Oavsett om du startar ett nytt företag eller äger en befintlig fysisk plats, har du förmodligen övervägt att starta en onlinebutik för att nå en bred kundbas. Om du funderar på att sälja produkter eller tjänster online finns det två saker du bör veta:
- Det har aldrig funnits en bättre tid för e-handel.
- Det har aldrig varit enklare att skapa en butik på nätet.
Men lika enkelt som det är att sätta upp en e-handelsnärvaro så är det viktigt att veta hur du bygger och marknadsför din butik innan du sätter igång. Med rätt verktyg på plats kan du bygga en vinnande webbplats och locka kunder. När du väl har skapat din e-handelsbutik måste du veta hur du kan utnyttja den för att få bästa resultat.
Hur man utnyttjar en e-handelsplattform
Lika fördelaktig som en onlinebutik kan vara för ditt företags framgång, är det inte det enda alternativet. Om du inte är riktigt redo att skapa din egen onlinebutik, överväg att utnyttja en av de många befintliga plattformarna för att nå kunder online. Marknadsplatser som Etsy, Amazon och eBay låter dig skapa en butik och nå deras redan robusta kundbaser. Angi (tidigare Angies List) och Thumbtack hjälper dig att få kontakt med lokala kunder som letar efter tjänster som din. Det bästa med dessa resurser är att du kommer att kunna njuta av snabb installation utan ett stort ekonomiskt åtagande.
Om du bestämmer dig för att använda en webbplats som Etsy eller Amazon som din enda säljplattform, bör du köpa det domännamn som bäst relaterar till ditt företag och peka den domänen till din onlinebutik. Detta ger dig en enda adress på webben, oavsett om den adressen är kopplad till ditt Amazon-säljarkonto, din Etsy-butik eller din egen dedikerade webbplats. Detta ger dig en onlineadress, samt fördelen med en lätt att komma ihåg adress som marknadsför ditt eget varumärke i förväg. Det kommer också att ge dig en företagsmärkt e-postadress.
Hur du bygger din egen webbutik
När du är redo att bygga din dedikerade onlinebutik är det enkelt att komma igång. Användbara webbplatsbyggare som Shopify, Squarespace och Wix låter dig bygga en onlinebutik med hjälp av dra-och-släpp-verktyg. Dessa webbplatser erbjuder funktioner som kundvagnar, webbhotell och sökmotoroptimering, vilket ser till att din onlinebutik är lätt att använda, har ett professionellt utseende och rankas bra när kunder söker efter vissa produkter eller tjänster.
Även om dessa tjänster i allmänhet inte är gratis, tycker företag vanligtvis att de är budgetvänliga. Generellt kostar gör-det-själv-webbplatsbyggare mindre än 75 USD per år och kan till och med vara gratis om butiksägare är villiga att tillåta tredjepartsannonser på sina webbplatser. Det bästa av allt är att dessa verktyg levereras med kundsupport för att ge teknisk hjälp när det behövs.
3 tips för att vägleda dig
- Identifiera dina webbplatsbehov – Din onlinebutik kan vara enkel och strömlinjeformad eller en sofistikerad multimediamarknadsföring och försäljningsnav. Bestäm dina krav innan du börjar bygga. Om du bestämmer dig för att du vill ha många klockor och visselpipor på din webbplats, kanske du vill överväga en professionell webbutvecklare som hjälper dig.
2. Välj ett domännamn – Ditt domännamn kommer att vara din virtuella adress, såväl som din onlineidentitet, på webben. Även om vissa lösningar erbjuder att vara värd för din webbplats på sina domäner, bör du lägga din webbplats på din egendomännamn för att ha en konsekvent varumärkeswebbadress för dina kunder att komma ihåg. Det kommer också att ge dig en attraktiv, professionell webbadress att använda i din marknadsföring.
3. Välj rätt webbplatsbyggare – Du kan hitta en mängd lösningar genom att göra en sökning på Internet efter ”byggare av e-handelswebbplatser.” Ta dig tid att undersöka och jämför två till tre alternativ. Se till att de har ett e-handelsalternativ och att de inte bara kommer att möta dina behov idag utan även i framtiden.
Med så många fantastiska resurser kan entreprenörer enkelt skapa en onlinebutik och börja marknadsföra den omedelbart. Innan du väljer din webbplats plattform, se till att du noggrant undersöker alla tillgängliga alternativ och väljer det som är bäst för ditt eget företag.
Den här artikeln skrevs i samarbete med Verisign; alla åsikter och erfarenheter som uttrycks är dock mina egna.