Det finns många sätt som ett företag kan blöda pengar på. Från dålig kundbehållning till bortkastade gem, många av de dagliga aktiviteterna på arbetsplatsen kan innebära ineffektivitet som resulterar i förlorade intäkter. En av de tystaste mördarna av potentiell vinst är en vara som ofta sitter, utom synhåll och utom sinne, på din e-handelssida. Vi pratar om den ökända metoden att överge kundvagnar.
Hur övergivna vagnar undergräver potentiella intäkter
Övergivna vagnar är precis vad de låter som.
De är den digitala motsvarigheten till att fylla din varukorg med varor i en butik, ändra uppfattning om att köpa din kundvagns innehåll och gå ut utan att göra något.
Det är värt att påpeka att det är det i det här fallet ännu värre. Det är mycket lättare att lägga till föremål i en digital kundvagn, stänga ut ett fönster och aldrig se tillbaka.
Det borde inte komma som någon överraskning att övergivna vagnar är ett vanligt problem för onlineåterförsäljare. Detta är lättast att förklara via en återförsäljares ”avbrottsfrekvens”.
Avgångsfrekvens för kundvagn i enkla termer
Din avhoppningsfrekvens återspeglar antalet vagnar som besökare genererar på din webbplats. Avhoppsfrekvensen jämför den med antalet köp de genomför.
Tänk till exempel om 100 personer besöker din Etsy-webbplats en viss dag och skapar en kundvagn. Om 36 av dessa personer slutför sina köp är din avhoppsfrekvens 100 – 36 = 64 %.
Den siffran kan låta hög, men Baymard Institute ber att skilja sig åt. Forskningsorganisationen rapporterar att den genomsnittliga dokumenterade nedläggningsgraden för shoppingvagnar online i augusti 2022 var 69,99 %.
Undvik att göra förhastade antaganden
Den goda nyheten är att detta nummer inte representerar potentiella kunder som definitivt har bestämt sig för att inte spela förmyndare över ditt varumärke. Tvärtom, det finns många anledningar för människor att överge vagnar när de handlar online.
Statista listar saker som långsam leverans, alltför höga extrakostnader (som frakt) och behovet av att skapa ett konto som de främsta anledningarna till att folk inte betalade ut 2022. Det är inte förrän den fjärde anledningen på listan (bara 18 % inte litade på en webbplats med deras kreditkortsinformation) att problemet blir mer kopplat till specifika misslyckanden från återförsäljarens sida.
Med andra ord, i de flesta fall är en övergiven vagn inte en bränd bro. Det är helt enkelt ett misslyckande att slutföra ett köp. Detta innebär naturligtvis att, om det hanteras på rätt sätt, kan uppföljning av övergivna vagnar vara en legitim (och lönsam) intäktskälla för ett e-handelsföretag. Frågan är hur?
Återkräva inkomst för att lämna vagnen
Med så många övergivna vagnar där ute är det viktigt att överväga flera sätt att ta tillbaka de orealiserade pengarna. Här är några olika strategier att överväga inför 2023.
Skicka e-postmeddelanden om övergivna kundvagnar.
Detta är ett av de mest beprövade och sanna sätten att följa upp en övergiven vagn. Om en potentiell kund ger dig tillräckligt med information (inklusive en e-postadress), kan du skicka dem ett e-postmeddelande som påminner dem om en övergiven kundvagn.
När en shoppare är en återkommande köpare eller en äldre kund med ett konto eller köphistorik med ditt varumärke, kan du till och med anpassa budskapet.
Retention.com påpekar att det också finns sätt att samarbeta med anonyma vagnöverlämnare. Programvara på plats kan samla in förstapartscookies, så att du kan nå ut till okända webbplatsbesökare som fyllt en varukorg och lämnat den bakom sig.
Avfyra ett sms.
E-handelswebbjätten Shopify rapporterar att nästan en tredjedel av alla amerikanska internetanvändare använde mobila enheter för att köpa något varje vecka år 2021. Det betydande antalet mobilshoppare gör textmeddelanden till ett gediget alternativ till en övergiven kundvagns e-post.
När en mobil shoppare lämnar varor i sin varukorg i din app eller mobilwebbplats, kan det vara ett perfekt sätt att få in dem igen att skicka ett SMS-meddelande. Det här är snabba, subtila meddelanden – och de ses inte heller som spam.
Testa att avsluta popup-fönster.
Övergivna vagnar är en tidskänslig fråga. Om någon lämnar din webbplats finns det en god chans att de fortfarande handlar och vill hitta ett bättre erbjudande eller en enklare kassaprocess. Denna känsla av brådska innebär att ju tidigare du får kontakt med en kund efter att de lämnat en kundvagn, desto bättre.
Exit-avsikts-popups låter dig göra precis det – innan de ens lämnar din webbplats. Dessa popup-fönster utlöses när en användare är på väg att lämna en webbplats. Hubspot förklarar att dessa bör innehålla erbjudanden eller information som kan dra potentiella kunder tillbaka till sina varukorgar, såsom rabatt eller fri frakt.
Återta intäkter från Abandoned Cart 2023
Kundvagn övergivna intäkter bör aldrig vara en eftertanke. Det är en betydande källa till potentiell intäktstillväxt för de flesta företag.
Kom ihåg att en konsument som har gått så långt som att lägga en vara i en varukorg är nära att bli såld. De är mycket närmare inköpsstället än ett nytt lead. De är mycket närmare även än någon i början av kundresan.
Se till att ha denna vilande inkomst i åtanke. Utnyttja det när du skapar och justerar dina e-handelsstrategier för det kommande året.