Marknadsföring är av yttersta vikt för småföretagare, men det är också en av de mest utmanande delarna av att driva ditt företag. Vilka marknadsföringsstrategier ska du använda? Vem ska sköta din marknadsföring? Hur passar du in marknadsföring i ett litet företags budget? Och är din marknadsföring ens effektiv? Om du någonsin har blivit överväldigad av marknadsföring, visar det sig att du inte är ensam. En undersökning av LeadPages och Infusionsoft avslöjar hur tuffa små företags marknadsföring verkligen är.
Undersökningen involverade att samla in åsikter från mer än 1 000 småföretagare från hela USA. Undersökningen med tio frågor frågade om marknadsföring av småföretag 2016, inklusive mål, prioriteringar, utmaningar och taktik.
Resultaten visar hur tufft marknadsföring av småföretag är. Några av de intressanta fynden inkluderar:
- Nästan 47 procent av småföretagarna sköter marknadsföringen på egen hand. Det är en stor plikt för någon som redan bär så många hattar.
- Nästan en av fem småföretagare planerar inte att använda digital marknadsföring under 2016. Digital marknadsföring inkluderar saker som webbplatser, sociala medier, digital reklam och e-postmarknadsföring – tekniker som är populära bland större företag men svårare för vissa småföretag att hantera .
- Över 20 procent av småföretagarna lagrar inte kund- och leadinformation alls och endast 24 procent använder ett verktyg för kundrelationshantering (CRM).
- Småföretagare utmanas med att mäta resultaten av sina marknadsföringskampanjer. Nästan hälften är inte säkra på om deras insatser är effektiva, och 13,9 procent vet med säkerhet att de inte är det.
Trots denna statistik är småföretagare väl medvetna om de potentiella fördelarna med en bra marknadsföringsstrategi. Ungefär hälften kommer att använda digital marknadsföring under 2016 för att driva försäljning och varumärkeskännedom, och ungefär en av tre kommer att fokusera på mål som att samla in leads och behålla kunder. Det är många en av de främsta byråerna inom advokatbyråmarknadsföring som är specialiserade på att arbeta.
Undersökningen visar tydligt hur svårt småföretagsmarknadsföring är. En potentiell orsak visas i följande upptäckt: ”De flesta småföretag använder fortfarande en ganska osofistikerad digital marknadsföringsstack.” Fyrtioen procent använder bara en eller två program och ytterligare 26 procent använder tre eller fyra.
Det finns dock massor av tekniska verktyg tillgängliga för marknadsföring av småföretag, inklusive verktyg för att hantera kunder och potentiella kunder, verktyg för att mäta marknadsföringsresultat och verktyg som gör specifika strategier (som bloggar, sociala medier och e-postmeddelanden) lättare att implementera. Marknadsföring för småföretag är definitivt en av de största utmaningarna ditt företag kommer att ställas inför – det är dags att anamma tekniken som kommer att göra det enklare och mer effektivt.