Augusti är sommarens höjdpunkt. (Tja, åtminstone på norra halvklotet.)
Men medan den genomsnittliga konsumenten funderar på två veckor på en strand eller försöker ta reda på hur de ska underhålla sina barn ännu en dag, slänger e-handelsmarknadsförare frenetiskt efter idéer om nyhetsbrev i augusti.
Det visar sig att det är svårare än det låter, med forskning avslöjar att augusti ser det näst lägsta genomsnittet öppningshastighet för e-post (19,79 procent) och den fjärde lägsta klickfrekvensen (2,24 procent) varje månad.
Vi borde inte bli förvånade.
När solen skiner är det sista vi vill att spendera all vår tid klistrad vid våra e-postkorgar.
Så hur övertalar du en ovillig allmänhet att inte bara öppna dina e-postmeddelanden, utan att klicka sig vidare till din webbplats, och – ännu viktigare –köp något?
Få all inspiration du behöver genom att läsa min sammanfattning av engagerande nyhetsbrevsidéer för augusti…
Exempel 1: Visa upp din höstkollektion
Föga överraskande sökaktivitet kring frasen ”höstens mode” är mycket säsongsbetonad, med intresset som konsekvent toppar i början av september:
Det betyder att slutet av augusti är den perfekta tiden att dela de första detaljerna om din höstkollektion.
Ditt mål här kan vara att driva omedelbar försäljning.
Eller så kan det helt enkelt vara att skapa spänning inför den fullständiga lanseringen av din höstserie.
J. Crew tar det första av dessa två alternativ och använder ett av sina nyhetsbrev i augusti för att lyfta fram sin ”höstpalett” och tvinga kunder att handla kollektionen:
Det här är ett klassiskt exempel på att ge kunderna vad de vill ha – i det här fallet höstspecifika kläder – vid exakt rätt tidpunkt.
Exempel 2: Tryck på Labor Day
Labor Day, som hålls årligen den första måndagen i september, är en av USA:s nio federala helgdagar.
Även om det började som en möjlighet att hedra och applådera den amerikanska arbetarrörelsen, är den idag mer känd för parader, grillar, resor och – som med Allt allmänna helgdagar-handla.
Sammanfallande med slutet av sommaren och början av hösten, är det också ett viktigt datum för köp tillbaka till skolan, vilket gör det till ett stort tillfälle för e-handelsmarknadsförare.
Data från Adobe Digital Insights visar att under 2018, Labor Day försäljning översteg 2 miljarder dollarmed 30,1 procent av försäljningen driven av e-postmarknadsföring – vilket gör e-post till den största bidragsgivaren på alla kanaler.
Ser man på den närmaste framtiden, Mastercard förutspår att detaljhandeln i USA (exklusive fordonskategorin) kommer att växa med 7,5 procent på årsbasis under mitten av juli till och med Labor Day-perioden, med e-handelsutgifterna som förväntas skjuta i höjden med mer än 89 procent på 2019 års nivåer.
Men hur ska du dra nytta av Labor Day?
Det beror helt klart på ditt varumärke och den vertikala där du verkar, men jag stötte på ett par smarta taktiker när jag sammanställde dessa nyhetsbrevsidéer för augusti.
Den första kommer från onlinebutiken för vintagemöbel Chairish, som slog in på Labor Day 2021 med en tidsbegränsad rea:
Om du är intresserad av öka försäljningsvolymerna (snarare än vinstmarginal), en Labor Day-rea är vägen att gå.
Det här är en tid på året när folk redan vill spendera, spendera, spendera.
Så genom att erbjuda rabatt på viktiga produktlinjer har du en bättre chans att tjuvjaga kunder från dina konkurrenter.
Banana Republic tog saker i en annan riktning genom att hänvisa till konsumenternas traditionella önskan att komma iväg under sommarens sista långhelg.
Enligt Täljare, ungefär en av fem amerikanska konsumenter firar vanligtvis Labor Day-helgen genom att resa. Så om dina produkter på något sätt är reserelaterade är detta en nyckeltrend att dra nytta av.
(OBS. Vill du ha mer inspiration till din nästa Labor Day-kampanj? Kolla in min sammanfattning av Exempel på e-post från Labor Day.)
Exempel 3: Starta en rea på hela webbplatsen
Naturligtvis, om du planerar en Labor Day-rea, kommer du förmodligen att vilja nämna det i åtminstone ett av dina nyhetsbrev för augusti.
Men Labor Day är faktiskt inte i augusti.
Det betyder att det finns en möjlighet att köra en helt annan kampanj i augusti själv.
Och om du verkligen är ute efter att slå till, vilket bättre sätt än att lansera en rea på hela webbplatsen?
Augusti är inte traditionellt en stor månad för konsumentutgifter (det är det faktiskt en av de fattigare månaderna för detaljhandel).
Så en rabatt på hela webbplatsen kan vara ett effektivt sätt att öka intresset – och intäkterna – vid en tid på året när konsumenterna vanligtvis inte planerar att köpa.
Det LA-baserade kosmetikaföretaget Colorpop insåg tydligt detta och lanserade en försäljning på hela webbplatsen med 30 procent i augusti 2021:
Rabatten är definitivt tillräckligt attraktiv för att tvinga användare att klicka.
Och det stöds skickligt av tillägget av en nedräkningstimer, vilket kan vara ett mycket effektivt sätt att driva fram åtgärder från din publik.
Hur effektivt?
Väl, vår egen forskning – där vi analyserade mer än en miljard popup-fönster på webbplatser – upptäckte att popup-fönster som innehåller nedräkningstimer konverterar i en högre takt än de utan (8,07 procent mot 3,79 procent).
Vad mer, en separat studie fokuserar specifikt på e-postmarknadsföring avslöjade att e-postmeddelanden genererar 1,7 gånger mer intäkter när de innehåller en nedräkningstimer.
Exempel 4: Rensa ut sommarlager
Överlager är en ständig källa till frustration för e-handelsvarumärken.
De lämnar dig med massor av varor som är svåra – eller omöjliga – att sälja, vilket belastar dig med extra lagerkostnader och tär på dina vinster.
Verkligen, forskning från IHL Group hävdade att för den genomsnittliga återförsäljaren leder överlager till en intäktsförlust på 3,2 procent, med den totala förlusten från överlager i Nordamerika som uppgår till häpnadsväckande 123 miljarder dollar per år.
Utan tvekan har du redan vidtagit åtgärder för att begränsa (eller, idealiskt, utrota) överlager.
Men fel händer; vi är trots allt bara människor. Det kommer oundvikligen att finnas tillfällen då du sitter kvar med ett gäng gamla, out-of-säsong lager.
Så vad kan du göra när slutet av augusti rullar runt och du fortfarande sitter på massor av sommarlager?
Ett tillvägagångssätt är att lansera en rabatt på gamla produktlinjer, som Sunski gör här:
Om din produkt är lika säsongsbetonad som solglasögon vill du slå till medan strykjärnet är varmt.
Misslyckas med att flytta det gamla lagret innan sommaren är slut och du kanske inte får en ny möjlighet förrän nästa vår.
Så en aggressiv rabatt är ett användbart knep.
Brooklinen visar dock att överlager inte bara är ett problem för varumärken med mycket säsongsbetonade produktsortiment.
Det stämmer – även i sänglinnens värld har återförsäljare ingen lust att sitta på lager längre än de behöver.
Brooklinens tillvägagångssätt fungerar eftersom det positionerar gamla aktier som ”fanfavoriter” snarare än ”grejer vi inte kunde sälja”, vilket gör att det låter mycket mer önskvärt.
Exempel 5: Fånga uppmärksamhet med sommaremojis
Emojis är en slags kontroversiell fråga i e-postmarknadsföringsvärlden.
För vissa märken är de som kattmynta. Om en e-postämnesrad inte innehåller en emoji, det är knappt värt att skicka.
För andra är det en värld bort från deras tonfall.
Du måste bestämma om emojis är lämpliga för ditt varumärke eller inte, men forskning tyder på att de kan vara extremt effektiva, vilket leder till en uppgång på 56 procent i unika öppna räntor.
Sommaren är en årstid som definitivt lämpar sig för emojis.
Från den enkla solemojien till den mer sofistikerade flamingon, det finns ingen brist på relevanta alternativ.
Så försök ge dessa sommaremojis en sista sändning i augusti e-postämnesradersom Banana Republic gör här:
Och för fler idéer om hur man kan öka öppna priser under de hetaste månaderna, kolla in vår sammanfattning av sommarens e-postämnesrader.
Exempel 6: Ge rekommendationer för sommar-/höstkläder
Slutet av augusti är något av en gråzon när det kommer till mode e-handel.
De flesta kunder letar inte efter sommarspecifika outfits mot slutet av säsongen.
Men samtidigt är de kanske inte redo att investera i sin höstgarderob.
Ändå måste du sälja dem något. Du har ett företag att driva.
Det är därför många återförsäljare använder denna mellanperiod för att marknadsföra kläder som är tillämpliga på båda säsongerna.
Abercrombie & Fitch visar oss hur det kan se ut:
Temat mellan säsonger fortsätter inom e-postkopian, vilket lägger tonvikten på favoriter året runt:
Exempel 7: Fokusera på komfort
Uppenbarligen vill dina kunder känna sig bekväma när som helst på året.
Men ”komfort” har olika betydelser under olika årstider.
På sommaren handlar det om att hålla sig sval, medan när de kallare månaderna närmar sig betyder det att slå in och känna sig mysig.
Eller vad vi danskar skulle kalla ”hygge”.
Så en smart idé med nyhetsbrev för augusti är att få folk att bli glada över att svepa in sig i en mjuk filt och mysa med en bra bok, precis som The White Company gör här:
Detta tillvägagångssätt handlar om att sälja en känsla snarare än a produkt.
Det säger inte: ”Köp en ny stol.” Det säger: ”Skulle du inte vilja känna dig ombonad nu när sommaren går mot sitt slut?”
Exempel 8: Skicka påminnelser om slutförsäljning
Så du har kört en sommarrea för att öka intäkterna under hela augusti.
Det är ett smart drag.
Som du förmodligen redan vet, kvaliteten på din uppföljande e-postmeddelanden är en stor faktor för framgången för dina kampanjer.
Säg att din försäljning pågick i en vecka; din e-postkadens kan se ut ungefär så här:
- Dag 0: Teasa på rean och erbjuda föranmälan
- Dag 1: Starta rean
- Dag 3: Första påminnelsen om försäljningen
- Dag 5: Andra påminnelse
- Dag 7: Påminnelse om slutförsäljning
Den sista delen – e-postpåminnelsen om slutförsäljningen – är avgörande eftersom den spelar in i konsumenternas naturliga rädsla för att missa.
FOMO är en kraftfull motivator för att driva försäljning, med forskning avslöjar att det upplevs av 56 procent av människorna.
All Saints använder detta till sin fördel med en ämnesrad som varnar publiken om att försäljningen närmar sig sitt slut:
Detta meddelande fortsätter i e-postmeddelandet, med kopia som insisterar på att det är ”dags att göra det bästa av” varumärkets sommarrea:
Exempel 9: Dra fördel av medvetenhetsdagar
Det finns medvetenhetsdagar för i stort sett allt du kan tänka dig.
Augusti har en fullspäckad kalender, börjar med Nationella flickvännens dag den 1 augusti och slutar med Internationella dagen för medvetenhet om överdos den 31:a.
Däremellan finns det dagar som firar allt från alpackor till glassmackor och från katter till att vicka på tårna.
Så du hittar säkert något att utnyttja, vilket gör medvetenhetsdagar till en utmärkt källa till nyhetsbrevsidéer för augusti.
I det här exemplet baserar 4ocean – som säljer armband gjorda av återvunnet material – en e-postkampanj kring Internationella valhajens dag den 30 augusti:
Det är en perfekt passform för ett varumärke som bryr sig djupt om havet och kusterna.
Spika ditt nyhetsbrevsmarknadsföring med dropp
E-postmarknadsföring är enkelt i teorin.
Kom på ett tema; skriv in någon engagerande kopia; lägg till några flashiga bilder; tryck på ”skicka”; VINST.
Men det är mycket svårare i praktiken, och det tar en massa tid.
Det är inte idealiskt när e-post bara är en av flera marknadsföringskanaler i din spelbok.
Drip tar bort stressen och ansträngningen med vår förbyggda e-arbetsflöden, som hjälper dig att börja bygga starka kundrelationer från det ögonblick en potentiell kund prenumererar på din e-postlista.
Från välkomstserier till e-postmeddelanden om att lämna vagnen, de är redo att rulla från dag ett. Allt du behöver är att koppla in ditt varumärkesmeddelande och estetik.
Men att förklara det är en sak; att se det i aktion är en annan.
Det är därför vi erbjuder en 14 dagars gratis provperiod så att du kan testa våra verktyg för e-postmarknadsföring.