Följande är några strategier för småföretag för att lyckas under avbrott i leveranskedjan. Prissättning…hur lågt är du villig att gå?
Störningar i försörjningskedjan och låga priser är inga nya fenomen. Du behöver inte gräva hårt för att hitta statistik om det dagligen. Tyvärr finns det inget enkelt svar på de nuvarande problemen som är ett resultat av en perfekt storm av olika variabler. Utomeuropeiska tillverkare tjatar fortfarande från epidemins effekter.
Hamnarna spricker i sömmarna och det finns inte tillräckligt med lastbilar för att transportera de nödvändiga mängderna last. Detta innebär en del djupgående teknik för småföretag.
Detta avbrott har haft en betydande negativ inverkan på små företag, som vanligtvis inte kan lagra produkter långt före avbrottet. Och vi är väl medvetna om att detta har direkt korrelerat med en dramatisk ökning av inflationen. Med många andra störningar som vi har sett genom tiden, erbjuder denna också en möjlighet.
Det finns flera sätt att förbereda grunden för att dra nytta av dessa förändringar när de presenteras. Saker som att ompröva priset verkar vara enkla lösningar, men det finns andra nivåer av intrikat inblandade. Här är fem viktiga frågor att tänka på.
1. Vilken är din konkurrensmiljö?
Den första och viktigaste frågan är … förstår du tydligt ditt konkurrenslandskap?
Vilka strategier använder dina konkurrenter? Är det sant att de höjer priserna? Är det svårt för dem att ens möta behoven hos sina viktigaste kunder?
Har de omfattande lager eller stora kapitalreserver som de kan använda för att utnyttja sin position?
Naturligtvis kommer det mesta av detta inte att offentliggöras, men ordet på gatan kan vara ganska effektivt. Kontakta personer i verksamheten för att se om du kan få en fullständig bild. Detta kommer att fungera som den lins genom vilken du kommer att se alla efterföljande beslutspunkter.
2. Är det ens möjligt att höja priset vid det här laget?
Tror du att det finns en chans att höja dina priser mot bakgrund av de produkter och tjänster du tillhandahåller?
Prishöjningar kan ta månader innan de träder i kraft, beroende på ditt företags försäljningscykel. Detta gäller särskilt för organisationer som har långtidskontrakt.
Prissättningen är antingen begränsad eller obligatorisk för vissa sektorer och organisationer som tillhandahåller tjänster till statliga konsumenter, till exempel inom hälsovårdsindustrin. Varje företag är olika i detta avseende, och det finns många nyanser av grått runt det, men det finns några grundläggande frågor som vi kan ta itu med.
Hur mycket av dina kostnadsökningar tror du att du kan undvika? Låt oss i det här fallet överväga effekten av prishöjningar.
Kostnaden för insatsvaror ökar för företag över hela linjen, vilket påverkar allt från arbete till råvaror och förnödenheter. Samma faktorer som påverkar offset gäller när det kommer till försäljningscykler. Om kostnaden för insatser ökar, kan det dröja innan dina prisjusteringar blir effektiva.
Prishöjningar kan också behöva fasas in över tid för att minimera dina kunders påverkan. Att förstå den potentiella nettoeffekten av prisjusteringar kan hjälpa dig att fatta beslut om kvantiteten och tidpunkten för prishöjningar i framtiden.
3. Är det lämpligt att höja priserna vid denna tidpunkt?
Ett företag kan besluta att prishöjningar inte är det bästa tillvägagångssättet trots utmaningarna och möjliga effekter på lönsamheten.
Med hjälp av din kunskap om marknadsmiljön, tror du att detta ger en chans att skaffa sig en marknadsandel eller stärka konsumentlojaliteten?
Flera företag använde effektivt denna teknik under epidemins tidiga skeden, vilket gjorde att de kunde stärka sin position hos sin konsumentbas samtidigt som de lockade kunder bort från större, långsammare rivaler.
Förmågan att ge utmärkt kundservice kan vara ett mycket effektivare instrument för att öka ett företags långsiktiga värde än att ändra priset.
4. Hur mycket mer är du villig att höja priserna?
Efter att ha gått igenom alla filter fram till denna punkt är nästa steg att titta på ökningarnas struktur.
Är prishöjningarna konsekventa över hela linjen, eller är de produktspecifika? Om det finns ett förskjutet tillvägagångssätt, är ökningarna i lika stora steg, eller finns det en topp följt av en serie mer gradvisa ökningar? Är det att föredra att höja priserna snabbare än ökningstakten i dina utgifter för att ligga steget före stigande kostnader … eller är det bättre att släpa efter?
5. Undersök den omgivande miljön.
Gör de nödvändiga beräkningarna och bestäm de framtida konsekvenserna. Prissättning kan vara ett värdefullt verktyg mitt i omvälvningen i försörjningskedjan, men om den används felaktigt kan den skada ditt företag på lång sikt.
Förstå spakarna du kan använda och placeringen av taken så att du noggrant kan analysera dina alternativ. Även om prissättning kan tyckas vara den självklara lösningen, är det det bäst lösning? En grundlig granskning och ett medvetet framåtblickande förhållningssätt kan göra stor skillnad.
Behåll lugnet och rabattera medvetet.
Var beredd på hur lång tid det tar. Var fokuserad och samla energi för den stora pushen.
Vet när du ska välja dina strider. Att delta i ett priskrig kan göra mer skada för ditt företag än nytta. Spela det långa spelet och håll kommunikationslinjerna öppna med dina kunder.
Posten SMB Strategy to Survive Disruption: Low Pricing. dök upp först på SmallBizTechnology.