[This blog was originally posted on Aug 20, 2019 and has been updated to showcase new examples]
När du designar ett e-postmeddelande för kampanjen du planerar, vad är den första tanken du tänker på? Meddelandet, tonen i e-postmeddelandet eller e-postdesignen är några av de först tankar som du brukar ha när du skapar din e-post. Men har du någonsin tänkt på e-posthuvudet eller sidfotsdesignen?
Även om innehållet och designen är viktiga, är det e-postmeddelandets sidhuvud och sidfot som kompletterar det och gör det hela. Rubriken är det första som abonnenten ser när de öppnar din e-post, och därför måste den vara attraktiv och genomtänkt.
Sidfoten, även om inte många kommer att titta på den, är viktig för dem som planerar att avsluta prenumerationen eller vill se dina sociala mediekanaler.
Enligt Hatchbuck.com spenderar konsumenter som köper produkter via e-post 138 % mer än de som inte får e-posterbjudanden.
Därför är det viktigt att du tar hänsyn till alla parametrar innan du designar ett e-postmeddelande.
Här kommer vi att titta på målen för både sidhuvud och sidfot, och de saker du behöver tänka på när du designar dem.
#1 Designa ett e-posthuvud
Om vi skulle beskriva e-posthuvudet på en rad så är det teasern till filmen som du ska se. Rubriken hjälper till att ställa in förväntningarna på e-postmeddelandet. Följande frågor besvaras i rubriken
- Vad handlar mejlet om?
- Vilket märke har skickat mejlet och vid vilket tillfälle?
- Vad erbjuder de och vem riktar de sig till för det specifika erbjudandet?
Syftet med rubriken är att indikera de olika delarna av e-postmeddelandet och övertala dig att läsa e-postmeddelandet och förmodligen också vidta åtgärder. I vissa fall finns uppmaningen i själva rubriken.
Varför behöver du en stark rubrik för din e-post?
- Rubriken hjälper användaren att bearbeta den information som redan finns i din e-post på ett förenklat sätt. De kan få veta vad mejlet kommer att handla om och bestämma om de ska läsa det eller inte.
- En bra rubrik kommer att representera ditt varumärke. Det kommer att informera mottagaren om avsändaren.
Element som finns i en rubrik
Nu när du vet varför du behöver en rubrik, låt oss gå vidare till de element som utgör en bra rubrik.
- Du bör ha ditt företagsnamn och logotyp som en del av rubriken. Som nämnts kommer det att hjälpa till att identifiera vem som skickade e-postmeddelandet. Det kommer också att hjälpa till att bygga ditt varumärkes image och behålla.
- En bra e-posthuvud bör alltid komma med en navigeringsmeny, som hjälper användarna att flytta fram och tillbaka i e-postmeddelandet för att kontrollera kampanjerna eller andra erbjudanden i e-postmeddelandet
- Header som är visuell är naturen kan hjälpa till med skumning och bättre förståelse. Se till att du gör det visuellt tilltalande med bilder av hög kvalitet
- Tillsammans med huvudraden som väcker uppmärksamhet bör det finnas en sekundär förhandsvisningsrad som utvecklar rubriken.
- Se till att inkludera länken till ”visa i webbläsare” eftersom det hjälper användarna att klicka och se live-e-postmeddelandet i webbläsaren, om bilderna inte öppnas i deras e-postklient.
Om du har inkluderat alla dessa element i din rubrik, är du redo med den perfekta för din e-postmall. Se till att du använder den här rubriken som en del av alla dina e-postkampanjer. Ju mer standardiserad din e-postrubrik är, desto bättre hjälper den till att behålla varumärket.
Tips för e-postdesign
- En intressant design för e-posthuvud är en som innehåller personalisering. Om du kan inkludera abonnentens namn i rubriken kan du njuta av högre öppna priser.
- Det är viktigt att du introducerar korta men övertygande rubriker.
- Budskapet, om vad mejlet handlar om, bör föras vidare till läsarna så effektivt som möjligt.
- Försök att följa varumärkets riktlinjer när du designar rubrikerna. Inför inte färger eller typsnitt som inte passar ditt varumärkes image. Om du alltid har speglat djärv personlighet som en del av din varumärkesimage, försök då att införliva detsamma i rubriken också.
- Se till att rubrikdesignen har tillräckligt med blanksteg och integrera menyfunktionen med rubriken.
- Slutligen, prova flera designs innan du nollställer en viss rubrikbild för e-postkampanjen du designar.
Några e-postexempel med intressant rubrik
Nedan har vi listat några fantastiska exempel på e-postrubriker. Ta en titt.
Rubriken innehåller varumärkets namn och det är tydligt att det är ett välkomstmail och är avsett för ombordstigningsändamål.
Det som gör den här funktionen till de bästa exemplen på e-posthuvuden är att den framhäver det centrala budskapet i e-postmeddelandet – Restreams specialerbjudande för Halloween.
Detta e-postmeddelande från Martie innehåller ännu ett fint exempel på en intressant design för e-posthuvuden där varumärket har valt att införliva sina viktiga länkar i det.
#2 Designa en sidfot för e-post
Sidfoten ignoreras ofta när du designar ett e-postmeddelande. Du tenderar att glömma sidfoten helt och hållet. Det är dock ett viktigt e-postelement eftersom du verkligen vill att folk ska lämna din e-post med ett gott intryck om dig.
Huvudsyftet med sidfoten är att ge din e-post en bra stängning. Din prenumerant kan få tillgång till att få kontakt med dig i framtiden eller så kan din prenumerant få information om var man kan hitta mer information om ditt varumärke.
Syftet med sidfoten är att hålla jämna steg med det intresse som användarna visar för varumärket. Om någon inte vill behålla prenumerationen på dina e-postmeddelanden, så borde sidfoten också ta hand om det.
Varför behöver du en stark sidfot för din e-post?
- En stark sidfot ska ge användarna ett alternativ att kommunicera via olika kanaler, andra än e-post.
- Det bör informera mottagaren om din fysiska närvaro och integritetspolicy. (inte att förglömma, upphovsrättsinformationen)
Element som bör finnas i en sidfot
- Huvudsyftet med sidfoten är att dela information som kan hjälpa abonnenten att kontakta varumärket. Så du måste dela din adress, telefonnummer och andra detaljer i sidfoten.
- Sidfoten ska också låta användaren veta om andra plattformar där de kan få mer information om dig. Se till att till exempel lägga till dina sociala medier-detaljer samt länken till din blogg och webbplats i sidfoten.
- Avanmälan-länken är en viktig faktor för dem som designar sidfoten. Se till att du designar den i synk med GDPR och CAN-SPAM-lagstiftningen.
Sidfotsdesigntips som ger bättre effekt
Det slutliga intrycket ska vara lika bra som det första intrycket. Så se till att du följer dessa tips när du utformar sidfoten för din e-post.
- Tanken är att använda minimalism när du designar sidfoten för e-post. Du behöver inte inkludera allt i sidfoten. Lägg bara till de grundläggande och nödvändiga sakerna och håll sidfotsinformationen så minimal som möjligt.
- Informationen ska återges i kronologisk ordning. Du måste undersöka och identifiera vad som resonerar med din användares behov mest och lägga till det i sidfoten därefter.
- Välj ett bakgrunds- och textteckensnitt som du tror matchar ditt varumärkes image bäst. Du bör välja färger som speglar mejlets personlighet.
Några vinnande e-sidfotsdesigner
Detta e-postmeddelande från Tattly har den perfekt artikulerade sidfoten. Du kommer att se att hela uppslaget är kronologiskt ordnat. Även om det finns gott om blanksteg, missar den inte någon viktig information. Det finns också en länk som låter dig avsluta prenumerationen på mailet.
Uncommon Goods sidfot är animerad, vilket ser till att de kan göra ett minnesvärt intryck på sina läsare även när de lämnar e-postmeddelandet.
Slår ihop det
Om du ignorerar e-posthuvudet och sidfoten kanske du inte kan leverera en minnesvärd prenumerantupplevelse. Se till att använda samma sidhuvud och sidfot i alla kampanjer. Färgen, typsnitten och till och med designelementen bör vara konsekventa så att det hjälper till att behålla varumärket.
I ett nötskal, djävulen är i detalj och e-posthuvud eller sidfot är inget undantag.