Med frågorna om ekonomin, är det nu ett bra tillfälle att vara småföretagare? De senaste tre månaderna har attityden till småföretag varit negativ. När nationella medier delar sin pessimism, vänder sig folk bort från småföretag? Finns det skäl att vara optimistisk?
Svaret är ja. Det finns alltid skäl att vara optimistisk om småföretag och deras möjligheter till tillväxt. Men på en långsamt rörlig marknad kan tillväxten också vara långsam.
När jag pratar med småföretagare känner jag deras förtroende. De brinner för möjligheter under 2019. Deras entusiasm smittar av sig, trots de negativa utsikterna från organisationer som Wall Street Journal.
Så, hur förblir du positiv när ordet på gatan är fullt av negativitet? Det korta svaret – du fortsätter att göra det du gör bra. Marknadsför ditt företag. Anställ bra människor. Håll dig involverad i ditt samhälle.
På en långsammare marknad kan du behöva stressa lite hårdare. Kanske du göra fler videoreller så lägger du upp mer på sociala media. Kanske blir du kreativ med speciella evenemang. Det finns många sätt att stressa på.
Du kan också se dig omkring efter goda nyheter. Som dessa goda nyheter från National Federation of Independent Business:
”Småföretagare är entusiastiska över ekonomin och har visat sin optimism genom att höja lönerna, skapa nya jobb och investera i sina företag under 2018”, säger NFIB:s vd och koncernchef Juanita D. Duggan. ”Sammantaget har småföretagare visat en historisk trend i optimism för sina företag och ekonomin och fortsätter att vara drivkraften bakom ekonomisk tillväxt.”
Optimism driver mer optimism. Dela dina framgångar. Vad går bra med ditt företag? Låt oss bevisa att pessimisterna har fel med våra småföretagsframgångar.