Small Business Saturday är det perfekta tillfället för kunder att utforska lokala eller regionala småföretag, stödja sin lokala ekonomi och lära känna företagen inom sitt samhälle.
Strax efter Thanksgiving startar Small Business Saturday den mest hektiska shoppingsäsongen på året. När shoppinghelgen närmar sig snabbt gör företag överallt allt de kan för att förbereda sig för och möta de pågående utmaningarna som pandemin medför.
I år är Small Business Saturday en chans att stödja och kämpa för företag som drabbats hårdast under 2020. Fysiska småföretag förlitar sig på gångtrafik och personlig kundinteraktion. I år har de redan varit tvungna att svänga, förändra och transformera sina affärsmodeller för att möta kunder där de är nu – hemma. Små företag har utökat sina webbplatsmöjligheter, antagit hämtning vid trottoarkanten eller samarbetat med större leveranstjänster för att ansluta till sina kunder.
När dessa nya affärsvägar har antagits har ytterligare marknadsförings- och kundengagemangsprogram satts igång. Lokala butiker har utökat sin onlinenärvaro med e-postmarknadsföringskampanjer, skapat större onlinenärvaro och experimenterat med ökad digital reklam. Med dessa anpassningar finns det också större risker för att bli ett cyberbrottsmål. För ett smart litet företag betyder det också att förbereda sig för julhandeln omvärdera och bekräfta ställningen för cybersäkerhet.
Nätfiskebedrägerier under julhandeln är nästan självklara. Nätfiske-e-postmeddelanden kan sträcka sig från ett bedrägligt e-postmeddelande som skickas av en företagsägare till en anställd som ber om verifiering av personuppgifter eller ett skadligt e-postmeddelande förklädd som ett kampanjerbjudande till kunder. Dessa e-postmeddelanden innehåller ofta små ledtrådar som felstavade e-postadresser eller felaktiga URL-destinationer.
Även om det kan vara frestande att se på cyberbrottslighet som ett avlägset problem eller ett problem som är mer sannolikt att hända ett större företag, är verkligheten att småföretag lika ofta är målet för cyberbrottslighet. Detta kan orsaka förödelse på flera sätt från att läcka kunddata och skada kundernas förtroende till att till och med försvaga kritisk affärsverksamhet. Nätfiskeattacker är bara ett av de vanligaste och enklaste sätten att en potentiell dålig skådespelare kan lamslå en annars frisk verksamhet.
Nätfiskeattacker kan i allmänhet upptäckas med några grundläggande ”grunder” om vad man ska hålla utkik efter som avsevärt kan hjälpa företag, deras anställda och deras kunder att identifiera falska e-postmeddelanden och tvivelaktiga meddelanden i sin inkorg. Företag ska alltid vara det uppmuntra en säkerhetsorienterad arbetskraft, men för anställda i kundnära roller under den mest hektiska tiden på året kan det löna sig att vara extra vaksam. Några av de viktigaste ledtrådarna att se upp för är:
- E-postadressen kommer från en ”pålitlig” källa: Nätfiske-e-postmeddelanden tilltalar ofta en känsla av auktoritet. Dessa e-postmeddelanden kan ofta försöka lura småföretagare genom att imitera adressen till en statlig myndighet eller finansiell tjänst, men kan till och med imitera vanliga företag, särskilt Google och Amazon.
- Vädjar brådskande: Hänvisar mejlet till en nödsituation? Kräver det omedelbara, snabba åtgärder eller en uppsättning uppgifter? Krävande förfrågningar skapas för att distrahera läsaren. Att få uppgiften att verka nödvändig är utformad för att skapa tvivel för upptagna läsare som annars kanske har lagt märke till tecken på ett falskt mejl.
- Ovanliga interna förfrågningar: Kommer det här e-postmeddelandet från någon du normalt inte arbetar med, särskilt en chef? Anställda bör utbildas i att vara vaksamma för e-postmeddelanden som detta, vilket kan imitera företagsägaren att dölja e-postmeddelandets verkliga avsikter och göra en anställd ovillig att vägra att följa. Småföretag kan lindra detta genom att tydliggöra för sina anställda den vanliga befälsordningen i den dagliga verksamheten.
- Slumpmässiga felstavningar av vanliga ord: Ett subtilt tecken på ett misstänkt e-postmeddelande är tendensen att använda ord som ofta är felstavade för att ge nätfiske-e-postmeddelandet en mänsklig touch.
Small Business Saturday är ett bra sätt att uppmuntra samhällen att handla lokalt eller med specialiserade onlineåterförsäljare, särskilt i år eftersom småföretag har drabbats hårdast av coronavirus-pandemin. Eftersom småföretag arbetar för att möta sina kunders krav och nå nya kunder med onlineannonsering och partnerskap, måste de vara medvetna om cyberbrottslingar som lurar i mörkret. Att förbereda anställda för att snabbt identifiera och rapportera misstänkta e-postmeddelanden kan räcka långt för att stödja andra nätverkssäkerhetspolicyer.
Med de rätta verktygen på plats för att försvara nätverket och en stark kultur av cybersäkerhet på individnivå, kan småföretag drastiskt minska sin risk för attacker och vara bättre förberedda för att utöka sin onlineverksamhet för en hälsosam och säker semesterperiod.