Har du någonsin varit på en konferens, en presentation eller ett möte där du sänkte dig efter de första 30 sekunderna? Det tror jag att vi alla har. Ämnet är intressant, men utförandet av materialet är bedövande tråkigt. Om du vill att människorna i rummet ska gå med på din idé, köpa din produkteller till och med ge konstruktiv feedback till ditt förslag, är det viktigt att du engagerar din publik.
Jag har börjat använda ett helt nytt verktyg för alla mina presentationer, Beautiful.ai. Jag älskade det så mycket, jag har samarbetat med dem. Beautiful.ai är lätt att använda och hjälper dig att skapa djärva och vackra bilder, har ett inbyggt bibliotek med iögonfallande bilder och mallar som bäst illustrerar dina föredrag. Jag använder den, det borde du också!
Här är 10 enkla och användbara sätt att öka ditt målgruppsengagemang:
1. Planera din presentation
Du skulle inte göra ett prov utan att studera, så varför skulle du hålla en presentation utan att förbereda dig? Ta dig tid att ordentligt undersöka det material du planerar att presentera och bekanta dig närmare med ditt ämne. Ta dig sedan tid att lägga upp och organisera dina tankar och idéer.
- Ett flödesschema eller en disposition hjälper dig att få dina idéer organiserade så att du kan börja bygga din presentation.
- Ge din presentation struktur. Den ska följa en logisk sekvens och inte studsa runt.
- Använd ett verktyg som Skön att göra en visuellt tilltalande presentation som är lätt att skapa.
2. Fokusera på din måldemografi
Detta är en enorm faktor när det gäller att öka publikens engagemang. Skräddarsy din presentation efter din publik. Undersök din publik innan din presentation och ta reda på gruppens demografi. Vet vilket företag de kommer från, deras position och hur du kan hjälpa dem.
3. Håll Visuals begränsad
När du bygger din presentation, tänk på vad som kommer att göra intryck på din publik. För att hålla dem fokuserade på ditt och ditt samtal, begränsa hur mycket text du lägger på dina bilder. Om din publik kan läsa dina bilder för att få all information, varför behöver de dig? Fokusera istället på att lägga till slående bilder och prata om ditt innehåll istället för att bara läsa av bilden.
4. Håll det klart
Om din publik inte är bekant med din idé, produkt eller bransch, använd inte branschspecifik jargong, akronymer och begrepp som de inte förstår. Se #2 och tillgodose din presentation till din publik. Att veta vem du pratar med hjälper dig att förbereda ett språk som är lämpligt och förutse vilka frågor de kanske vill ha svar på.
5. Var medveten i din leverans
Öva på din presentation! Träna i spegeln hemma, till din make eller kollega, bara öva! Hitta också balans i din rörelse – ha lite energi, men var inte överallt. Du vill att publiken ska fokusera på ditt innehåll, inte på svettpärlorna som bildas vid dina tinningar eftersom du har gått en kvartsmil längs framsidan av rummet.
6. Gör det roligt
Vi har alla suttit i 30-minutersmöten som verkade vara en evighet. Publikens engagemang är nyckeln till att undvika den situationen när du är presentatör. Även om ämnet är tekniskt och torrt kan du fortfarande göra presentationen rolig. Gör din presentation minnesvärd genom att låta publiken interagera med dig. Få dem att skratta. Berätta en historia som väcker känslor. Ha en isbrytare eller en liten gruppsession om formatet tillåter.
7. Utnyttja tekniska resurser
Om du inte engagerar din publik kommer alla inom ett par minuter att vara på sina smartphones och kolla e-post, spela spel eller komma ikapp på sociala medier – i stort sett göra allt annat än att vara uppmärksam på dig. Men, utgå inte från det teknologi är emot dig. Uppmuntra användning av sociala medier före, under och efter evenemanget. Skapa omröstningar och låt din publik svara på sina smartphones under hela presentationen. Skapa en unik Twitter, Instagram eller Facebook-hashtagg för ditt evenemang.
8. Gör det relaterbart
Gå inte upp framför ett rum fullt av människor, läs av en massa fakta och teknisk information och förvänta dig att folk ska bli imponerade. Gör det relaterbart. Alla tycker om att känna att de är en del av historien. Berätta för din publik om din egen upplevelse, dela något personligt och få ditt budskap att hålla fast.
9. Ställ in rummet för framgång
Om du har möjlighet, var strategisk när det gäller att inrätta ditt rum på ett sätt som uppmuntrar publikengagemang. Ställ inte upp 200 stolar för en publik på 50, alla kommer att sitta där bak. Tvinga folk till fronten. Få dem att sitta bredvid varandra. Förlova dem och prata med varandra. Utnyttja allt utrymme och begränsa dig inte till framsidan av rummet.
10. Sluta inte för att låta publiken läsa dina bilder
Vi har redan täckt det du borde inte läsa dina bilder. Men det är också viktigt att inte stanna mitt i presentationen för att låta publiken läsa dina bilder. För det första ska du inte ha så mycket text på dina bilder att publiken behöver mer tid än vad du lägger ner på att prata om bilden för att läsa den. Att hålla text kort och rakt på sak kommer att lämna mer utrymme för visuella medier som kommer att lämna ett mer bestående intryck och öka din publikengagemang.