Den nya vågen av influencer marketing inkluderar anställdas influencers, nano influencers och nischade auktoriteter.
Tillväxtmarknadsföringsexperter är överens: influencer marketing kommer inte någonstans. De flesta tror att den kommer att fortsätta växa exponentiellt under de kommande åren.
Jonathan Martinez, citerad i en TechCrunch artikel, menar ”vi är fortfarande mindre än 10% av vägen dit på hur inflytelserika influencers kommer att vara under det kommande decenniet.”
Som kunniga marknadsförare vet är influencer marketing mest effektivt när det görs strategiskt. Visst, du kan kasta massor av pengar på ett stort namn med ett stort antal följare, men är du säker på att det kommer att föra dig mot ditt önskade mål?
Kom ihåg den beprövade marknadsföringsprincipen: Om du marknadsför till alla, marknadsför du inte till någon. Stora influencers når många människor. Men är det de personer som mest sannolikt kommer att köpa din produkt eller använda dina tjänster?
I många fall är svaret nej.
Den goda nyheten är att du kan dra nytta av influencer marketing utan en enorm budget. Det är inte bara billigare att tänka mindre, det är ofta mer effektivt.
A marknadsföringsrapport skapad av Later och Fohr avslöjade att Instagram influencers med högst engagemang är de med lägst antal följare. När antalet följare ökar minskar engagemanget.
Att tänka mindre är också mer målinriktat, vilket hjälper dig att nå de målgrupper du verkligen vill nå.
Employee influencer marketing, nano influencer marketing och nisch influencer marketing kan vara viktiga verktyg att ha i din verktygslåda. Här är vad du behöver veta för att få ut det mesta av dessa influencer-marknadsföringsstrategier.
Innehållsförteckning:
Medarbetarinfluensermarknadsföring
Vilka dom är
Om du letar igenom flera plattformar efter de perfekta influencers, kanske du missar det uppenbara svaret: Ditt varumärkes mest effektiva influencers kan vara precis framför dig.
Dina anställda älskar det du gör. De arbetar för dig eftersom de tror på dina värderingar och din kultur. De är väl bekanta med dina produkter eller tjänster. Och var och en av dem tillhör flera unika gemenskaper, var och en med sitt eget nätverk. Om du ber ditt team att sprida budskapet kan resultaten skvalpa utåt.
Sociala medier idag delar ögonöppnande forskning om marknadsföring av anställdas influencer: ”Anställdas innehåll ser 8 gånger mer engagemang än innehåll som delas via ett varumärkes kanal.”
Som en bonus, om du ber dina anställda att förespråka ditt varumärke, signalerar du att du litar på deras omdöme och värdesätter deras expertis – vilket kan leda till förbättrad moral och att behålla anställda.
Varför det fungerar
Användare av sociala medier ser medarbetarskapat innehåll som mer relaterbart och autentiskt än innehåll som produceras av ett varumärke.
Dessutom älskar folk att få en titt bakom kulisserna på varumärken de är nyfikna på. Om ditt medarbetarinnehåll är övertygande och ger en unik vinkel, känns publiken som att de får exklusiv tillgång till insidan.
Employee influencer marketing in action
StarbucksPartners Instagram-konto innehåller Starbucks-anställda som delar ”vad det betyder #ToBeAPartner.” Innehållsteman inkluderar vinnare av latte art-tävlingar, kaffehandledningar och uppskattning av livslängd. ”Partner-superlativ” är en rolig återgång till gymnasiets årsböcker, med priser som delas ut för ”mest sannolikt att ställa upp som frivillig för att diska” och den fräcka men kärleksfulla ”mest sannolikt att glömma sitt förkläde”.
Macy’s har en landningssida för ambassadörerna som den kallar ”Macy’s Style Crew”. Varumärket erbjuder incitament till anställda vars innehåll leder till försäljning.
Hur man hittar dem
Av alla influencer-kategorier som presenteras här är anställdas influencers uppenbarligen de lättaste att hitta. Men det är värt att fundera på vilka av dina anställda som kan vara mest effektiva på att producera den här typen av innehåll.
Frågor att tänka på: Vem är din publik? Vilka plattformar finns de på? Vilka av dina anställda finns på dessa plattformar?
Det är rimligt att överväga antalet följare, men engagemang kan vara ett mer relevant mått för den här kategorin. Kanske har du en anställd med ett litet antal följare, men vars innehåll konsekvent inspirerar till delningar och entusiastiska kommentarer.
Få det att fungera för dig
Även om dessa exempel kommer från stora varumärken, är marknadsföring av anställdas influencer tillgänglig på alla nivåer. För att komma igång, identifiera kandidater som kan vara intresserade av att delta. Tänk på incitament du kan erbjuda för att uppmuntra dem att skapa innehåll. Och ge riktlinjer som hashtags som du vill att ditt team ska använda när de publicerar.
Nano-influencers
Vilka dom är
Influencernivåer rankas efter antalet följare. Megamakro-influencers är på högsta nivå, med mer än en miljon följare. Nano-influencers finns i andra änden av spektrumet, med 10 000 eller färre följare. Men liten kan vara mäktig. Många nano-influencers har extremt lojala följare som ivrigt engagerar sig i deras innehåll. Och enligt Later and Fohr-rapporten har nano-influencers den högsta engagemangsgraden av alla influencer-nivåer.
Varför det fungerar
Återigen, autenticitet är namnet på spelet. Nano-influencers ses vanligtvis av sin publik som mer äkta och verkliga än influencers med ett enormt antal följare.
Det är också lättare för ett varumärke att bygga en sann relation med en nanoinfluencer – vanligtvis kommer du att ta itu med dem direkt, snarare än med en assistent eller annan anställd.
Gus Ferguson och Alyssa Crankshaw, medgrundare av Ascendant har sett denna strategi löna sig: ”Dessa repetitiva, konsekventa och verkligt autentiska relationer är en vansinnigt kraftfull marknadsföringstillgång. Vi har uppnått några av våra mest spektakulära resultat från denna typ av arbete för våra kunders räkning. Det är förmodligen min favoritmarknadsföringsstrategi.”
Och eftersom nano-influencers är billigare, kan det vara möjligt för varumärken att samarbeta med flera individer – en modell som kan nå fler nätverk över tid.
Nano influencer marketing i aktion
Återhämtningsskormärket Oofos har regelbundet atletinfluenser – men inte NFL-stjärnor. Deras Instagram-konto har surfare, volleybollspelare och balettdansare.
På en ännu mer nanonivå bygger de relationer med lärare, vårdpersonal och andra människor som tillbringar hela dagen på fötter. Sjuksköterskan Haley Adelman är ett relaterbart val för den avsedda publiken.
Victoria Davis är en nanoinfluencer vars publik älskar växtbaserade och gör-det-själv-skönhetsprodukter – en perfekt passform för det wellness-fokuserade CBD-företaget Hulsa Wellness.
Hur man hittar dem
Du kan hitta nano-influencers bland din befintliga kundbas. De bästa influencers tenderar att börja som stora fans av ditt varumärke innan de går in i en influencer-roll: du vet att deras stöd för dig är äkta, och det kommer att synas i deras innehåll.
Gör en sökning efter ditt varumärke på olika plattformar. Finns det folk som har tjatat om dig, kanske utan att tagga dig. Om du hittar någon som har skrivit om dig, gör en noggrann genomsökning av deras övriga innehåll. Stämmer de överens med dina värderingar? Stämmer deras ton och stil med ditt varumärke? Skulle din publik se dem som en auktoritet?
Om du inte har självklara kandidater att börja med kan influencer-marknadsföringsplattformar som Pixlee vara en bra källa för att hitta nano-influencers.
Få det att fungera för dig
När du har identifierat en nano-influencer som är väl anpassad till ditt varumärke, nå ut och föreslå ett samarbete: ett PS i deras nyhetsbrev, en Instagram-berättelse där de erbjuder en gratis resurs eller rabatt, ett gratis samtal med dig om din tjänst, eller ett kostnadsfritt reklamevenemang om din produkt.
Rekommendationer är ett annat sätt att dra nytta av nano-influencers: Att få en influencer med en liten men dedikerad följare till ge ett lysande omdöme kan göra underverk för ditt varumärkes synlighet och rykte.
Nischad influencer marketing
Vilka dom är
Nischinfluencers ockuperar ett specialiserat segment av marknaden. Inte bara musiker, utan omgivande hornspelare. Inte bara herbalists, utan Latinx wildcrafters.
Nischade influencers kan vara på alla nivåer av influencer-skalan, från nano till mega.
Varför det fungerar
Nischinfluenser kan koppla dig direkt till specialiserade målgrupper. De tenderar att ha lojala följare med en identitetsbaserad koppling till deras innehåll. Som ett resultat kan deras ord väga mycket.
Nischad influencer-marknadsföring i aktion
Det personliga stylingföretaget StitchFix är naturligtvis benäget att arbeta med influencers i moderummet. Men de gick ett steg längre för att identifiera nischade influencers som når specifika målgrupper. De inkluderar Sarah Tripp, en kroppspositiv modebloggare.
En modemodell kanske inte verkar vara förstahandsvalet för ett köksredskapsföretag. Men GreenPan, tillverkare av giftfria kokkärl med non-stick, hittade en nischinfluencer i modellen Holly Owens. Hollys innehåll fokuserar på hälsa, välbefinnande och giftfria livsstilsval – och hennes följare konsumerar ivrigt det innehållet. För GreenPan fokuserar hennes inlägg på varumärkets sunda etos.
Hur man hittar dem
Socialt lyssnande är ett bra sätt att identifiera nischade influencers som kan passa bra för ditt varumärke. Hur använder kunderna din produkt? Du kanske hittar en nischpublik som du inte var medveten om.
Om du driver ett sminkföretag har du säkert tänkt på tonårsflickor som en potentiell publik. Men har du funderat på drag queens? Beroende på din budget kan du välja megamakro (t.ex. RuPaul), makro (en tävlande på RuPauls Drag Race) eller nano (någon från ditt lokala draghus).
Om du säljer hantverksmässigt vaniljextrakt har du säkert tänkt på bagare. Men hur är det med glutenfria bagare?
När du har identifierat en lovande nisch, använd nyckelord och hashtags för att hitta influencers i det utrymmet.
Få det att fungera för dig
När du har identifierat en nischinfluencer du vill arbeta med, fokusera på att bygga en relation. Skicka dem en produkt eller erbjuda dem en tjänst som de kan överväga att marknadsföra. Var noga med att överväga vad som finns i det för dem.
Skriv en pitch som förmedlar hur partnerskapet skulle vara ömsesidigt fördelaktigt. Vad kan du erbjuda dem utöver direkt kompensation – kanske inom området nätverk, varumärkesanpassning eller insideråtkomst?
Takeawayen
Att arbeta med influencers kan lyfta ditt företag och koppla dig till nya målgrupper. Istället för att skjuta efter månen, var strategisk om vad du spenderar och vem du närmar dig. Socialt lyssnande och användning av influencer-marknadsföring under 2022 kan stödja din affärstillväxt och förstärka din framgång. Att arbeta med anställdas influencers, nano influencers och nisch influencers kan ta dig direkt till din publik på ett sätt som är direkt, relaterbart och pålitligt.