Jag tror att det bästa sättet att introducera konceptet med en bloggkommentarpolicy är att påminna dig om att mitt favoritord är Nej.
Med risk för ljud inte roligt, Jag gillar regler.
Om du har möjlighet att sätta regler för en given situation kan de hjälpa dig att hitta lösningar på problem snabbare och undvika framtida huvudvärk.
Och du är i en position att sätta regler för onlinegemenskapen du bygger med din webbplats innehåll.
Det är inte strikt att sätta regler för ditt digitala hem – det är ett smart sätt att förbereda dig för bloggframgång.
Vad är en bloggkommentarpolicy?
En bloggkommentarpolicy hjälper till att spara tid för ditt viktigaste arbete
När du är en arbetande författare letar du alltid efter mer tid att spendera på de projekt som du verkligen bryr dig om.
Men det är lätt att bli bunden till att utföra andra nödvändiga uppgifter, som att övervaka, utvärdera och svara på bloggkommentarer.
Den goda nyheten är att du kan bevara mycket av din energi genom att etablera dig kommunikationsregler för ditt företag och din webbplats.
Om du precis har startat din blogg är det väl värt din tid att skapa en bloggkommentarpolicy. Om din webbplats har funnits ett tag kan du fortfarande lägga till en.
Sedan har du en standard som hjälper dig att granska blogginläggskommentarer du får.
Om en kommentar följer dina regler kommer du att godkänna den. Om det inte gör det kan du snabbt ta bort det och gå vidare till viktigare arbete.
Hur man skriver en bloggkommentarpolicy
Det tar inte för lång tid att sätta ihop en enkel bloggkommentarpolicy som ska visas på din webbplats.
Liksom ditt företags användarvillkor och betalningspolicy som du fastställer när du lär dig att bli frilansskribent, kan sidan utvecklas över tid, så oroa dig inte om du behöver utöka den senare.
Kolla in de fyra kategorierna nedan för att hjälpa dig att skriva det första utkastet till din kommentarspolicy. Sedan, efter lite innehållsredigering, bör den vara redo att publiceras på din webbplats.
1. Syftet med din kommentarpolicy
Det första avsnittet i din kommentarspolicy bör vara välkomnande.
Dessa regler är inte avsedda att hindra människor från att interagera med dig.
Till exempel förklarar introduktionen av Copybloggers:
”Vi är mycket glada över att du är här och kan inte vänta med att se vad du har att säga om strategierna, principerna och metoderna för innehållsmarknadsföring som vi skriver om varje vecka.
”Innan du lägger till ditt bidrag i kommentarsfältet i vår
vardagsrumhemma på webben, vänligen ägna en stund åt att titta igenom de användbara riktlinjerna nedan.”
Du kommer att använda din skrivarröst för att göra det här innehållet lika minnesvärt som allt annat du publicerar. Det är ett annat sätt för webbplatsbesökare att lära känna dig bättre.
Jag kommer att fortsätta att använda Copybloggers bloggkommentarpolicy som ett ramverk för att skapa din egen text.
Digitala handelspartners är Copybloggers byråavdelning, och vi är specialiserade på att leverera riktad organisk trafik för växande digitala företag.
2. Den typ av kommunikation du uppmuntrar
Vill du höra de ”goda nyheterna” eller de ”dåliga nyheterna” först?
Det här avsnittet av Copybloggers bloggkommentarpolicy leder med de ”goda nyheterna.”
Det står:
”Vi välkomnar en tankeväckande och civiliserad diskussion.”
Kommentarer är ett bra sätt att främja diskussionen som blogginläggets författare startade, så vi ger några exempel på den här typen av relationsbyggande:
- Lägg till smarta, relevanta idéer som bygger på en artikels premisser – läs artikeln innan du kommenterar
- Släpp roliga referenser eller skämt som för samtalet framåt
- Ge användbar, konstruktiv (inte dum eller ful) kritik
Det är viktigt att komma ihåg att dessa riktlinjer inte är det endast om vilken typ av beteende som är förbjudet.
3. Den typ av kommunikation du inte tillåter
Men tyvärr måste du släppa de ”dåliga nyheterna” också.
Copybloggers bloggkommentarpolicy ger exempel på hur överträdelser ser ut:
”Copybloggers redaktion förbehåller sig rätten att redigera eller ta bort kommentarer som vi finner lämpligt, utan förklaring.
”Här är några exempel (inte heltäckande, men du kommer att förstå) på typer av kommentarer som säkerställer att du misslyckas med att kommunicera, åtminstone på Copyblogger.”
Vi listar sedan specifikt beteende som är oacceptabelt, inklusive:
- Kommentarer som helt enkelt upprepar eller upprepar information från artikeln och som inte för konversationen vidare
- Off-topic personliga eller professionella rants
- Hot mot oss eller andra besökare
Det är här du fastställer lagen, så ge så många detaljer som möjligt.
Sedan, om någon bryter mot en av dessa regler, behöver du inte tänka dig för två gånger raderar sin kommentar eller blockera dem från att lägga upp kommentarer på din webbplats i framtiden.
4. Ytterligare regler som skyddar ditt företag och din gemenskap
Som avslutning säger Copybloggers kommentarspolicy uttryckligen:
”Bidra inte med spam. Om du vill att din kommentar ska visas på Copyblogger, respektera vår community och tänk efter innan du gör ett inlägg.”
Det här sista avsnittet av din bloggkommentarpolicy anger fler regler för vilken typ av skrivvanor som är lämpliga för ditt samhälle.
Det kan innehålla information om:
- Länkar: Om du måste inkludera en länk i din kommentar, tänk på att din kommentar kanske inte godkänns för inlägg. Ha tålamod. Relevanta länkar som bidrar till samtalet måste godkännas. Uppenbara försök att marknadsföra ditt företag, få bakåtlänkar, trafik eller andra typer av självreklam är inte tillåtna.
- Upphovsrätt: Om vi får ett autentiskt meddelande om att en kommentar bryter mot någons upphovsrättsskyddade information, kommer kommentaren att raderas och kommentatorn kan blockeras från att lägga upp kommentarer i framtiden.
- Integritet: Dela inte privat information i din kommentar. Vi kommer att radera telefonnummer, e-postadresser eller annan privat eller personlig information för att skydda den berörda parten. Det här är inte platsen för att utbyta kontaktinformation med andra besökare.
Du känner din verksamhet och nisch bättre än någon annan, så det här avsnittet är ett utmärkt tillfälle att förebygga problem (och huvudvärken jag nämnde ovan) innan de uppstår.
Är du redo att publicera snabbare och med mindre stress?
Om du gillar riktlinjer som dessa som tar bort en del av gissningarna från din innehållsmarknadsföring, har vi också en checklista för blogginlägg som hjälper dig att klicka Publicera med självförtroende.
Det är ett ramverk som låter dig bocka av de viktigaste delarna av bra innehåll, så att du vet att du producerar ditt bästa arbete.
Och glöm inte att också ta vår gratis e-bok om bloggande som fungerar …
PRENUMERERA NU
Observera: JavaScript krävs för detta innehåll.