Att ha babykläder av hög kvalitet och en bra, användarvänlig webbplats är inte tillräckligt för att börja generera intäkter. Först och främst måste det finnas ett behov av de varor du säljer. Sedan måste du använda rätt strategier för att nå din målgrupp. Så du måste både ha potentiella köpare och veta hur du tilltalar dem. Om du har en webbsida för babykläder och du inte är nöjd med din nuvarande strategi för att nå nya kunder, fortsätt läsa för att lära dig hur du riktar dig till rätt målgrupp med dessa enkla steg.
Först och främst måste du ha rätt målgrupp i åtanke. Vem är din målgrupp, vad är deras åldersintervall och vilka jobb gör de – det här är bara några frågor du bör ställa dig själv. Sedan handlar nästa steg om att välja lämpliga plattformar och sociala medier där du når dessa personer. Under tiden bör du börja sammanställa din sökordslista. De hjälper dig att skapa annonstext. Dessutom skulle det vara bra att ställa in din budget för annonsering.
-
Börja med att välja rätt målgrupp
Även om det kan verka som en lätt sak att välja rätt målgrupp, är det faktiskt inte så lätt. Det går längre än att bara notera att rätt målgrupp är föräldrar. Du måste gräva lite djupare. Fundera på vilken typ av föräldrar du riktar dig till: nyblivna föräldrar, mammor, pappor och ensamstående föräldrar. Detta är viktigt för varje typ av förälder att leta efter olika typer av babykläder.
Tänk till exempel på detta. Nyblivna föräldrar skulle förmodligen fokusera på säkerhet, medan föräldrar med minst ett barn till kommer att vilja ha saker som gör livet lättare för dem. En bra strategi att börja med är att göra en lista över produkter och anteckna en lista med funktioner för var och en. Du bör ha en unik funktion för försäljningsargument. Tänk sedan på vem som skulle behöva den typen av produkt, och voila – du har din målgrupp för just den produkten.
-
Välj lämpliga plattformar och sociala medier
Nästa steg handlar om att välja lämpliga plattformar och sociala mediekanaler. Alla plattformar och sociala mediekanaler är inte lämpliga för alla typer av produkter, det är därför du bör vara försiktig och hänsynsfull när du väljer dem. Det är inte meningen att skapa profiler över alla sociala mediekanaler. Du bör börja i det små, med en eller två mest betydande åt gången. Till exempel erbjuder Facebook och Instagram dig möjligheten att i hög grad anpassa din publik efter flera faktorer som deras plats, ålder, yrke, intressen och andra.
Å andra sidan är Pinterest bra för att skapa olika utseenden som kan tilltala din publik. Så, till exempel, om du är säljer babystickade plaggkan du skapa söta utseenden och lägga upp dem på Pinterest, som föräldrar (oftast mammor) kan spara i sina samlingar och kanske besluta sig för att köpa föremålen de såg.
-
Kom med en trovärdig sökordslista
Nyckelord är sättet att hjälpa människor att lättare hitta dig. De är viktiga för reklam. Nyckelord hänvisar till de mest populära orden och fraserna som folk skriver i Google när de söker efter en viss produkt. Hur börjar man? För varje produkt du säljer bör du skapa en lista med generiska sökord.
När du är klar bör du gå till Google och göra en sökning efter dessa nyckelord. Du kan använda olika strategier här för att kontrollera vilka sökord som fungerar bäst för dig. Du kan använda Googles sökordsplanerare, Moz, Ahrefs och en enkel Google-sökning och avsnitten ”folk frågar alltid” och ”sökningsrelaterade”. När du letar efter nyckelord att använda i din kopia och webbplats, fokusera på sökvolym, kostnad per klick och svårighetsgrad för varje sökord.
När du har slutfört alla de tidigare nämnda stegen är det dags att du flyttar för att skapa annonstext. Rätt annonstext kommer att attrahera den målgrupp du önskar. Hur du formulerar din annonstext påverkar i hög grad om potentiella kunder kommer att köpa produkten. När du säljer babykläder bör din annonstext alltid fokusera på vad som skulle få en förälder att köpa just den produkten. Det finns flera bra strategier för att skriva annonstexter som ger dig intäkter. Först och främst bör du svara på föräldrars frågor och funderingar. Sedan bör du lägga till ditt unika säljförslag. Och naturligtvis högkvalitativa bilder av produkten med en genuin beskrivning.
-
Lägg upp en budget för annonsering
Det är också viktigt att sätta upp en budget för annonsering. Din budget bör inte vara för liten eller för mycket. Alla företag är olika så det finns inte en rätt mängd som fungerar för varje företag. När du bestämmer din budget finns det flera faktorer du bör tänka på. Tänk på hur konkurrenskraftig ditt företag är. Ju mer konkurrenskraftig, desto mer annonspengar behöver du investera. Dessutom bör du också överväga dina konversationsfrekvensmål. Fundera också på om du vill rankas först på Google, var du riktar in dina annonser och om du lägger ut dem på entreprenad.
Att hitta rätt målgrupp för en webbsida för babykläder är inte en lätt sak att göra, det finns flera viktiga aspekter att ta hänsyn till. Du bör gå steg för steg för att skapa en rimlig marknadsföringsstrategi som ger dig mer intäkter.