Att pitcha ditt företag är ett ämne som vi ofta skriver om här på Smart Hustle. Under det senaste året har vi täckt artiklar om försäljningsargument, pitchtävlingar, pitching till media och till och med pitchråd från Shark Tanks Kevin O’Leary.
Nyligen stötte jag på en annan vinkel som jag tror att vissa företagsägare skulle uppskatta, efter att ha sett en session där Bethany Edwards, medgrundare av Lia Diagnostics, presenterade sin verksamhet för publiken vid 2017 års SXSW Dell Experience.
Bethany och hennes team har utvecklat ett biologiskt nedbrytbart, spolbart graviditetstest; därför ligger hennes verksamhet inom det komplexa området medicinska produkter och regleringar. Detta är ett snabbt växande område; andra företag i det här området har utvecklat tester för andra hälsoproblem som patienter kanske föredrar att vara diskreta om, vilket har hjälpt till att öka test hemma marknadsföra. Jag kom i kontakt med Bethany senare för att få hennes tips till småföretagare inom liknande områden där produkterna är komplicerade och mycket reglerade. Få intervjun genom att klicka på Spela nedan.
I videon delar Bethany också med sig av allmänna pitchtips och råd för startande entreprenörer. Men om du är i ett komplext område eller hanterar en komplex produkt, här är Bethanys specifika tips för dig:
1. Antag att människor inte förstår komplexiteten.
Innan du skapar ditt manus och material, börja med antagandet att en del eller till och med hela publiken inte förstår de tekniska aspekterna av ditt företag eller din produkt.
2. Förenkla ditt huvudbudskap.
Eftersom du pratar med människor som inte förstår komplexiteten, börja med att försöka förklara problemet och din lösning på det enklaste sätt som du kan beskriva det.
3. Undvik jargong.
Om publiken inte förstår komplexiteten kommer de inte att förstå dessa tekniska termer; förenkla ditt språk.
4. Skriv som om du skulle förklara det för ett barn.
När du skriver ditt manus, föreställ dig någon som inte har någon aning om vad du gör och försök hitta sätt att beskriva verksamheten kortfattat men på ett meningsfullt sätt.
5. Öva manuset men var redo att avvika.
Saker och ting kan hända medan du pitchar (till exempel i Bethanys pitch tappade hon några av sina diabilder och var tvungen att winga den!). Men du bör också läsa din publik i realtid och fatta snabba beslut om vad du bör eller inte bör inkludera och när fördjupning är nödvändig.
Bethany delar med sig av fler råd i videon ovan. Hennes intervju är den andra i en serie av 2017 års SXSW Dell Experience-bevakning som vi kommer att dela med oss av under de närmaste veckorna.