När Covid-19-epidemin slog till upplevde de flesta småföretag kaos. Vad gör de för att återhämta sig? Hur planerar de att blomstra?
Nya affärstrender utvecklas när livet återgår till rutin. Att känna igen dem kan hjälpa små företag att återställa sin fot. Småföretagsägare måste hålla sig à jour med den post-pandemiska utvecklingen och rörelserna. Nedan listas några idéer.
Utveckla EQ och empati
Transparens och modellering av emotionell intelligens är avgörande. Så säger många undersökningar. Som ett resultat är empati ett värdefullt verktyg för att hantera livet och yrkesfrågor. På samma sätt har det ett enormt värde att känna igen känslor eller handlingar och hantera dem med uppmärksamhet.
Använda sociala medier-influencers och teknik
Influencer marketing är en trend som små företag borde känna till. Till exempel kan onlineplattformar som Instagram och TikTok hjälpa små företag att uttrycka sina berättelser och skapa entusiasm. Influencers, stora som små (mikro-influencers), ger innehållet betydelse och stöd.
Anta Big Biz-system och processer
Små företag måste anta stora företagssystem och rutiner om de vill lyckas under det nya året. Det vill säga, små företag borde sätta upp avgiftsfria telefoner, IVR-system och automation och organisera sig som om de vore mycket större. Framgång beror på detta.
Förbättra rekrytering
Med världen som blir mer uppkopplad och individer väljer fjärrarbetsplatser, kommer organisationer att kunna anställa fler än tidigare. Framför allt kommer företag med ett definierat syfte, värderingar och standarder att bli mer effektiva när det gäller att rekrytera topptalanger på en stram arbetsmarknad.
Inrätta arbetsplatsvärderingar som sätter familjen först
Människor har omvärderat sina prioriteringar under föregående år eller två, vilket har lett till familjen först. Som ett resultat av detta måste företagsledare bygga en miljö med människor i första hand eller riskera att förlora sina bästa medarbetare. Småföretagsägare måste utveckla en uppsättning arbetsplatsprinciper tillsammans med sina anställda och se till att chefer föregår med gott exempel.
Ökat nätverkande av företagsägare
Missa inte den ”nya” nyårstrenden: nätverkande! Företag kan utvecklas enormt genom att interagera med andra företag istället för att växa ensamma. Sätt ihop ett team och skapa kontakter som motiverar och driver varandras framsteg. Gör det i gengäld.
Omfamna digital marknadsförings effektivitet
Digital marknadsföring är här för att stanna för småföretag. Digital marknadsföring kanske inte helt ersätter personlig profilutveckling. Men glöm inte bort dess kostnads- och tidsbesparande fördelar. Använd sådana fördelar för att nå en stor publik.
Utnyttja digital och molnteknik
Många små företag saknar digital närvaro. Om detta beskriver ditt företag kan du (och skall) rätta till denna allvarliga förbiseende snabbt och enkelt. På samma sätt kommer din förmåga att använda och utnyttja nuvarande digitala och molnteknologier, liksom din önskan att hålla jämna steg med dina kunders teknologier, avgöra din framtida framgång. Slack, Teams och Twitter nu. Vem vet om tre år?
Öka smidig service och produktleverans
Agil tjänsteleverans och produktutveckling för kunder kan hjälpa dig att bygga ett personligt varumärke med konkurrensfördelar. Skapa en rad lösningar och analysera deras inflytande på olika kunder för att hjälpa ditt lilla företag att sticka ut i alla branscher.
Prioritering av personalcoaching och mentorskap
För att behålla en nöjd personal och förbättra retentionen måste små företag tänka utanför ramarna. Tendensen är att ge personalen coachning eller mentorskap, vilket är betydligt viktigare än ett pingisbord.
Antagande av nyare videoteknik
On-demand-video kommer att vara avgörande. Med andra ord har video blivit mer populärt för prospektering, försäljning, servering och möten med människor globalt. Idag är video det nya ”nya” och dess popularitet kommer bara att växa. Det finns flera gratisplattformar.
Bygger ut hybridkontorsteknik
Anställda kan välja sitt bästa arbetsschema och om de arbetar på distans eller personligen, vilket är en framtidstrend då trygghet och otrygghet balanseras med en hälsosam hem- och arbetsmiljö. På samma sätt måste arbetsgivare acceptera flergenerationspersonal med olika värderingar och livserfarenheter.
Att betona arbetsplatsens mentala hälsa
Psykisk hälsa på arbetsplatsen är viktig, oavsett storleken på personalstyrkan. Till exempel ökar begränsningar i försörjningskedjan, brist på arbetskraft, distansarbete och suddiga arbetslivsstress hos de anställda. Framför allt kommer en förändring av denna tendens att främja engagemang, minimera slitage och höja produktiviteten.
Att tänka om lagerhanteringsstrategin
Bristen i försörjningskedjan kommer att bestå. Leveransförseningar för råvaror och produkter kommer att bli längre än beräknat. Jobba på detta idag. Likaså är det avgörande att sätta upp mål och ändra din lagerhantering. Kostnaden för att inte ha en produkt är större. Om ditt företag inte påverkas direkt så är dina konsumenter det.
Maximal användning av Google för företag
Det kommande året kommer framgångsrika företag att använda Google till sitt yttersta. Det vill säga, detta omfattar Google My Business, lokala tjänster, annonser och SEO. Följaktligen måste småföretagare lära sig, använda och förstå Googles leadsgenerering. Försök att skapa ett varumärke. Så skapa ett mål. Bemästra personligt och företags varumärke. Företagsvarumärket döljer ofta ägarens identitet, vilket gör att de kan undvika att vara sårbara och mänskliga. Ändra detta nu. Som entreprenör kan du bara få lojalitet genom att vara dig själv, visa upp den mänskliga aspekten av ditt företag och marknadsföra dig och din personal.