Ett av de bästa sätten att locka kunder till ett företag är genom att erbjuda rabatter. Oavsett om ditt företag är helt nytt eller ett mångmiljonföretag som har funnits i spelet i över ett decennium, kommer denna beprövade taktik alltid att öka trafiken. Små företag har dock ofta inte råd att erbjuda stora rabatter på sina produkter eller tjänster i hopp om att locka nya kunder — De måste vara strategiska och kreativa i att erbjuda andra incitament istället.
För att hjälpa till svarade en panel av medlemmar i Young Entrepreneur Council (YEC) på följande fråga:
”Eftersom små företag kanske inte har råd att erbjuda stora rabatter för att locka kunder, vad är ett annat incitament att handla som de kan erbjuda för att öka försäljningen och tjäna nya kunder?”
Här är några idéer som de rekommenderar för att uppmuntra kunder att handla.
1. Gratis utbildningsmaterial
”När människor letar efter produkter och tjänster vill de inte bara ha lägre priser. Människor behöver utmärkt kundservice och utbildning för att använda dina produkter. På din prissida, lägg till en gratis onlinekurs som en extra bonus för att köpa från dig. Att bara erbjuda värde i form av ett års gratis kundservice eller utbildningsmaterial är ofta tillräckligt för att driva försäljningen.” ~ Syed Balkhi, WPBeginner
2. Ett hänvisningsprogram
”Ett annat sätt som småföretag kan erbjuda värde för att driva försäljning och tjäna nya kunder är att skapa ett hänvisningsprogram. Se till att du bygger relationer med dina kunder och erbjuder små incitament för både den som hänvisas och hänvisaren när en ny kund gör ett köp i ditt företag.” ~ Alfredo Atanacio, Uassist.ME
3. Tillgång till exklusiva förmåner
”Att erbjuda andra incitament än stora rabatter som tillgång till exklusiv försäljning för nya kunder eller möjligheten att förhandsgranska nya varor kan driva försäljningen och generera nya kunder. Nyckeln är att få potentiella kunder att känna sig värdefulla och exklusiva.” ~ Kimberly Marquet, Marquet Media, LLC
4. Nyhet
”När det gäller att locka nya kunder till ditt företag är nyhet ofta bättre än stora rabatter. Det finns en restaurang i Charlotte, NC, som heter Stoke som har en munkefterrätt på ett pund. Benny Marconi’s i Roanoke, VA, har ”pizza lika stor som ditt huvud.” Det var mun-till-mun-marknadsföring på grund av nyhet som gjorde mig till en kund på dessa restauranger. Vilken typ av kund skulle du helst vilja ha?” ~ Ben Landers, Blue Corona
5. Giveaways online
”Om du inte har råd att erbjuda en stor rabatt till varje ny besökare, kanske du vill överväga att vara värd för en online giveaway. Med den här strategin kan du få in massor av nya kunder och du behöver inte ge bort massor av gratis varor. Det är möjligt att generera hundratals leads med en giveaway, och det kommer bara att kosta dig priset för en produkt.” ~ Chris Christoff, MonsterInsights
6. Gratis gåvor vid köp
”Ett bra incitament att erbjuda kunder är en gratis gåva vid köp. Du behöver inte ge något superfint. Det kan vara vad som helst, som en digital nedladdning eller till och med ett mindre paket med en av dina produkter. Folk älskar gratis saker. Så genom att erbjuda dem en, kan du uppmuntra dem att köpa oftare från dig.” ~ Thomas Griffin, OptinMonster
7. Kompletterande produkter via partnerskap
”Utöka det du erbjuder till dina kunder genom att samarbeta med småföretag som riktar sig mot liknande kundprofiler och säljer kompletterande produkter. På så sätt kommer du att kunna skapa ytterligare ingångspunkter för dina potentiella kunder att upptäcka ditt företag och för dina befintliga kunder att stanna kvar längre – allt på en budget.” ~ Daria Gonzalez, Wunderdogs
8. Lojalitetsprogram
”Ett incitament är ett lojalitetsprogram. Det kommer att innebära rabatter, men inte av den djupa sorten, och de förekommer generellt över tiden. Det är ett bra sätt att bygga lojalitet, vilket är något som ofta kan övervinna en kund som potentiellt går någon annanstans för en stor rabatt.” ~ Andrew Schrage, Money Crashers Privatekonomi
9. Gratis evenemang eller underhållning
”Små företag kan leta efter sätt att locka kunder med evenemang, antingen live eller online. Ett fysiskt företag kan locka in kunder med en expert högtalare eller underhållning. Du kan också hålla pedagogiska onlineevenemang, till exempel webbseminarier. Gör inte dessa högtrycksförsäljningsevenemang. Använd dem för att locka människor till din butik eller webbplats och några kommer att bli kunder om de hittar värde.” ~ Kalin Kassabov, ProTexting
10. En del av vinsten som ges till välgörenhet
”Stöd de saker du (och dina kunder) bryr sig om. Att ge en del av din vinst till välgörenhetsorganisationer är inte bara ett bra sätt att ge tillbaka (hur litet det än är), utan det visar också dina kunder att du bryr dig om mer än bara resultatet. Men framför allt, se till att dina val är autentiska. Om inte, kommer dina kunder sannolikt att känna av det och du kan sluta göra mer skada än nytta.” ~ Mark Stallings, Casely, Inc.
Bild: Depositphotos