Så här kan småföretagare få personliga varumärken och affärsvarumärken att fungera tillsammans och bygga ett distinkt varumärke med en stark identitet.
Att bygga catchy, distinkta affärsvarumärken är avgörande för varje företag. Kunder kan bättre förstå vem du är, vad du gör och varför du gör det om du har en stark varumärkesidentitet.
Men många entreprenörer blandar ihop sitt företags varumärke med sitt personlig varumärke. Även om det kan fungera för ett fåtal utvalda att kombinera dem, är det inte den bästa metoden för de flesta. Och det kan också påverka antalet anställda.
Att separera ditt varumärke från ditt företag förbättrar din verksamhet samtidigt som det ger individuell frihet och professionella framsteg. Detta råd kommer från experter med erfarenhet som kreativa varumärkesstrateger och coacher för små företag och startups.
Om du har en offentlig persona av något slag, förespråkar experter starkt att du utvecklar ett distinkt affärsvarumärke. Likaså dela insikter om det personliga livet via en ”personlig, professionell” varumärkesplattform.
Det här är varför.
Du kommer att kunna vidga dina vyer utanför ditt företag.
Många entreprenörer skriver en bok, blir offentliga talare eller startar ett nytt företagsinitiativ. Ditt professionella varumärke är en idealisk plats för att dela och marknadsföra detta arbete och samtidigt hålla företaget igång smidigt.
Du kan förbättra ditt företags varumärke genom att göra en sak. Att separera dina professionella intressen från ditt företags kärnmål ökar varumärket för din organisation genom att göra den mer fokuserad och medveten.
Du kommer att förbättra ditt varumärkes utvecklingspotential eftersom du vill att företagets varumärke ska existera på egen hand, utan dig, även om du först känner att du är ditt företag.
Därför, om du har ambitioner att bygga ett team eller till och med bli köpt, vill du att affärsvarumärket ska stå på egen hand utan dig.
Din professionella framgång bör dock inte vara beroende av ditt företags framgång.
Du är mer än ett företag.
Arbetsgivare, kunder och partners vill alla ha en bättre känsla för vem du är på en djupare nivå.
- Vilka är de frågor som du stödjer?
- Tillhör du andra yrkesorganisationer?
- Vilka andra kreativa sysslor eller hobbyer har du som hjälper dig att vara den du är?
Övertygad? Bra. Så här går du tillväga.
Utveckla din professionella identitet.
Tänk på att utöka ditt professionella varumärke som en Linkedin-profil. Det är en professionell internetpersona som sträcker sig utanför din organisation eller ditt företag.
Folk missar ibland detta med ett personligt varumärke. Ändå är det viktigt att skilja dem åt.
Vissa människor har svårt att bestämma sig för vad de ska hålla privat och dela med världen.
Fråga dig själv: ”Hur mycket av mig själv behöver jag för att vara äkta utan att känna att resten av världen vet allt jag håller på med?” (Den ”personal branding”-metoden för sociala medier som många använder.)
Ett svar har varit att skapa ett ”personligt professionellt varumärke.”
Publicerar du saker du tror på? Främjar du initiativ du är involverad i? Finns utdrag av ditt dagliga liv på din webbplats och sociala medier?
Till exempel bilder från en nyligen semester eller en ögonblicksbild av familjen. Detta personliga, professionella varumärke skulle hjälpa till att förmedla en mer omfattande berättelse om vem jag är om jag ansöker om någon form av anställning, samarbete eller kundtransaktion.
Finns det några undantag från denna regel?
Ja självklart! Att ha ett enda varumärke är vettigt om ditt personliga, professionella varumärke också är ditt affärsvarumärke – som många skribenter, föreläsare, utbildare och tankeledare gör.
Annars håll dem isär men peka dem åt samma håll.
Så här kan det gå till.
Skapa en professionell personlig webbplats.
Som ett hem för din egen yrkesidentitet kan man föreslå att du skaffar domännamnet yourname.com (eller något liknande). Du vill inte hantera en sådan här webbplats förutom ditt företags webbplats … gör du?
Visa upp på sociala medier, men precis där du vill att folk ska se dig.
Som småföretagare (särskilt en som läser den här webbplatsen) är du förmodligen medveten om värdet av sociala medier.
Du är förmodligen också orolig för att hålla reda på ditt företag och dina personliga konton på flera plattformar.
En liten kommentar om LinkedIn medan vi är inne på ämnet sociala nätverk.
Många individer väljer ”Owner of Company” som standardtitel. Ändå är det viktigt att lägga till några fler adjektiv om vem du är och vad du utmärker dig på.
Om någon letar efter en expert eller talare och stöter på din profil, vet de bättre vem du är utanför ditt företag.
Utveckla dina tankeledarskapsförmåga.
Hitta sätt att erbjuda din kunskap. Saker som att publicera artiklar eller presentera på poddar är ett vackert tillvägagångssätt. Det kommer att öka ditt företags och personliga professionella varumärkes medvetenhet.
Du får och borde nämn ditt företag när dessa möjligheter dyker upp. Men du bör också diskutera dina principer och vad du står för som professionell utanför din nuvarande position.
Det var en intervju nyligen på en podcast där folk diskuterade sin varumärkesfilosofi. Det sades, ja, det gör de varje dag på jobbet.
Men det är också ett bra råd att rådgöra med andra företag eller sitta i rådgivande styrelser. Utanför ditt företag är det en del av vem du är.
Var inte rädd för att visa upp din personlighet.
Vad gör dig lite excentrisk? Är det enkelt för andra att få kontakt med dig, både för företag och privatpersoner?
Så medan du bygger ditt unika professionella varumärke, tveka inte att visa upp sådana egenskaper!
Gillar du att åka skridskor? Har du en massiv Star Wars-miniatyrsamling? Dessa njutningssysselsättningar kanske inte kan ta centrala scenen i ditt företags varumärke.
Ändå kommer de att ge ett lager av överklagande, nyfikenhet och koppling till ditt professionella varumärke. Det är trots allt det som skiljer dig från konkurrenterna – och det är vad varumärke handlar om.