Marknadsföring är en av de stora utmaningarna för småföretagare. Det finns ett svindlande antal marknadsföringsstrategier att välja mellan, så du måste noggrant välja de som kommer att vara effektiva för din specifika verksamhet samtidigt som de passar in i din tid och budget.
Om du fortfarande letar efter marknadsföringsidéer att prova (och bemästra) så är det här Smart Hustle Recap för dig! Idag kommer vi att presentera ett antal marknadsföringsstrategier som fungerar för småföretagare, inklusive att utveckla avkastning på relationer, designa personliga produkter, skapa en fantastisk företagslogotyp och använda hashtags till din fördel.
Marknadsföringsstrategier som fungerar #1: Avkastning på relationer
Du har förmodligen hört talas om ROI, eller avkastning på investeringen, men hur är det med ROR? ROR står för avkastning på relationer, och i den här Smart Hustle-intervjun kommer Ted Rubin (som myntade frasen) att berätta vad det är, hur du kan växa ROR genom sociala medier och hur ROR kommer att påverka din resultat.
Klicka för att läsa Ted Rubin om hur du maximerar din avkastning på relationer (ROR)
Marknadsföringsstrategier som fungerar #2: Personliga produkter
I denna andra Smart Hustle-intervju får vi höra från Gustav Reyes, som har lyckats skapa träringar. Förutom inspiration kommer artikeln att lära dig om fördelen med att skapa din egen nisch, inklusive att personifiera kundupplevelsen med anpassningsbara, intima presenter som säkerligen kommer att locka kunderna.
Klicka för att läsa Hur du fullföljer dina affärsdrömmar – en intervju med Gustav Reyes
Marknadsföringsstrategier som fungerar #3: Företagslogotyp
Din företagslogotyp ger ditt företag en visuell identitet. Det skickar ett budskap om vad ditt företag handlar om, och det hjälper kunderna att känna igen ditt varumärke när de ser det. Vissa delar av företagets logotyp, (som betydelse, färg, representation, designkontrast och ett tidlöst utseende) bör planeras i förväg för att få största möjliga effekt. Om du precis har börjat (eller vill ändra varumärket med en ny logotyp), har den här artikeln den viktiga designinformationen du behöver.
Klicka för att läsa 5 väsentliga delar av en iögonfallande och minnesvärd affärslogotyp
Marknadsföringsstrategier som fungerar #4: Hashtags
Hashtags gjordes populära på Twitter för nästan ett decennium sedan, men nu är de en stapelvara på alla sociala medier. Används på rätt sätt kan hashtags hjälpa till att kategorisera och publicera dina sociala mediemeddelanden för att nå en bredare publik, men om de görs fel kan de skrämma bort dina följare. Om du fortfarande kämpar med hashtags i ditt lilla företag, erbjuder den här artikeln 3 enkla sätt att använda dem effektivt.
Klicka för att läsa Hashtags kan hjälpa ditt småföretag att bli en av de stora killarna
Marknadsföring kommer alltid att vara något av ett mysterium eftersom det inte är en exakt vetenskap, men om du tar dig tid att göra din research kan du skapa en solid marknadsplan för ditt lilla företag. Utforska artiklarna ovan för att lära dig om dessa marknadsföringsstrategier som fungerar, och för hjälp med andra marknadsförings- och affärsfrågor, kolla in Smart Hustle-hemsidan.