Är du redo att ta din affiliatemarknadsföring till nästa nivå? E-postmarknadsföring är en naturlig förlängning av ditt innehåll på plats och ett beprövat sätt att öka affiliates provisioner. Använd dessa tips för att lansera en framgångsrik e-postmarknadsföringskampanj för affiliate som främjar förtroende, ökar varumärkets synlighet och ökar försäljningen.
Vad är affiliate-marknadsföring?
Under affiliate-marknadsföringsmodellen marknadsför en affiliate (du) en säljares produkter eller tjänster. Säljaren ger dig en unik identifierarlänk som spåras varje gång en besökare klickar på den. Om besökaren genomför en viss åtgärd betalar säljaren dig en provision.
Affiliates betalas vanligtvis för en av tre åtgärder:
- Besökaren gör ett köp
- Besökaren blir en lead, till exempel när de prenumererar på en e-postlista
- Besökaren klickar sig vidare till säljarens webbplats
De flesta affiliateprogram använder cookies för att spåra hänvisningar, så om en besökare klickar på din affiliate-länk men inte köper förrän några dagar senare får du fortfarande kredit för försäljningen.
Hur man blir en affiliate
Affiliate-marknadsföring kan vara en lukrativ affärsmodell för alla som kan producera starkt innehåll och vet hur man marknadsför det. När du växer en publik och förtjänar deras förtroende kan du väva in produktrekommendationer och affiliate-länkar i ditt innehåll.
Det är bäst att gå med i affiliateprogram inom din nisch. Om du till exempel skriver om camping bör du bli en affiliate för företag som säljer campingutrustning. Du måste kontakta företag för att se om de erbjuder ett affiliateprogram eller söka efter program på sajter som Commission Junction och Share A Sale. Amazon Associates är ett annat populärt affiliateprogram.
Hur man blir en säljare
Om du säljer produkter och tjänster kan du starta ditt eget affiliateprogram genom nätverk som Commission Junction och Share A Sale. Eller så kan du använda programvara som Tapfiliate. Att starta ditt eget affiliateprogram är ett utmärkt sätt att öka din räckvidd – och försäljning – exponentiellt.
När ditt program har ställts in måste du ta med dig affiliate partners ombord. E-post är ett bra sätt att nå ut till bloggare, webbplatser och influencers inom din nisch för att se om de vill gå med i ditt affiliateprogram.
Hur kan du framgångsrikt införliva affiliate-marknadsföring i dina e-postmeddelanden?
Innehåll är kärnan i affiliate-marknadsföring, och de flesta affiliate-marknadsförare tjänar provisioner genom sina webbplatser och bloggar. Det är dock inte de enda sätten att göra affiliateförsäljning. Vissa marknadsförare marknadsför affiliate länkar via video, vissa begraver dem djupt i kurser och fortfarande, andra bygger produktjämförelse och prisaggregationsverktyg.
Även om affiliate-marknadsföring ofta framhålls som passiv inkomst, arbetar de mest framgångsrika affiliate-marknadsförarna för att skapa nytt, engagerande, pålitligt innehåll; sedan marknadsför de sitt innehåll via kanaler som sociala medier och e-post.
Hur e-post kan hjälpa till att öka affiliate-provisioner:
- Du kan skicka e-postmeddelanden som marknadsför ditt innehåll, vilket i sin tur främjar dina affiliate partners
- Du kan skicka e-postmeddelanden som direkt marknadsför dina affiliate partners
Det är en bra idé att prova båda strategierna och till och med infoga båda strategierna i samma e-postmeddelande. Kom ihåg: Det primära målet med din affiliate-e-postmarknadsföring är att främja förtroendet för ditt företag och de rekommendationer du gör – inklusive förtroende för dina affiliate-partners.
7 tips för affiliate-e-postmarknadsföring för att lansera en framgångsrik kampanj
1. Bygg förtroende
Framgångsrika affiliate-marknadsförare arbetar hårt för att vinna publikens förtroende. Istället för att göra uppenbara försäljningsföreställningar bör dina e-postmeddelanden gynna din publik på något sätt.
Packa dina e-postmeddelanden med användbart innehåll som löser problem och hjälper din publik att förbättra sina liv. Rekommendera sedan produkter som verkligen kan hjälpa dem. Kom ihåg: du marknadsför inte din publik. Du har en konversation.
I det här exemplet för affiliate-e-postmarknadsföring från Kim Komando berättar hon för människor varför hon använder Express VPN, och ger dem sedan en affiliate-länk för att kolla upp det själva:
2. Berätta historier
När du rekommenderar en produkt är den mest övertygande strategin att berätta en historia som illustrerar hur den hjälpte dig. Du vill att din publik ska identifiera sig med dina smärtpunkter – att se sig själva i dig – och förstå att något som fungerade för dig kan fungera för dem.
Berätta inte bara för din publik hur bra en produkt är. Berätta istället för dem hur du tjänade på att köpa den. Glöm inte att inkludera din affiliate-länk i din uppmaning.
Som ett annat bra exempel på affiliate-e-postmarknadsföring berättar Cool Tools historien om hur denna propanfackla användes på Battle Bots. Notera affiliate-länken:
3. Mjuk försäljning
Inkludera inte en produktrekommendation i varje enskilt e-postmeddelande. Använd istället e-postmarknadsföring för att främja relationer. En bra tumregel är att 80 % av dina e-postmeddelanden ska vara användbart innehåll och 20 % ska innehålla produktpresentationer.
I de flesta fall bör din pitch vara en mjuk försäljning. Att bara nämna fördelarna med en produkt kan vara tillräckligt för att driva affiliateförsäljning när du väl har etablerat förtroende.
4. Använd blymagneter
Använd blymagneter för att locka abonnenter och skapa din e-postlista. Blymagneter är incitament som levereras till kunder i utbyte mot deras e-postadresser.
De bästa blymagneterna hjälper din publik att lösa sina problem eller uppnå sina mål. Till exempel skulle en guide till trädgårdsskötsel tilltala människor som är intresserade av trädgårdsarbete, medan en checklista för skatteavskrivning skulle tilltala småföretagare. Ge din publik något användbart så kan du börja bygga förtroende samtidigt som du får tillåtelse att skicka e-post till dem.
Den här blymagneten på I Will Teach You To Be Rich erbjuder ett gratis kapitel när användare väljer att delta:
5. Automatisera
Utveckla automatiserade system som gör det enkelt att distribuera e-postkampanjer. Börja med prenumerationsformulär som gör det enkelt för din publik att anmäla sig (och ladda ner dina leadmagneter).
Popup-formulär, exit-avsiktsformulär, sidofält och sidfotsformulär fungerar alla. Skapa autosvarskampanjer som utlöses vid opt-in och leverera en sekvens av schemalagda e-postmeddelanden till nya prenumeranter. Du kan fortfarande skicka engångsmail till din lista, men automatisering kommer att frigöra tid för att fokusera på affärstillväxt.
6. Segmentera dina listor
Om du har flera publikpersoner, eller om ditt innehåll spänner över flera intresseområden, är det en bra idé att segmentera dina listor. Om du gör det kan du dramatiskt öka din opt-in-, öppnings- och omvandlingsfrekvens.
Om du till exempel driver en byggnadsbutik kan du ha en lista för gör-det-själv-kunder och en annan för entreprenörer med stora volymer. Varje målgrupp är sannolikt intresserad av olika innehåll och erbjudanden, så att segmentera dina listor gör det lättare att leverera rätt budskap till rätt person vid rätt tidpunkt.
7. Testa dina e-postmeddelanden
A/B-testning är ett utmärkt sätt att förbättra dina affiliate-e-postmarknadsföringsresultat konsekvent. Börja med en ”kontroll” eller e-postmeddelandet du alltid skickar. Skapa sedan en alternativ version. Skicka varje version till lika många personer på din lista för att se vilken som fungerar bäst. Vinnaren blir din nya kontroll, och du kan fortsätta att testa alternativ mot den tills du är säker på att du skickar den bästa versionen.
Är du redo att tjäna mer pengar? Använd dessa affiliate e-postmarknadsföringstips för att utveckla en framgångsrik kampanj som bygger din publik och ökar provisionerna.
© 2022, Vertical Response. Alla rättigheter förbehållna.