden om att lämna vagnen. Men alla e-postmeddelanden leder inte till omvandlingar. Det beror på att inte alla meddelanden om att vagnen lämnas skapas lika. För att säkerställa att din är tillräckligt övertygande för att få mottagaren att vilja agera på CTA:n måste den innehålla tre nyckelelement:
- Personliga meddelanden: Du måste få konsumenten att känna att e-postmeddelandet talar till dem och adresserar deras specifika behov. Personlig ton och meddelanden är ett säkert sätt att uppnå det. Enbart ett e-postmeddelande med kundens namn i ämnesraden kan ge en 46,21 % öppen kurs. Du kan göra det mer effektfullt genom att lägga till namnet på den övergivna produkten i mixen.
- Tajma rätt: Man skulle kunna tro att det skulle vara idealiskt att skicka ett e-postmeddelande så snart en kund överger varukorgen. Dock, data föreslår att e-postmeddelanden som skickas inom en timme efter ett övergivet köp uppnår en konverteringsfrekvens på 3,14 % medan de som skickas exakt en timme senare kan leda till 6,33 % konverteringar. Mer än en timme fortsätter effektiviteten av ett e-postmeddelande om att lämna vagnen att driva konverteringen att minska konsekvent. Så, den här semesterperioden, planera dina e-postmeddelanden om att du lämnar det.
- Rätt meddelande: Förutom personalisering och en tydligt definierad CTA, måste din e-post också erbjuda något extra av värde som produktrekommendationer, kuponger, rabatterbjudanden som är specifika för semesterandan eller säsongen. Dessutom kan en responsiv design, ren design, framhäva dina USP:er och kundrecensioner göra meddelandet mer effektfullt.
8 tips för att skapa den perfekta e-posten för att lämna vagnen för semestern Mallar
Försäljning är den ultimata källan till semesterglädje för alla företag. För att se till att ditt humör inte dämpas av föremål som ligger kvar i vagnen, här är 7 effektiva e-posttips för övergivna varukorg för att skapa vinnande kampanjer för semestersäsongen som ger dina köpare precis den knuff som behövs för att slutföra sina beställningar:
1. Rabatt, men strategiskt
Källa
Dina kunder kan mycket väl lämna varor i sina kundvagnar som ett sätt att uppmana dig att erbjuda dem en bättre affär. Det är en av anledningarna till att meddelanden om att vagnen lämnas har höga öppettider – och ännu mer under semesterperioden – när de förväntar sig att erbjudanden och rabatter ska regna överallt!
Du kan använda detta till din fördel genom att erbjuda dina köpare små, strategiska rabatter innan du tillkännager en rea på hela webbplatsen. Se hur GoPro har gjort i denna e-postmall för att lämna kundvagnen. De har erbjudit köparna en speciell bonus som varar fram till jul och som är tillräckligt lukrativ för alla som har väntat med ett köp för ett bättre erbjudande.
2. Anpassa meddelandebaserat på Datainsikter
Källa
En av de bästa metoderna för att göra dina övergivna e-postmeddelanden mer effektiva är att inkludera produktbilder. Detta är särskilt viktigt under semesterperioden när dina köpare kan surfa och bygga kundvagnar på flera webbplatser.
En bild kan hjälpa till att öka deras minne och väcka deras önskan att äga just det föremålet. För att göra det ännu mer effektivt måste du använda datainsikter för att personifiera de övergivna kundvagnens e-postmeddelanden och dra nytta av en köpares smak. Om en kund till exempel lämnar en klänning, ett par örhängen och skor i kundvagnen kan du vända dig till kunddatainsikter för att välja vilken produkt som ska visas. Om din kund har köpt klänningar av dig tidigare kan du få högsta fakturering genom att prioritera den artikeln från sin kundvagn.
3. Skapa brådska
Källa
Du kan skapa en känsla av brådska hos dina köpare genom att lägga till en nedräkningstimer i dina e-postmeddelanden om att du lämnar varukorgen. Dessa kan trigga FOMO-instinkten hos dina köpare och tvinga dem att slutföra ett köp. Dessa är särskilt effektiva för att få dina kunder att behandla sina beställningar under efterlängtade försäljningar som Black Friday eller Cyber Monday eller få dem att vilja dra nytta av ett pågående erbjudande.
Detta e-postmeddelande påminner till exempel kunderna om hur brådskande det är att köpa presenter före jul och samtidigt utnyttja ett löpande erbjudande.
4. Fånga uppmärksamhet med interaktiva element
Källa
Interaktiva e-postmeddelanden har dykt upp som en topp marknadsföringstrend, på grund av deras förmåga att fånga mottagarnas uppmärksamhet och engagera dem. Använder sig av GIF, videor, reglage eller gamification kan vara ett bra sätt att få dina kunder att engagera sig i meddelandet om att du lämnar varukorgen.
Du kan använda den för att väva in en speciell rabatt eller försäljningsmeddelande för att uppmuntra ett köp. Eller enbart för att engagera dina läsare för bättre varumärkesåterkallelse eller omdirigering av trafik till målsidor. Ovanstående e-post, till exempel, använder ett interaktivt spel. När en kund engagerar sig i det genom att spela, blir de investerade i processen och är mer benägna att sprida ordet, vilket ökar varumärkesmedvetenheten.
5. Lägg till en incitamentsundersökning
Källa
Det finns otaliga skäl bakom att vagnen överges. Att använda incitamentbaserade undersökningar tjänar ett dubbelt syfte. Det låter dig få insikter om orsakerna bakom ofullständiga beställningar samt ger dina kunder den lockelse som behövs för att göra ett köp.
I det här e-postmeddelandet, till exempel, erbjuds kunderna ett presentkort som noggrant har riktats mot Black Friday-rean. Ett klassiskt fall med två flugor i en smäll!
6. Optimera utcheckningsprocessen
Source
En av de viktigaste anledningarna till att kunder överger kundvagnarna är en tidskrävande kassaprocess. Så använd dina e-postmeddelanden om att du lämnar varukorgen för att adressera det. Se till att klicka på CTA tar dem direkt till betalningsalternativet så att processen för att slutföra beställningen är snabb, sömlös och okomplicerad.
Genom att ge dina kunder ett direktutcheckningsalternativ – som detta e-postmeddelande gör – kan du minska risken för att en kund överger varukorgen igen trots att han klickar på din e-post.
7. Målkonverteringar med en e-postserie
När det kommer till kommunikation med dina kunder efter att vagnen lämnats, är en gång nödvändigt men inte tillräckligt. Ett bra sätt att minska risken för att en potentiell försäljning går förlorad på grund av att vagnen överges är att skapa en e-postserie istället för att samla påminnelser, rekommendationer och erbjudanden i ett enda e-postmeddelande.
Tanken är att om ett e-postmeddelande inte gör susen att knuffa till en kund, kan tre kanske göra det. Dessutom kan du vänta med att erbjuda rabatter tills det sista e-postmeddelandet i serien. På så sätt kompromissar du inte med dina vinstmarginaler om du inte absolut måste.
Kolla in den här e-postserien för att lämna vagnen skickad av Uncommon Goods.
Poängen
Mellan tillströmningen av kunder under semesterperioden, sista-minuten- och early-bird-rabatter kan semesterperioden snabbt bli hektisk. Medan du hanterar all den brådskan kan du inte förbise möjligheten av betydande övergivna vagnar. Planera din e-postmarknadsföringsstrategi i förväg för att effektivt motverka denna tendens bland dina köpare!
På Maila Uplersförser vi dig med ett etablerat ekosystem som hjälper dig att automatisera varje html-e-postkampanj – särskilt under den hektiska semesterperioden. Besök den här länken för att lära dig mer om vad som väntar dig!