Oktober är höstens första hela månad. Det handlar om pumpa spice lattes, mysiga outfits, Halloween kostymer … och handla.
Det är rätt. Data visar att 2021, Oktober var den näst högsta detaljhandelsförsäljningen i USA någon månad förutom november:
Dessutom siffror från en rapport visar att oktober har den tredje högsta öppningshastighet för e-post varje månad, till 21,22 procent.
Med andra ord, konsumenter är ute efter att skvätta pengarna, och de är ännu mer mottagliga än vanligt för varumärkens marknadsföringsmail. Som e-postmarknadsförare är det svårt att inte bli upphetsad av alla dessa möjligheter.
Men vid tider av överflöd, lutar vi oss tillbaka och ringer in det, säkra på vetskapen om att resultaten kommer ändå? Eller jobbar vi ännu hårdare för att nå våra meddelanden och krossa våra intäktsmål?
För mig vinner alternativ #2 varje gång.
Om du känner likadant är du på rätt plats, för jag har samlat några av de mest inspirerande exemplen på oktobernyhetsbrevet från märken jag älskar.
Nyhetsbrev 7 oktober Idéer för att inspirera dig
1. Torrid: Push Halloween (tidigt)
Verkar som att det bara var några år sedan, Halloween innebar inget mer komplicerat än att fylla på med godis ifall grannarnas barn skulle knacka på.
Idag har det blivit ett stort detaljhandelsevenemang.
Så stor att vi har ägnat en hel artikel åt att sammanfatta bästa Halloween e-postmarknadsföringsexemplen.
Enligt National Retail Federation (NRF), amerikanska konsumenter kommer att spendera rekordstora 10,6 miljarder dollar på Halloween-relaterade inköp 2022. Och med 69 procent av shoppare som planerar att fira högtiden i år, en ökning från 65 procent 2021 och 68 procent 2019, verkar det finnas enastående intresse för ”spooky szn.”
Uppenbarligen är klädsel en storsäljare inför den 31 oktober. Men det är verkligen inte den enda showen i stan, med NRF namnger de bästa produktkategorierna för Halloween-shoppare som:
- Godis (96 procent av hushållen planerar att köpa till Halloween 2022)
- Dekorationer (75 procent)
- Kostymer (67 procent)
- Gratulationskort (39 procent)
Det innebär möjligheter för återförsäljare i flera nischer, från kläder till interiörer till mat.
Okej, så vi är överens om att Halloween är en viktig säsongsbetonad detaljhandelshändelse. Men när är rätt tidpunkt att börja marknadsföra det?
Svaret är: förmodligen tidigare än du tror.
Enligt Googlesökningar på Google Bilder efter ”familjens Halloween-kostymer” ökade med 90 procent på årsbasis från juni till augusti 2021.
Det är rätt. Det är 90 grader ute och föräldrar funderar på om de ska klä sina barn som Wednesday och Pugsley Addams eller små versioner av Harley Quinn och The Joker.
Jag föreslår inte att du börjar skicka Halloween-e-post på högsommaren – det går för långt.
Men början av oktober ger dig gott om tid att bygga upp spänning och driva försäljning från superförberedda Halloween-shoppare. Det var just då det stora modemärket Torrid skickade detta nyhetsbrev i oktober:
Torrid slog inte bara fast tidpunkten för denna kampanj.
Kombinationen av spöklik grafik, engagerande kopia, en tydlig uppmaning till handling och vissa starka (och säsongsbetonade) produktbilder ger ett mycket effektivt e-postmeddelande.
2. Fabletics: Starta din Black Friday-rea
Det är rättvist att säga att Black Friday är en slags stor sak i e-handelsvärlden, med amerikanska konsumenter spenderar hela 8,9 miljarder dollar online på Black Friday 2021.
(OBS vill du ha mer saftiga godbitar som det? Kolla in min sammanfattning av iögonfallande Black Friday-statistik.)
Men jag vet vad du tänker:
”Emil, är inte Black Friday den sista fredagen i november? Varför nämner du det i en artikel om oktobernyhetsbrevsidéer?”
Därför att för många konsumenter handlar Black Friday inte bara om själva dagen. Enligt Criteo54 procent av shoppare börjar tänka på Black Friday-erbjudanden minst en vecka i förväg, medan en av 12 påbörjar processen mer än fyra veckor i förväg.
Och enligt min beräkning, fyra veckor innan Black Friday tar oss in i slutet av oktober.
Så det var jag inte precis chockad för att upptäcka det här e-postmeddelandet från Fabletics – skickat den 30 oktober 2021 – när du genomsöker vårt enorma virtuella bibliotek med Exempel på högkvalitativ e-postmarknadsföring:
Som du kan se är detta inte bara ett teaser-e-postmeddelande som uppmanar kunder att registrera sig för en sneak peak på kommande erbjudanden. Det är en fullskalig lansering av sportklädesmärkets Black Friday-rea, skickad 27 dagar innan Black Friday ”officiellt” anländer.
Ett råd:
Även om jag rekommenderar att börja din Black Friday marknadsföring i slutet av oktober, pressa inte meddelandena för hårt.
Kom ihåg att Criteos forskning visar att endast en relativt liten del av konsumenterna tänker på Black Friday så här tidigt på året. Och du definitivt vill inte att folk ska vara trötta på dina meddelanden när slutet av november anländer.
Ett oktobernyhetsbrev med Black Friday-tema är helt acceptabelt. Mer än så är förmodligen överdrivet.
3. Missguided: Marknadsför Kalltväder Essentials
Med den långa, varma sommaren bakom oss och hösten på väg in i växeln, är oktober den perfekta tiden att skjuta till de där kallvädersmåsten.
Den sortens saker du behöver när du ska ut på en kylig dag med pumpaplockning eller krypa upp i soffan med en bra bok.
Återigen, timing är allt när det gäller att marknadsföra dina höstkollektioner.
Google Trends-data visar att sökningar efter termen ”höstmode” når sin topp i slutet av september och början av oktober, innan de rasar när november närmar sig:
Helst har du redan börjat skicka nyhetsbrev med hösttema när oktober rullar runt. Hur som helst, det här är månaden för att verkligen få upp höstens meddelanden.
Det är precis vad Missguided gör i detta exempel på nyhetsbrevet i oktober:
Det bästa med det här mejlet?
Efter att ha fångat vår uppmärksamhet med hjältebilden och bannertexten fortsätter den att erbjuda produktrekommendationer på specifika outfits:
I en värld där 17 procent av konsumenterna erkänn att du känner dig överväldigad av val, din publik kommer definitivt att uppskatta lite expertvägledning när det gäller att välja trendiga höstlooker.
4. Utomhusröster: Drive kundhänvisningar
Remissmarknadsföring är ett kraftfullt verktyg när som helst på året.
Enligt en studie utförs under en treårsperiod, kunder som hänvisas av andra kunder:
Men det kan det vara framförallt gäller i oktober.
Tänk på det. Varje ny kund som du lockar till dig i oktober kommer att ha ditt varumärke i åtanke när semesterperioden närmar sig, vilket sätter dig i polposition för att driva massor av merförsäljning under årets mest hektiska shoppingperiod.
Det är därför jag är ett stort fan av det här nyhetsbrevsexemplet i oktober från Outdoor Voices:
För mer, detta e-postmeddelande sticker ut av två huvudsakliga skäl:
- Det spikar säsongsbetonade meddelanden. Användningen av kopior och grafik med Halloween-tema stoppar denna känsla som ett generiskt remissmarknadsföringsmeddelande som kunde ha skickats när som helst på året. Det gör att det känns mer relevant och effektfullt.
- Det främjar ett enkelt remisserbjudande. Vissa remisskampanjer faller ner genom att överkomplicera saker. “Dela med en vän så får ni båda 17,5 SploshPoints. Varje SploshPoint är värd $0,01, förutom slumpmässigt SploshDays, när deras värde fördubblas. Lycka till med plaskandet!” Outdoor Voices undviker denna fälla genom att helt enkelt erbjuda 25 USD rabatt på ett köp på 100 USD för både referenten och domaren.
5. The White Company: Förbered dig för festsäsongen
På något sätt är oktober en tuff tid på året för oss marknadsförare.
Du har ett viktigt shoppingevenemang – Halloween – i slutet av månaden och ett annat – Black Friday – precis runt hörnet.
Som om det inte vore nog, är du mycket medveten om att semestertider kryper allt närmare. Om dina semesterkampanjer missar målet kan du lika gärna spendera julen med att damma av ditt CV.
Av den anledningen lönar det sig att fokusera några av dina oktobernyhetsbrev på viktiga semestertrender, som till exempel julfestshopping.
En snabb blick på den ständigt hjälpsamma Google Trends visar oss att sökningar efter ”partyoutfits” ökar stadigt under hela året, med en ökning av aktiviteten i oktober (det är biten i den röda rutan nedan):
Så jag skulle definitivt rekommendera att ta ett blad från The White Companys bok genom att marknadsföra festkläder i dina oktoberkampanjer.
Som så ofta börjar det hela med en stark ämnesrad:
Den fångar tonen perfekt och säger i huvudsak: ”Visst, julfester är fortfarande ett par månader bort, men varför inte börja planera din outfit just nu?”
E-posttexten är enkel men lika effektiv…
…använder produktbilder för att visa upp The White Companys festdräkter och införlivar en framträdande CTA i sin festkollektion.
6. Søstrene Grene: Utveckla din julkampanj
Jag vet jag vet.
Vi älskar alla att klaga på att julen ”blir tidigare för varje år”. Det är praktiskt taget en reflexreaktion att tuta och skaka på huvudet när vi först ser grannlåt, glitter och omslagspapper på hyllorna.
Men uppgifterna tyder på att konsumenterna faktiskt tycka om ger sig gott om tid att planera inför julen. Två av fem amerikaner börja sin julhandel innan slutet av oktober, medan en häpnadsväckande en procent börjar i januari.
Snacka om förberedelser.
Så oktober är definitivt rättvist för en plats Julmarknadsföring via e-post.
Scandis inredningsvarumärke Søstrene Grene var ett av varumärkena som drog fördel av denna strategi i oktober 2021:
De produktbilder gör ett fantastiskt jobb med att få dig att känna dig exalterad över att dekorera ditt hus med smakfull juldekor, och kopian är lika inspirerande.
Se bara till att du inte överdriver.
Precis som med Black Friday-råden jag gav tidigare i den här artikeln, går det bra att marknadsföra dina festliga kollektioner i oktober. Men bombardera inte din publik med julmeddelanden under tre hela månader — om du inte vill ha ett gäng avprenumerationer.
7. J.Crew: Lansera en höstrea
Vi vet att för många konsumenter är oktober bästa tid för julhandel.
Det kan låta som en bra sak för återförsäljare – trots allt betyder jul stora utgifter. Men när man tänker efter så är det faktiskt ett tveeggat svärd.
Visst, du kanske kan föra fram din festliga och vinterkollektioner.
Men på baksidan har du mycket mindre tid att marknadsföra och sälja dina höstvaror.
För att illustrera min poäng, låt oss ta en sista glimt av Google Trends och jämföra termerna ”höstmode” och ”sommarmode”:
Som du kan se är det lite mer övergripande aktivitet kring ”höstmode”, och topparna är mycket mer uttalade. Men ”sommarmode” har längre livslängd, med mindre svåra dalar.
Höstprodukter har med andra ord kort hållbarhet.
Så när mitten av oktober närmar sig, tänk på att lansera en höstrea för att säkerställa att du inte har fastnat med ett gäng lager utanför säsongen, som J.Crew gör här:
Återigen, det bästa med detta exempel på nyhetsbrev i oktober är dess enkelhet.
Inget överdrivet ordspråk e-kopia eller distraherande, flashiga bilder. Bara ett lättförståeligt erbjudande och två tydliga uppmaningar.
Öka mer intäkter från e-postmarknadsföring med Drip
Har du någonsin känt att du lägger mer tid på de grundläggande muttrarna för e-postmarknadsföring än på de värdefulla, kreativa sakerna?
Som om du skulle älska att ha bandbredden för att planera större, bättre kampanjer, men du har fastnat för att bygga e-postsekvenser?
Det finns en enkel lösning: Droppa.
Med Drip kan du använda våra förbyggda spelböcker för att skapa intäktsdrivande automatiseringar med bara några få klick – från välkomstserier och e-postmeddelanden om övergivna kundvagnar till efterköpskampanjer och personliga produktrekommendationer.
Naturligtvis förväntar jag mig inte att du bara tar mitt ord för det.
Se själv genom att registrera dig för din 14 dagars gratis provperiod.