Du kanske har blandade känslor om att lära dig hur man börjar skriva. Å ena sidan, tips för nybörjare skribenter får dig att brinna för att bli författare. Å andra sidan är innehållsskapare lätta mål för kritik.
Vissa kanske till och med säger att de ”ber om det” genom att offentligt visa sina tankar, åsikter, intressen och konst.
Men jag håller ståndpunkten att alla som står fast vid ”be om det”-tron i grunden inte förstår varför de flesta människor publicerar innehåll.
Innehållsskapare delar inte med sig av sina erfarenheter och kunskaper eftersom de tror att de vet allt.
Hur man börjar skriva när man vill publicera innehåll
Att publicera innehåll online är en förlängning av grundläggande mänsklighet i offlinevärlden.
Vi delar.
Vi jämför.
Vi frågar.
Vi kommunicerar.
Vi binder.
Vi håller inte med.
Vi uthärdar.
Vi förstår.
Vi tolererar.
Vi ansluter.
Meningsfulla interaktioner kräver sårbarhet, vilket innehållsskapare också ingjuter i sin skrivröst och onlinearbete.
Helt ärligt tror jag att det hotar de som känner sig oförmögna att kommunicera sina egna sanningar.
Så dessa kritiker delar hårstrån, de ger strågubbsargument, de letar efter svagheter att utnyttja.
De försöker beröva oss vår mänsklighet eftersom att se någon annan arbeta med sin passion påminner dem om hur de försummar sin egen.
Dialog är starkare än missnöje
Jag säger inte att alla måste hålla med eller hålla käften.
Men jag tror att det finns produktiva och improduktiva sätt att uttrycka kritik – tankeväckande kontra slarviga kommentarer.
Det senare innebär en bristande medvetenhet om att alla innehållsskapare har många andra saker på gång i sitt liv. Man vet aldrig vad som precis hände innan de skrev det där blogginlägget, spelade in det där podcastavsnittet eller filmade det skrivrådsvideo.
Valet Kritikern gör om hur de ska uttrycka sitt svar påverkar också deras eget välbefinnande.
Ja, jag bryr mig nu om The Critics välbefinnande.
Jag skulle utmana varje person som har en stark, negativ reaktion på ett innehåll att använda den energin för att producera sitt eget innehåll – att bygga sin egen plattform.
För om The Critic gjorde det, skulle de befinna sig i centrum av samma blandning av observatörer, fans och hatare.
Och kanske skulle de utveckla mer empati för dem som skapar innehåll regelbundet.
Kanske skulle de börja förstå vilka bedömningar du måste göra när du redigerar innehåll och omsorgen om din presentation som pågår bakom kulisserna, som att följa en checklista för blogginlägg för att se till att du har allt precis rätt.
Kanske skulle de inse att konstruktiv kritik och nyfikna frågor har andra toner än ”gotcha”-attacker och nedlåtande sonderingar.
Digitala handelspartners är Copybloggers byråavdelning, och vi är specialiserade på att leverera riktad organisk trafik för växande digitala företag.
Alla anledningar till att inte börja skriva frilans
Jag fokuserar på de negativa aspekterna av att ha en närvaro online eftersom jag tror att de kan avskräcka människor från att börja i första hand.
Och när du inte startar ett projekt du vill utforska, lämnar du innehållsskapandet till andra människor som är villiga att ta risker och utsätter sig för all potentiell kritik – eftersom du samtidigt ökar dina egna chanser att bli en knasig kritiker .
Mer än bara behovet av att övervinna perfektionism i ditt företagsbloggande, en enkel praxis som låter dig skapa innehåll regelbundet är att bli bekväm med ”tillräckligt bra”.
Vad är ”bra nog?”
Människor med goda avsikter gör fel och publicerar inte alltid banbrytande arbete.
Om du publicerar konsekvent kommer du inte alltid att dela bra saker. En del av det kommer bara att vara okej.
Det här inlägget kanske bara är okej. Jag publicerar den i alla fall.
”Good enough” hjälper dig att flyta med ditt innehållsskapande momentum, istället för att frukta oavsiktliga misstag eller oundviklig medelmåttighet.
Hur man börjar skriva med självförtroende
Jag är helt klart den sista personen som säger till dig att det är okej att producera oinspirerat, generiskt innehåll, men ibland kan du vara din egen värsta kritiker och stoppa dig själv från att publicera en viktig del av din innehållsmarknadsföringsresa.
Prova dessa fem tips för att göra ditt bästa, hedra ditt arbete, släppa det, lära av det och gå vidare till ditt nästa innehåll för att växa som kreatör.
1. Kom ihåg att du inte är för alla
Om du vill få ingredienser till ett tråkigt innehållsrecept, titta i försök att behaga alla i din lokala Content Formula Store.
Du kommer aldrig att tillfredsställa alla typer av läsare, lyssnare eller tittare.
Jag har sett innehållsskapare göra de mest grundliga friskrivningarna för att klargöra sina avsikter och någon misstolkar alltid deras budskap och hittar ett sätt att bli kränkt.
Ju snabbare du kommer ihåg att vissa människor aldrig kommer att gilla dig, hur mycket du än försöker, desto snabbare slutar du vara upptagen av vad andra tycker om dig och återgår till att producera ett gediget arbete.
Människor har också rätt att göra snabba bedömningar av dina blogginläggsidéer, och du har aldrig tid att vinna över dem.
Låt dessa människor gå.
Lita på att rätt personer stannar kvar.
Och du behöver inte vara ”perfekt” för att rätt personer ska uppmärksamma ditt innehållsmärke; de bara får det.
2. Heja på din ideala publikmedlem
I slutändan handlar det inte om dig.
Om du vill hjälpa någon, fokusera på att hjälpa dem att övervinna writer’s block.
Du fokuserar inte på de potentiella svaga delarna av ditt skrivande som du kanske har missat.
Det finns alltid en anledning att ogilla ett innehåll du just skapat.
Om din ideala publikmedlem får ut mycket av ditt innehåll skulle de bli besvikna om du slutade publicera.
När du bryr dig om vem du skapar innehåll för, drar åsikterna från fel personer mindre vikt.
Skulle det inte vara synd om du slutar göra din grej på grund av någon som ändå inte spelar någon roll?
3. Lägg till värde så snabbt som möjligt
När du tillhandahåller värde snabbt behöver folk inte söka efter vad de behöver eller vill ha.
Mycket av tiden måste du börja skriva först och sedan begränsa vad du vill säga.
Det är därför dina skrivvanor bör innehålla skarp redigering. Håll inte fast vid delar som inte tjänar.
Men gissa inte det ämne du vill dela heller.
Något du tror är enkelt kan vara en uppenbarelse för någon annan.
Tydliga och raka budskap som levereras med din specifika stil och tillvägagångssätt är hur du attraherar och utökar din publik.
4. Sätt gränser kring ditt arbete när du börjar skriva frilans
Även om du lägger in aspekter av dig själv i ditt arbete, när du skiljer dig från det, hjälper det dig att förhindra att du tar kritik personligen.
Det är något du producerat – en sorts föreställning – men det är inte du.
Det är bara en del av det du gör, och om du arbetar tillräckligt länge och tillräckligt hårt kommer du att vara oerhört stolt över det du har skapat. Du kommer också att ha en portfölj som hjälper dig att tjäna pengar som frilansskribent.
Ingen kan ta den stoltheten ifrån dig. Du har förtjänat det.
För att komma till den punkten av tillfredsställelse, sätt regler för hur du hanterar din innehållsverksamhet.
Bestäm om:
- Folk kan kontakta dig direkt och hur
- Du tillåter kommentarer
- Det finns några personliga ämnen du inte kommer att prata om
Att sätta gränser som de i förväg minskar extra saker att tänka på när du är involverad i dina dagliga uppgifter, vilket gör att du kan bli mer produktiv.
5. Bli vän med förbättringsprocessen
”Alla våra slutgiltiga beslut fattas i ett sinnestillstånd som inte kommer att hålla.” – Marcel Proust
Var inte för mycket uppmärksam på dina egna bedömningar av vad som är bra eller dåligt skrivande, när det kommer till ditt eget innehåll.
Även om det är lätt att vara hård mot dig själv, omvänt, kan något du tycker är bra just nu tyckas vara medelmåttigt för dig i framtiden.
Genom att omfamna ”tillräckligt bra” kan du avsluta ett projekt så att du har en startplats att växa ifrån – oavsett dina nuvarande åsikter om det.
Så länge du strävar efter att producera något meningsfullt är att göra misstag ingen anledning att inte publicera.
Om du hittar ett misstag senare kan du alltid fixa det (om möjligt) och lära av det (alltid möjligt).
Och när du ser tillbaka på ett stycke äldre innehåll och inte hittar något att förbättra, kommer det att bli en vintergrön del av din portfölj.
Börja skriva idag för att bygga din egen grej
Om du kan komma förbi tvivel och kritik – inifrån och utan – kan du bygga något eget.
Och bli upphetsad över de oändliga möjligheterna för innehåll som har en positiv inverkan.
PRENUMERERA NU
Observera: JavaScript krävs för detta innehåll.