När du sätter ihop en webbplats, väldigt ofta vad du skriver är mindre viktig än dina grundläggande webbvitals, dvs hur du visar det.
Din webbplats måste vara välplanerad och enkel för användare att interagera med. Oavsett hur bra ditt innehåll är, om det tar en evighet att ladda, åldrar att interagera med – eller om sidans bilder och stycken hoppar runt irriterande – ingen läser det.
Många VD:ar, innehållsskapare och sajtägare har vetat detta ett tag. Men först nyligen gjorde en uppdatering av Googles algoritm det officiellt. Den här uppdateringen innehåller en ny uppsättning kriterier som kallas Core Web Vitals (CWV). Dessa är utformade för att förbättra layouten, navigerbarheten och den övergripande användarupplevelsen (UX) av onlineinnehåll.
Att Google är inblandat betyder förstås ganska mycket. I vilken utsträckning din webbplats uppfyller CWV-kriterierna kommer påverka din ranking.
Så vad kan du göra för att optimera din webbplats så att den blir mer CWV-vänlig? Vad kan vi lära oss av den inverkan CWV redan har haft på världens webbplatser? Och – förstås – vad är CWV, exakt?
Vad är Core Web Vitals?
Termen Core Web Vitals (CWV) syftar på en trio av rankningsfaktorer som introducerades av Google i juni 2021.
Släppt som en del av rankningssignalen ”Page Experience”, CWV – tillsammans med befintliga rankningsfaktorer som mobilvänlighet och webbplatssäkerhet – är utformade för att mäta hur användarcentrerad och tillgänglig din webbplats är. De tre CWV:erna är följande:
1. Largest Contentful Paint (LCP)
LCP tittar på hur lång tid det tar att ladda din sidas ”huvudinnehåll”. Detta inkluderar den utvalda bilden, texten och/eller videon som Google anser vara det centrala fokuset på din sida.
2. Fördröjning av första ingång (FID)
FID, å andra sidan, bedömer hur lång tid det tar för din sida att bli interaktiv. Hur snabbt kan din användare till exempel klicka på en länk eller en annons? Hur länge ska jag spela upp en video eller scrolla ner på sidan för mer information?
3. Cumulative Layout Shift (CLS)
Vi har alla upplevt frustrationen av att försöka klicka på något på en sida och sedan hamna på en helt annan plats. Detta händer när sidelement ”hoppar” runt på oss. Föga förvånande, denna kinesis – ”layoutskiftet” – utgör inte en bra UX. Google är definitivt inget stort fan heller.
Denna tredje CWV mäter alltså den visuella stabiliteten på dina sidor. Google kvantifierar dig på CLS med en poäng mellan noll och ett. Ett poäng på noll är bäst, och ett är det sämsta, det vill säga det som stör användaren mest. Sikta på en poäng på 0,1 eller mindre så är du på rätt väg!
Vad är rankningssignalen för sidupplevelse?
Kom ihåg att det inte bara är CWV som du behöver övervaka. CWV är bara en del av en bredare uppsättning kriterier som hänför sig till hur Google bedömer sidupplevelsen – och rangordnar dessa webbplatser därefter. De andra elementen inkluderar:
- Mobilvänlighet. Är dina sidor lättnavigerade på smartphones, surfplattor och andra mobila enheter?
- Säkerhet. Erbjuder du dina användare en säker upplevelse? Krypterar du deras känsliga information, till exempel kreditkortsuppgifter? Använder din webbplats ett SSL-certifikat?
- Påträngande popup-fönster på mobila enheter. Att bombardera dina användare med marknadsföring och popup-annonser vänder dem emot dig. Det kommer att irritera Google också. Detta innebär att ditt innehåll kommer att kämpa för att rankas.
Så det finns en whistle-stop rundtur i vad Page Experience och CWV är. Men vilken typ av effekt har de redan haft på webbplatser i stort?
Hur har Core Web Vitals påverkat webbplatser?
Nyligen testade webbplatsbyggarexperten prestandan för över 3 000 webbplatser mot Googles nya CWV-mått. Målet var att ta reda på om vissa e-handelsplattformar – som Shopify och Wix – presterar bättre än andra och därmed representerar ett bättre val när du skapar din webbplats.
Så vem kom ut i toppen?
Något överraskande överträffades några av branschens största namn – inklusive Shopify, BigCommerce och Wix – av sina mindre kända rivaler, som Shift4Shop och Volusion. I stort sett var detta fallet på både desktop och mobil.
Forskningen indikerade också att stationära webbplatser överträffar mobila – utan ett enda undantag. I många fall registrerade stationära webbplatser ett övergripande resultatpoäng på mer än dubbelt så mycket som deras mobila motsvarigheter. Det är klart att det finns en tydlig klyfta här.
I andra nyheter skryter Shopify med de snabbaste serversvarstiderna – på både stationära och mobila enheter – medan Shift4Shop och Squarespace också registrerade ljussnabba resultat här. Mindre imponerande är att BigCommerce har de långsammaste svarstiderna på skrivbordet. Wix snigelliknande mobilsvarstid utgör en (ganska bokstavlig) misslyckande att starta.
Hur kan du testa din webbplats för Core Web Vitals?
Det enklaste sättet att testa hur dina sidor hanterar kriterierna som anges i CWV-uppdateringen är att gå till PageSpeedInsights. Det är gratis och superenkelt att använda. Det här verktyget ger din sida ett betyg på mellan noll och 100. Här är en guide för att tolka den:
- 0 till 49: Fattig
- 50 till 89: Behöver förbättras
- 90 till 100: Bra
Om du har Google Search Console kan du också få en känsla av hur det går för din webbplats genom att gå till det vänstra sidofältet och välja Förbättringar > Rapport om kärnwebbviktalitet. Rapporten bryter upp din webbplatss prestanda efter varje CWV-mått och ger separata diagram för mobil och dator.
Så nu har du en bred uppfattning om vilken inverkan Core Web Vitals-uppdateringen har haft på webbplatser hittills — och du vet hur du testar din webbplats för det.
Men vilken typ av förändringar behöver du göra för att garantera fantastisk prestanda i ögonen på Googles största senaste algoritmskifte? Låt oss ta reda på.
Hur du optimerar din webbplats för de nya kriterierna
För det första bör vi notera här hur du optimerar din webbplats för CWV-framgång kommer beror på hur du byggde den. Alla webbplatser är inte skapade lika. Vissa är gjorda med webbplatsbyggare eller e-handelsplattformarna vi diskuterade ovan. Vissa är uppbyggda kring innehållshanteringssystem (CMS) medan andra är byggda helt från grunden.
De tre tipsen nedan riktar sig främst till dem som har skapat sin webbplats med en webbplatsbyggare eller ett CMS som WordPress. De övergripande principerna de talar med kommer dock att vara relevanta för alla!
1. Begränsa din användning av appar och plugins.
”Plugins” är tredjepartsapplikationer som du kan integrera på din webbplats för att ge värdeskapande funktioner och funktionalitet. Även om plugins är superhändiga – de gör allt från att förbättra din webbplats SEO till att hjälpa dig bygga en onlinebutik – bör de också kontaktas med en viss försiktighet.
Dessa appar lägger extra ”tyngd” till din webbplats, vilket gör att den laddas långsammare och skadar dina CWV-poäng. För att begränsa din app och plugin-överensstämmelse, närma dig det på samma sätt som du skulle göra en vårstädning av din garderob. Fråga dig själv vilka du verkligen behöver och släng (avinstallera) allt du inte behöver.
2. Använd enklare mallar och var försiktig med kod.
På samma sätt kan mallar och kod också ladda upp din webbplats med mer vikt än den behöver.
”Mallar” i detta sammanhang är förinställda designteman runt vilka du kan bygga utseendet och känslan på din nya webbplats. Detta sparar naturligtvis tid och ansträngning. Men på många sätt offrar du också substans för stil. Det beror på att de snyggaste mallarna också kommer med den mest inbyggda koden bifogad. Precis som alltför många appar och plugins saktar ner din webbplats, så hindrar överdriven kod också hastigheten på din webbplats.
Lösningen? Använd enklare mallar. Ju enklare en mall, desto mindre kod är inblandad. Ju mindre kod inblandad, desto snabbare kommer din webbplats att laddas.
Detsamma gäller när du lägger till ny kod på din webbplats. De flesta webbplatsbyggare skapar kodtunga webbplatser från början. Tänk efter två gånger innan du lägger till ännu mer kod i mixen.
Även om webbplatsbyggare inte ger dig tillgång till webbplatsens kod, kan du minska mängden kod på sidan genom att välja ett ljusare teckensnitt i den visuella redigeraren. Mer grundläggande typsnitt – till exempel de som inte behöver hämtas från Google Fonts – kommer att hjälpa din webbplats att laddas snabbare och sätta dig väl till pass i sökmotorernas ögon.
3. Optimera dina bilder och lata ladda.
Det är en liknande historia här också. Ju större och tyngre dina bilder på din sida är, desto längre tid tar det att ladda din webbplats.
Lyckligtvis är den här en enkel fix. Kör helt enkelt dina bilder genom ett onlineverktyg för bildkomprimering — tiny.png fungerar utmärkt — för att minska storleken på filerna. Och oroa dig inte – du behöver inte kompromissa med kvaliteten. Bildupplösningen förblir densamma, och du kommer fortfarande att dra nytta av kristallklara bilder, bara utan allt bagage som följer med Inte optimerad mängd.
Vi rekommenderar också att du implementerar lazy loading. Detta betyder i huvudsak att bilder som finns längre ner på sidan inte laddas förrän användaren rullar ner för att nå dem. Detta bevarar sidupplevelsen utan att belasta din dåliga sida med ansvaret att behöva ladda allt på en gång. Din FID-poäng kommer att tacka dig!
Avslutar
Slutligen, här är ytterligare ett inofficiellt tips: testa, testa och testa sedan igen.
När allt kommer omkring är det enda säkra sättet att veta hur väl dina ansträngningar för att optimera för Googles Core Web Vitals går att fortsätta testa. Kom ihåg att du kan göra detta online via verktyget PageSpeedInsights, samt med den utmärkta rapporteringsfunktionen som Google Search Console tillhandahåller som standard.
Dessutom låter båda dessa plattformar dig dela upp prestanda för din stationära och mobila webbplats. Detta gör att du kan få en mer detaljerad 360-graders bild av hur det går för din webbplats. Du ökar också poängen för mobilvänlighet som är så viktiga för Googles rankningssignal för ”Sidupplevelse”.
I slutändan, om du tar bort något från den här artikeln, borde det vara detta – Core Web Vitals-uppdateringen är en mycket bra sak. Även om algoritmjusteringar ofta är en huvudvärk att ta itu med, är hela etiken för CWV att förbättra onlineupplevelsen för användaren. Detta hjälper till att göra internet till en mer intuitiv, navigerbar och visuellt konsekvent plats att vara… och det är något vi alla kan njuta av!