Februari är en intressant månad för e-postmarknadsförare.
Å ena sidan ser den historiskt lägsta detaljhandelsförsäljningen någon månad. Det är inte idealiskt.
Men det berättar inte hela historien. Data från GetResponse visar att februari njuter högre än vanligt öppningsfrekvens för e-post – 20,66 procent jämfört med ett helårsgenomsnitt på 19,66 procent – och klicka för att öppna priser som är 27,5 procent högre än den genomsnittliga månaden.
Så konsumenter är mer benägna att öppna dina e-postmeddelanden i februari – och när de gör det finns det också en mycket större chans att de klickar sig vidare till din webbplats.
Detta säger mig två saker:
- Försäljningen är hög i början av året, med många konsumenter aktivt strävar efter att spara pengar…
- …men det finns en verklig möjlighet för e-postmarknadsförare att få fler öppningar, klick och försäljningar om de får rätt meddelanden.
För att göra del #2 lite enklare har jag samlat ihop sju av de bästa februarinyhetsbrevsidéerna från Drips uttömmande e-postmarknadsföringsarkiv.
Top 7 februari nyhetsbrev idéer
Bean Box: Dela presentinspiration för alla hjärtans dag
Alla hjärtans dag är en stor sak för återförsäljare – speciellt uppkopplad ettor.
Siffror från National Retail Federation visa 53 procent av amerikanska konsumenter firar tillfället. De planerade utgifterna för Alla hjärtans dag steg till 23,9 miljarder dollar 2022, och den genomsnittliga amerikanen sjönk över 175 dollar på gåvor.
De bästa nyheterna för e-handelsvarumärken? Online är den bästa shoppingdestinationen för alla hjärtans dag-köpmed 41 procent av konsumenterna som handlar online—jämfört med 32 procent som handlade på varuhus, 28 procent i lågprisbutiker, 18 procent hos lokala småföretag och 17 procent hos florister.
Min kollega Seray har tidigare samlat ihop ett gäng med hög kvalitet Alla hjärtans dag-e-postexempel, så jag skulle rekommendera att kolla in dem om du vill ha en djupare dykning i V-Day-marknadsföring.
Men senast jag kollade, firade kärleken den 14 februari, vilket placerar den helt och hållet inom den här artikelns jurisdiktion, så jag har inkluderat ett par Alla hjärtans dag-exempel här också.
Först ut är kaffeprenumerationstjänsten och presentmärket Bean Box, som nådde sin publik med en V-Day köparguide. Det inleddes med en övertygande e-postämnesrad som lovade inspirerande idéer för alla hjärtans shoppare:
Det här är en smart pjäs, eftersom det visar sig att många av oss känner oss ganska angelägna om att köpa alla hjärtans dag-presenter. En undersökning från eMediHälsa avslöjade att 28,5 procent av konsumenterna oroar sig för att bli bedömda utifrån deras val av present, medan 24,5 procent medger att V-Day-shopping är en källa till ekonomisk stress.
Bean Box e-postmeddelande innehåller ett gäng alla hjärtans presenter med kaffetema, var och en åtföljd av produktbilder, en kort beskrivning och en ”Köp nu” CTA:
Och om du inte gillar det du ser, finns det också en uppmaning ovanför mitten som uppmanar kunderna att bläddra i Bean Boxs fullständiga presentutbud:
Greetabl: Skicka ett e-postmeddelande med påminnelse om alla hjärtans dag
För att hålla fast vid alla hjärtans dag-temat är det värt att komma ihåg att även om vi alla närmar oss presentköp med goda avsikter, kommer livet ibland i vägen.
Visst, det skulle vi alla kärlek att köpa och slå in den perfekta presenten till våra andra viktiga veckor i förväg. Men nästa sak vi vet, det är början av februari, och vi är desperata efter att hitta något…något– Det kommer i tid.
Google Trends-data visar att sökaktiviteten kring Alla hjärtans dag stiger stadigt under hela januari innan den accelererar kraftigt när dagen närmar sig:
Det tyder på att det finns många sista minuten V-Day-shoppare där ute.
Av den anledningen kommer din publik att göra det definitivt uppskatta en påminnelse eller två när den stora dagen närmar sig. Särskilt en som varnar dem för deadline för onlineleveranser.
Som återförsäljare av personliga presenter är Greetabl väl medveten om att shoppare är desperata efter att deras alla hjärtans dag-köp ska komma fram i tid.
Inför V-Day 2022 delade den ett e-postmeddelande som uppmanade prenumeranter att köp nu för att undvika att deras gåvor dyker upp sent.
Som du kan se innehöll det hela också en emoji – en taktik som har visat sig fånga uppmärksamheten i en fullsatt inkorg.
Temat brådskande fortsatte i e-postmeddelandet, där Greetabl lade till en nedräkning visar hur mycket – eller snarare hur liten— tid som kunder var tvungna att göra en beställning för garanterad alla hjärtans dag-frakt:
Uppenbarligen bör du inte lägga till nedräkningstimer till varje e-post du skickar – de kommer att förlora sin inverkan. Men sparsamt används de ett mycket effektivt sätt att driva handling, med data från Försäljningscykel avslöjar att nedräkningstimer i e-postmeddelanden och meddelanden på plats resulterar i:
- 30,49 procent högre klickfrekvens
- 200 procent högre konverteringsfrekvens
De siffrorna låter för bra för att vara sanna. En 200-procentig ökning av konverteringar, bara från att lägga till en nedräkningstimer till dina e-postmeddelanden? Säkerligen inte.
Men vi upptäckte något liknande i vår analys av 20+ miljoner popup-fönster på plats. Vår forskning visade att popup-fönster med nedräkningstimer ser en 113 procent högre konverteringsfrekvens än de utan timer, så de är helt klart ett kraftfullt verktyg för att uppmana kunder att vidta åtgärder.
The Body Shop: Erbjud en gratis present vid köp
Som du kommer ihåg från inledningen av just denna artikel är februari traditionellt en långsam månad för detaljhandeln.
När konsumenterna inte är på köphumör är det sista du behöver en hög volym av avkastning som äter in på din vinst.
Lyckligtvis finns det en lösning: att erbjuda en gratis present vid köp.
Forskning publicerad i tidskriften Psykologi & Marknadsföring avslöjade att det är bättre för återförsäljare att placera en kampanj som en ”gratis present” snarare än ett ”paket”.
Varför? Därför att gratis gåvor ökar den upplevda förlusten som kunderna känner på att returnera ett köp minska avkastningen.
Intressant nog är denna strategi framförallt effektiv när gratispresenten vid köp erbjuds av ett bekant varumärke. Vilket gör det till en perfekt taktik att utnyttja i dina e-postmarknadsföringskampanjer i februari.
Det är precis vad The Body Shop gjorde i mitt nästa exempel:
Visst, den kostnadsfria gåvan – en arkmask – är inte ett köp för stora pengar i sig. Som du kan se från e-postkopian sparar kampanjen bara kunder upp till $6. Men det visar sig att ur ett psykologiskt perspektiv, vi bara älskar presenter.
Även om jag har tagit med det här exemplet som ett av mina nyhetsbrevsidéer för februari, kan du uppenbarligen använda det när som helst på året för att driva ner de irriterande avkastningarna.
Oribe Hair Care: Dela dina bästa produktrecensioner
Att minska avkastningen är väl och bra. Men vad kan man göra för att öka försäljningen vid en tid på året när konsumenterna helt enkelt inte vill spendera sina surt förvärvade pengar?
En beprövad taktik är att dela kundrecensioner av dina mest populära produkter.
Kombinera en bästsäljande produkt med en övertygande, övertygande, användargenererad recension och du har i princip skapat en licens för att skriva ut pengar.
Faktum är att även om du är världens bästa copywriter kommer du aldrig att skriva något så övertygande som ett vittnesmål från en äkta kund.
Enligt Tints Status för användargenererat innehåll 2022 rapporterar 72 procent av konsumenterna kundinskickade recensioner och vittnesmål är mer trovärdiga än varumärkesinnehåll. Dessutom är häpnadsväckande 93 procent av marknadsförare överens om att konsumenter litar mer på användargenererat innehåll (UGC) än innehåll skapat av varumärken.
Oribe Hair Care är ett varumärke som använder UGC till sin fördel. I det här exemplet visar den upp inte mindre än fem verkliga kundrekommendationer för att marknadsföra sin anti-fuktspray (inklusive den på skärmdumpen):
Och, naturligtvis, avslutas det hela med en uppmaning till handling uppmuntra kunder att köp nu.
För en ännu mer handlingskraftig strategi kan du överväga att marknadsföra en tidsbegränsad rabattkod, gratis frakt eller present-med-köp-erbjudande tillsammans med dina produktrecensioner för att ge din publik ett extra incitament att köpa.
Cubbies: Marknadsför sommarlovsprodukter
Februari är inte precis känd för strålande väder (åtminstone inte på norra halvklotet).
Även soldränkta Kalifornien kan vara grått, dystert och blött.
Så det kanske inte låter som den smartaste tiden på året att marknadsföra sommarlovsrelaterade produkter, som Chubbies gjorde i mitt nästa nyhetsbrev i februari:
Tro mig, det finns en metod för galenskapen.
Google Trends-data visar att mitten till slutet av februari faktiskt är en toppperiod för semesterrelaterade sökningar, med toppar i aktivitet kring termer som:
- All inclusive semesterpaket
- Bästa semesterpaketen
- Hawaii semester
När du tänker på det, stämmer allt. Konsumenter är trötta på att stirra ut genom fönstret och se trista, trista himmel, så de börjar dagdrömma om solkyssta stränder och cocktails runt hotellpoolen.
Nästa sak de vet är att de frenetiskt googlar flyginformation och hotellerbjudanden.
Så det är vettigt för varumärken som säljer semestercentrerade produkter – från kläder till accessoarer till hudvård – att nå ut när kunderna tänker på resor.
Mavi Jeans: Visa upp din vårkollektion
På tal om soligare tider, februari är också den perfekta månaden att lyfta locket på din vårkollektion.
Vår pålitliga följeslagare, Google Trends, föreslår att det finns ett ganska litet fönster där konsumenter är intresserade av vårens shoppingtrender, med en topp i sökaktivitet som sträcker sig från slutet av februari till början av april:
Med andra ord, om du vill ha maximal uppmärksamhet på ditt vårsortiment, bör du börja marknadsföra det i slutet av februari senast.
Det verkar som att Mavi Jeans har fått PM. Detta e-postmeddelande, som skickades i slutet av februari 2022, ger prenumeranter en glimt av den nyligen lanserade vårkollektionen, med massor av produktbilder och övertygande copywriting som lyfter fram viktiga försäljningspunkter:
Sedan finns det två uppmaningar som pekar läsarna i riktning mot dess samlingar ”för honom” och ”för henne”.
Mavi Jeans gör det här e-postmeddelandet ännu mer övertygande genom att lägga till en rabattkod på 15 procent för kunder som registrerar sig för deras SMS-marknadsföringslista:
Detta är en smart lek, med Shopify forskning som avslöjar det flerkanalig marknadsföring kan öka intäkterna med 38 procent, 120 procent och 190 procent för varje extra kanal som en kund engagerar sig i.
Fabletics: Honor Black History Month
Februari är USA Black History Month—en möjlighet att erkänna afroamerikanernas kamp och framgångar genom hela landets historia.
Detta representerar ett dilemma för marknadsförare.
Å ena sidan vill du visa ditt stöd för afroamerikanska samhällen. Speciellt med tanke på att fyra femtedelar av konsumenterna föredrar ett varumärkes värderingar för att överensstämma med deras egna, enligt forskning från Google.
Men å andra sidan vill inget varumärke bli anklagat för att hoppa på Black History-tåget i ett cyniskt försök att driva försäljningen. Faktum är att Googles forskning avslöjade också att tre fjärdedelar av konsumenterna har ”brutit upp” med ett varumärke på grund av en värderingskonflikt.
Fabletics fick saker rätt 2022:
Det gick inte bara ihop med två svarta kreativa, utan det lovade också att donera 100 procent av nettointäkterna till gräsrotsorganisationer som är inriktade på att stödja svarta samhällen.
Om du ska engagera dig i Black History Month, kom ihåg: allt handlar inte om dig.
Se till att du centrerar svarta röster. Bli inte tyst i det ögonblick som Black History Month tar slut. Och använd inte evenemanget som ett försök att öka din vinst.
Bygg intäktsdrivande e-postautomatiseringar med Drip
Det tar en massa tid, ansträngning och dataanalys för att få fram högpresterande nyhetsbrevsidéer.
Så det sista du behöver är att spendera ännu mer tid på mindre värdefulla uppgifter som att bygga, segmentera och skicka individuella e-postmeddelanden.
Det är därför du behöver Drip.
Våra beprövade förbyggda e-arbetsflöden är redo att användas när du behöver dem – lägg bara till ditt eget varumärke och e-postkopia.
Vill du anpassa dina arbetsflöden? Det är också enkelt tack vare vårt peka-och-klicka-arbetsflödesbyggare.
Ge våra verktyg för marknadsföringsautomatisering en snurr genom att registrera dig för din 14 dagars gratis provperiod.