Rudy. Rudy. Rudy.
Även om det inte alltid är lätt att vara ”den lilla killen”, har det sina fördelar. Alla älskar en underdog, och hur omöjligt det än kan tyckas ibland, är sanningen att småföretagare kan spela på sina styrkor och få fördelar gentemot sina större konkurrenter. Med stora budgetar, glittriga webbplatser och etablerade namn verkar stora återförsäljare ha allt. Men vad de inte har är den hängivenhet, personliga touch och uppfinningsrikedom som dagens entreprenörer och småföretagare är ett exempel på.
Som sagt, detaljhandelskonkurrensen är lika hård som någonsin, och småföretagare måste vara redo att ta till sig nya tekniker och verktyg för att jämna ut villkoren. Nedan följer några saker som småföretagare kan göra för att konkurrera med och till och med få ett försprång gentemot sina större e-handelsmotsvarigheter.
Verktygen finns – använd dem
Om du inte redan har gjort det bör du etablera en onlinenärvaro. Att ha en webbplats som lyfter fram det som finns i butiken, specialerbjudanden, evenemang, samarbeten och klasser kommer att hjälpa dig att få kunder till din butik. En webbplats är ofta kundens första kontaktpunkt med ditt företag, så se till att bygga en webbplats som visar upp vad du och ditt varumärke handlar om.
Så många av dagens konsumenter använder sina smartphones för att söka och handla – vare sig de bara tar tid eller när de söker efter en produkt eller tjänst som desperat behövs. Utan en onlinenärvaro kommer potentiella kunder inte att känna till din butik, än mindre att kunna hitta den. Och om de känner till din butik men inte kan hitta dig online, kan deras intryck vara att du saknar trovärdighet.
I dagens värld behöver du inte lära dig kodning eller spendera en förmögenhet för att skapa en webbplats. Undersök och utforska verktyg för ”webbplatsbyggare” online, som kan komma igång gratis och göra det enkelt att skapa en grundläggande webbplats. När du skapar din webbplats, se till att inkludera nyckelord som stad och postnummer där du är baserad, tillsammans med de produkter och tjänster du erbjuder. Din butik och webbplats bör också listas på de lokala företagssidorna för att hjälpa sökmotorer att hitta och lista din butik i sökresultaten.
När din grundläggande webbplats är etablerad kan du ta beslutet att gå det extra steget och sälja dina produkter online. Det här kanske inte heller är så komplicerat som du tror. Sök efter e-handelsverktyg i din webbbyggare och kolla med din leverantör av handelstjänster om sätt att acceptera betalningar online.
Socialisera
När du ger dig ut på resan att äga och driva en webbplats är nästa steg att engagera dig. Ett sätt att göra detta är genom sociala medier, som kan hjälpa till att bygga upp din närvaro online. Med sidor på Instagram, Facebook och Pinterest kan småföretagare involvera kunder i sina beslut och interagera med dem på ett mer personligt sätt. Att ta en Instagram-undersökning är till exempel ett roligt sätt att involvera kunder. Att hantera och lägga upp uppdateringar på dina sociala sidor bör inte ta mycket tid – dela helt enkelt vad som är nytt i butiken, bakom kulisserna och all annan information som dina kunder kan tycka är intressant.
Ett annat bra sätt att interagera med kunder är genom webbsidor för recensioner. Tack vare Amazon har onlinerecensionen blivit en av de största påverkande faktorerna för konsumenterna – shoppare har till och med varit kända för att kliva ur kassan efter att ha läst dåliga recensioner om en produkt. Att använda lokala recensionssajter som Yelp och Google Recensioner kommer att gå långt mot att bygga din butiks framgång. Se till att övervaka och ta itu med alla mindre än smickrande recensioner, gör det med positivitet och inbjudningar att återansluta. När en kund komplimangerar din tjänst, produkter eller butik, uppmuntra dem att lämna en positiv recension online – att göra det kommer att ha stor inverkan på framtida kunder.
Det handlar om upplevelsen i dessa dagar
Så alla dina ansträngningar att bygga en onlinenärvaro lönar sig och fler människor besöker din butik. Nu då? Att få in kunder i din butik är bara början. Konsumenter vill känna att de får något av värde genom att komma in i din butik jämfört med att beställa online. Ge det till dem genom att ha en vänlig, kunnig personal som kan ge utmärkt service och personlig uppmärksamhet. Din personal bör inte bara ha en god förståelse för de produkter de säljer, utan de bör också kunna få kontakt med kunder och förutse deras behov.
Utöver din personal finns det många sätt du kan gå utöver för att göra din butik till en mer tilltalande plats. Till exempel, ha ett område för barn att leka eller erbjuda en loungedel om utrymmet tillåter. Erbjud gratis prover och naturligtvis gratis Wi-Fi. Överväg att arrangera evenemang relaterade till de produkter eller tjänster du tillhandahåller – matlagningskurser, yoga, inredning, skrivverkstad, målning, landskapsarkitektur, personlig stil, etc. Tänk utanför ramarna.
Butiken i sig ska också vara inbjudande och spegla den känsla du vill att kunderna ska ha när de besöker. Se till att kunderna enkelt kan hitta det de letar efter, hålla ordning på hyllorna och ytorna och ha skyltar med priser och ytterligare information. Ofta är mjuk musik eller dofter från ljus och diffusorer bra sätt att få kunderna att känna sig bekväma. Erbjud sätt för dem att uppleva dina produkter och uppleva vad din butik handlar om, oavsett om det är genom en titt bakom kulisserna av hur produkten är gjord, smaka på ett färskt recept eller prova en nyans av läppglans. Slutligen älskar kunderna att veta var deras inköp kommer ifrån och, när det gäller, vem som tillverkar produkten. Att tillhandahålla denna typ av detaljer är en fin touch för att anpassa din butik.
Avsluta affären och se framåt
Med tanke på nivån på modern teknik som finns tillgänglig bör kassaprocessen vara den smidigaste och enklaste delen av kundens upplevelse. Säkerställ en snabb, säker och problemfri utcheckning för kunder genom att acceptera alla sätt de vill betala, inklusive EMV-kreditkort och NFC-betalningar som Apple Pay.
När du letar efter sätt att främja ditt engagemang med kunder, överväg att skapa ett kundlojalitetsprogram. Din POS-programvara kanske redan är inställd för att köra ett lojalitetsprogram. Genom att använda kundinformation och spåra köp kan du skräddarsy ett program som belönar människor för att de kommer tillbaka till din butik. Vissa POS-system kommer också att skicka meddelanden till kunders smartphones när de är nära din butik och varna dem om speciella kampanjer för insiders.
Vad det hela handlar om är detta: omfamna dina rötter och bli det bästa lilla företaget du kan vara, men ignorera inte viktiga onlineverktyg som gör det möjligt för dig att jämna ut villkoren och möta alla dina kunders distinkta behov. Låt dig inte skrämmas, och kom ihåg att det finns massor av enkla, billiga verktyg som kan få dig igång på e-handelsresan. Kombinera en fantastisk onlinenärvaro med den personliga kundkännedom som bara ett litet företag har, och du kommer att få en vinnande kombination som ökar kundernas engagemang och interaktion, allt samtidigt som du behåller din lilla, lokala underdog-identitet.