Oavsett vilken bransch du är verksam i, är en av dina primära utkik när du skapar en e-postkampanj att hämta engagemang, eller hur? För att uppnå samma sak tar varumärken många vägar – kvicka ordspel, engagerande bilder, kreativ typografi, fantastisk animation och liknande. På senare tid har dock en ny teknik anlänt till blocket och golvat allt med dess omfattning och genomslagskraft.
Ingen av oss är främling för tv-spelens värld. För vissa är det en flykt från verklighetens vardaglighet, och för vissa ett sätt att få adrenalinet att pumpa, tjockt och snabbt. Oavsett den underliggande orsaken kan ingen förneka det faktum att videospel är oöverträffade när det gäller att leverera uppslukande upplevelser, också anledningen till att de har så massiva och extremt lojala fanbaser. Föreställ dig nu att ta denna kraftfulla enhet och införliva den i ett område som har en svindlande avkastning på investeringen och stor marknadspenetration. Ja, vi pratar om e-post, ifall du fortfarande gissade.
Att introducera gamification i sina e-postkampanjer ger marknadsförare en uppsjö av möjligheter att engagera sin publik och skjuta i höjden deras rykte, trafik och, i slutändan, konverteringar. I den här bloggen kommer vi att dyka in i detaljerna i den. Spännande att se vad som finns i beredskap? Läs vidare!
Hur kan gamification höja dina ansträngningar för e-postmarknadsföring?
På staketet angående om du ska anta gamification i dina mejl eller inte? Tja, det borde du absolut. Här är varför:
- Förbättrar kundernas engagemang: Detta är ganska uppenbart nu, eller hur? Skicka ett e-postmeddelande med vanlig text till dina prenumeranter, ett med vackra, statiska bilder och ett annat med ett enkelt, interaktivt spel. Vilken tror du kommer fånga deras uppmärksamhet mest? Svaret säger sig självt, verkligen. Dessutom gör gamification en hel värld av nytta för dina kundretentionsgrader. Vill du att människor ska bilda en långsiktig association med ditt varumärke? Blanda ihop saker. Du kan inte bara skicka dem samma typ av saker vecka efter vecka. Det här är innehållsmarknadsföringsåldern. Om ditt innehåll inte har en fördel riskerar du att gå vilse bland de hundratals och tusentals som dagligen tävlar om uppmärksamheten från din målgrupp. Och vad är ett bättre sätt att hålla saker intressanta än att bjuda in publiken att delta i ett spel?
- Hjälper dig att locka nya prenumeranter: Gamification, när det görs rätt, kan generera enorm mun-till-mun marknadsföring för dig. Skulle ditt spel träffa alla rätt toner och lyckas fängsla din publik, kan du räkna med att de sprider budskapet om det med sina nära och kära. Och vad betyder det för dig? Du gissade rätt, flera nya tillägg till din e-postlista!
- Ger dig möjligheten att skapa möjligheter över flera kanaler: Anta till exempel att ditt e-postmeddelande innehåller en frågesport. Dina läsare försöker det och genererar en poäng för sig själva. Nu, slutar saken här? Nej! Be dina läsare att dela sina resultat i sina sociala medier och tagga dig också medan de håller på. På så sätt kommer deras följare att få medvetenhet om dig.
- Förstärker dina omvandlingar: 60 % av konsumenterna kommer seriöst att överväga att handla från dig om de hade en bra tid med ditt spel. Det är en otrolig statistik, håller du med? Naturligtvis är det ingen barnlek att bygga ett absorberande spel, men när du väl knäckt den koden väntar en störtflod av rikedomar på dig.
Vilka är tillämpningarna för e-postgamifiering?
Så spännande som gamification är, vi kan inte riktigt använda det i alla andra e-postmeddelanden, eller hur? Så, vid vilka tillfällen fungerar det bäst? Låt oss ta en titt.
- Högtrafikerade perioder: Påsk, Alla hjärtans dag, St. Patrick’s, Halloween, Thanksgiving, Black Friday, Cyber Monday, jul, nyår – det är tider på året då e-posttrafiken över hela världen når löjliga toppar. Detta innebär att din målgrupps inkorgar, under denna tidpunkt, kryllar av en miljon e-postmeddelanden från alla håll. För att skära igenom bruset måste du därför undvika det konventionella till förmån för innovation. Och du kommer att få svårt att hitta ett bättre alternativ än gamification för att visa upp din kreativitet och stil.
- Insamling av feedback: E-postmeddelanden med enkäter är ett bra sätt att hålla koll på publikens puls och samla in alla nödvändiga insikter för att säkerställa att du ligger före kurvan. Varumärken integrerar nu i allt högre grad spelmekanik i feedback-e-postmeddelanden för att öka effektiviteten. Det finns många sätt du kan gå tillväga.
Till att börja med kan du överväga att lansera en topplista. Förutom att erbjuda personalisering (eftersom du kommer att lägga till deltagarnas namn mot deras poäng), kommer detta tillvägagångssätt också att aktivera deras konkurrensnerver. Därefter kommer dina prenumeranter att känna sig extremt motiverade att både slutföra undersökningen och ge kvalitetsfeedback i ett försök att rankas högre på topplistan. En annan sak du kan göra är att införa belöningar – monetära eller icke-monetära. Att använda incitament för att uppmuntra människor till handling misslyckas aldrig riktigt, eller hur? Se bara till att din belöning är en lämplig återspegling av den tid och ansträngning som dina prenumeranter har investerat i din undersökning.
En mycket enkel men ändå effektiv gamification-teknik som många varumärken använder idag är ”framstegsindikatorn”. Den är interaktiv (fältet fylls i motsvarande dina handlingar) och skapar samtidigt transparens, för det hjälper respondenterna att förstå exakt vilken nivå av slutförande de når efter varje fråga.
- Uppkommande händelser: Att skapa buzz för en viktig händelse kan vara en utmaning. Från att bygga medvetenhet kring det till att få dina prenumeranter tillräckligt investerade i det, processen innebär en hel del hårda meter. Att utnyttja gamification kan göra det mycket bekvämt för dig. Du kan till exempel överväga att använda en frågesport för att upptäcka vad dina kunder ser mest fram emot i ditt evenemang och kurera dina handlingar därefter. På samma sätt har du flera andra alternativ till ditt förfogande.
Slå alla rätt toner med ditt spel
Kom ihåg att syftet med gamification inte bara är att införliva ett spel i dina e-postmeddelanden; det är också för att säkerställa att nämnda spel är framgångsrikt. Detta är ett område som de flesta varumärken kämpar med och något som skiljer e-postkampanjer på toppnivå från vanliga. Här är några egenskaper du måste titta på för att fungera i ditt spel om du skulle vilja att det ska rankas bland de bästa.
- Ett resultat: Eller, ett mål, som man skulle kalla det, på spelspråk. Ditt spel kommer inte att kunna engagera dina prenumeranter om målet inte är tydligt och uppnåeligt. Det är okej att sträva efter ett out-of-the-box och sofistikerat koncept, så länge dess tillgänglighet inte äventyras.
- Riktlinjer: Tydlighet – det borde vara ditt enda motto när du skapar spelets regler. Tänk på att reglerna är det som vägleder spelare mot spelets mål. Så om de är svåra att följa, kommer ditt spels engagemangsnummer (och i förlängningen din e-post) att lida oerhört.
Se till exempel detta e-postmeddelande från Dot.
- Återkopplingssystem: Vi spelar spel för skojs skull, naturligtvis, men du kan inte heller se förbi belöningsmekanismen som är inneboende i dem. Därför är det ganska viktigt att lägga till ett feedbacksystem till ditt spel. Låt spelarna veta hur de har klarat sig i slutet av sitt försök.
- Val av att delta: Om din e-post har andra element förutom ditt spel, är det viktigt att du ger dina prenumeranter möjlighet att välja att delta i ditt spel. Hur roliga spel än kan vara måste du ta hänsyn till att dina läsare kanske inte alltid är redo för det.
- Karaktär: Beroende på ditt spels karaktär kanske detta inte är tillämpligt på alla, men försök att ha en ledande karaktär i ditt spel; det hjälper spelare att utveckla en starkare koppling till den.
Sätt att implementera gamification i e-postmeddelanden
Det finns olika sätt på vilka man kan realisera gamification i sina e-postkampanjer. Låt oss ta en titt på några.
- Vänd och skraplotter: Flip and scratch-effekterna i e-post gör det möjligt för marknadsförare att utnyttja ”avslöja den dolda informationen”-tropen för att locka ut engagemang från sina prenumeranter. Som gamification-enheter är vänd- och skraplotter otroligt framgångsrika, för de ger omedelbara belöningar till spelarna.
Detta e-postmeddelande från Bose illustrerar väl hur man använder den här tekniken. Ta en titt.
- Frågesporter: Det här är kanske den mest använda gamification-idén som finns. Det är både lätt att implementera och roligt att spela, en absolut win-win. När du gör frågesporten, se till att frågorna inte är alltför komplicerade och håll dem relevanta för ditt varumärke.
Leta inte längre än detta Harrys mejl för inspiration.
Lägg också märke till hur Harry’s har gett prenumeranter valet att hoppa över det här spelet här.
- Pussel: Adrenalinkicken som kommer med att lösa ett pussel är oöverträffad. Föreställ dig alltså vilken typ av engagemang du kan skapa genom att inkludera ett i dina e-postmeddelanden.
På Email Uplers försökte vi implementera den här idén i en av våra Halloween-mailare. Kolla in det.
- Snurra hjulet: Det här spelet behöver ingen introduktion. Interaktiviteten här är också ganska enkel; allt användare behöver göra är att klicka på en knapp för att sätta sitt hjul i rörelse, väntar oroligt på att det sedan stannar och upptäcker sin förmögenhet.
Slår ihop det
Du kanske måste jogga dina grå celler lite hårdare än normalt för att få gamification rätt, men lita på oss; det är helt värt det. Vi hoppas att den här artikeln har gett dig en anständig inblick i den underbara världen av e-postspelning. Om du känner dig motiverad nog att använda det i dina egna kampanjer, glöm inte att dela dem med oss!