Covid-19-pandemin har kastat ut allt inom marknadsföringsområdet. De regler som finns fungerar inte längre som de en gång gjorde.
Det är säkert för oss att säga att 2020 var inget annat likt, och 2021 visar sig också vara speciellt och utmanande. När marknadsförare vill bygga varumärken kan nästa år också bli utmanande. Hur uppfinns marknadsföring på nytt efter Covid-19?
Förmågan att ställa och svara på dessa frågor är avgörande för marknadsföringsframgång under de kommande månaderna och åren. Under de senaste månaderna har det gjorts många jämförelser. Vi har lärt oss mycket under detta ena år av massiv förvandling.
Här är några sanningar från det förflutna, såväl som nyare sanningar som har ersatt dem.
1. Det gamla talesättet säger fortfarande: Marknadsföring börjar med att känna din kund. Lägg till en ny verklighet: Marknadsföring börjar med att förstå ditt kundsegment.
Covid-19-pandemin bekräftas thattmarknadsföring måste vara mer kundspecifik. Det kräver en grundlig förståelse av verkligheten på marknaden land för land, stat för stat, postnummer för postnummer. För restauranger, banker eller återförsäljare kan det handla om att skräddarsy kommunikationsbutiken för varje butik.
Vi har insett att marknadsföringsbudskap måste vara personliga och relevanta, motsvara individens behov och övertygelser. Och inte påverkan av demografi som kön och ålder. Att skapa en mänsklig, personlig koppling till all kommersiell kommunikation kräver definitionen av konsumenter som segment.
EY Future Consumer Index, som har genomfört fem omgångar av forskning med 14 500 deltagare i 20 länder sedan utbrottet av pandemin, har identifierat fem distinkta kohorter av konsumenter:
- För det första, prisvärdhet (32 procent av kunderna): Att leva inom sin budget och sina medel, inte fokusera på varumärken och mer på funktionaliteten hos sina produkter.
- Hälsan först (25 25 %): Skydda deras hälsa (särskilt från pandemin) såväl som deras familjers hälsa genom att välja artiklar som de tror är säkra och minimera risken i sättet de handlar.
- Planet First (16 procent): Försöker minimera deras påverkan på miljön och köper varumärken för att spegla deras värderingar.
- Socialt först (15 15 procent): Att arbeta tillsammans för att gynna samhället som köper från företag som de anser vara transparenta och ärliga.
- Den första upplevelsen (12 procent): Att leva i nuet och göra det bästa av varje ögonblick och ofta göra dem mer öppna för nya varumärken, produkter och upplevelser.
Att utnyttja personas och segmentering av kunder kan ge mer insikt i marknadsföringsstrategier för media och innovativa metoder. Och ännu bättre är att dessa insikter kan ge hela kundresan.
2. Äldre sanning: Du måste konkurrera med dina marknadsföringsrivaler. Den nya sanningen är att du tävlar med den mest positiva upplevelsen din klient någonsin haft.
Konsumenternas förväntningar steg redan före covid-19-pandemin. Gen Z växte upp med teknik som sömlöst vävdes in i deras dagliga liv. Direkt-till-konsumentföretag (som Glossier eller Parachute) hade redan villkorat oss att förvänta oss en nivå av hyperpersonalisering eftersom de var särskilt skickliga med våra personuppgifter.
Men när pandemin slog till ökade den tekniska omvandlingen exponentiellt.
Detta resulterade i ökade konsumentförväntningar på vad företagen skulle kunna ge dem. Konsumenten förväntar sig mer än en enkel digital transaktion, säger marknadsföringsexperter. Med tillkomsten av företag som har sina kunders personliga information letar de efter personliga, förväntansfulla upplevelser under hela kundresan.
Företag bör implementera tre steg för att säkerställa att deras tjänster uppfyller sina kunders ständigt växande förväntningar:
- Skapa varumärkespoäng som en avgörande nyckeltal för alla kunder i företaget, och använd helst realtidsanalys istället för en bild som ser bakåt från ett tidigare datum.
- Utveckla rätt informations- och teknikmarknadsföringsgrund för att stödja de mest kritiska användningsfallen under din kunds resa.
- Affiliate-mål för både individer och kollektiv över hela kundresan. Eventuella luckor i funktionella silos såsom försäljning, marknadsföring eller kundservice är inte synliga för slutanvändaren.
3. En gammal sanning som fortfarande är sann: Dina kunder vill veta att du har vad de vill ha. Den nya sanningen för marknadsföring är att kunderna förväntar sig att du tillhandahåller exakt vad de behöver.
Om ribban fortsätter att klättra bör vi sträva mot en ny kundupplevelse – både från B2C- och B2B-sammanhang. Idag förväntar sig konsumenterna att alla upplevelser de har kommer att vara sömlösa, aktuella, informativa och asynkrona. Det vill säga, de är fokuserade på att ta emot vad de vill när de vill ha det. De kommer inte att låta något distrahera dem.
Företag måste sätta marknadsföringsdata och teknik i centrum för sin verksamhet.
Detta kan innebära att man införlivar någon nivå av maskininlärning eller artificiell intelligens i mixen. Varför är det så? Eftersom data tillåter oss att tillhandahålla mer relevanta erfarenheter som sträcker sig över en eller flera som omfattar de fyra C:erna:
- Innehåll (som kan levereras via mobilappar eller e-post);
- Handel (såsom fysisk detaljhandel, e-handel eller hybridupplevelsen);
- gemenskap (som att samla B2B-köpare på en virtuell mässa eller vara värd för ett webbseminarium online om hemreparation för konsumenter) samt
- bekvämlighet (som att ge konsumenter kuponger eller andra förmåner med lojalitetsprogrammet).
Nuförtiden erbjuds majoriteten av 4Cs i ”one-size-fits-all”-strategier. Men konsumenterna kräver mer personalisering. Företag måste använda mer data och information för att förbättra sitt beslutsfattande.
Öka relevansen av dina interaktioner med kunder. Bygg fler mänskliga kontakter med sina varumärken.
4. Det gamla ordspråket: Att uppvakta kunder liknar dejting. Den nya Fakta: Kundtjänst är dejtingvärlden online.
Under många år var marknadsföringen mest inriktad på att köpa massiv bevakning eller inriktad på de högsta priserna för media och i hopp om att tjäna pengar på det. I grund och botten liknade det att gå till varje bar eller fest du kunde, i hopp om att du skulle träffa den perfekta personen. Det var en plats för serendipity, spontanitet och, ärligt talat, många möten med vänner.
Börja dejta online och svepa genom appar. Idag kan det vara mindre än tur att hitta din ideala person, och mer om algoritmer och data.
När det gäller marknadsföring har vi sett förändringen från varumärkesmarknadsföring till att utöka räckvidden och prestationsmarknadsföring för att skapa potentiella kunder. Den snabba tillväxten av digitala kanaler förstärkte bara trenden. Gör dig redo för att denna trend fortsätter och skärps.